Ehh, ja!

Är inte i närheten av bensintanken eller bränslerör om det var det du tänkte på. Har vatten, släckfilt och brandsläckare bredvid mig.
(Tar tacksamt till mig tips eller råd om dom är trevligt skrivna.)
Svetsar 98% uppifrån, inne i kupén liksom. Garaget på vid gavel, munskydd och max en timme i taget. Både för kallt och för rökigt.

Glad amatör vilket syns på svetsskarvar/C
 
F
C Crippman skrev:
Ehh, ja!

Är inte i närheten av bensintanken eller bränslerör om det var det du tänkte på. Har vatten, släckfilt och brandsläckare bredvid mig.
(Tar tacksamt till mig tips eller råd om dom är trevligt skrivna.)
Svetsar 98% uppifrån, inne i kupén liksom. Garaget på vid gavel, munskydd och max en timme i taget. Både för kallt och för rökigt.

Glad amatör vilket syns på svetsskarvar/C
Det var inte bensintanken jag tänkte på, det brukar de flesta förstå. Det var mest de väldigt skadliga och cancerogena rökgaserna som är mycket farligare på självskyddande tråd än på tex MAG med gas eller att svetsa med pinne. Munskyddet hjälper mot partiklar men inte så mycket mer. Jag kan leta fram exakt vilka ämnen det är som utmärker sig på FCAW självskyddande om du vill.
 
Ah, ok jag förstår.
Omtänksamt av dig. Jag har astma och har noterat direkt en skillnad!!
Blir det ngn grad varmare rullar jag ut bilen ur garaget.

Fruktansvärd rök och visste inte att det var så stor skillnad, tack igen.

Trevlig helg på er/C
 
P piki skrev:
Det blir en lång text så därför ville kolla först om det finns intresse. Så här kommer hela redogörelsen :). Som sagt, köpte 10 l flaska från Amazon. Frågade då säljaren efter ett tag om det går på något sätt att fylla. Fick hans e-post och all kommunikation skedde genom e-post. Det tog ett tag att förbruka gasen då jag svetsade inte mycket just då. Frågade igen och fick ett pris på 120 euro för en ny 10 l flaska inkl gas eller 65 euro för att fylla den flaskan jag hade. Leverans till Sverige inkluderat men inte frakt av flaskan till Polen. Det låter ju billigt tills att man börjar kolla på fraktpriser av tunga paket till Polen. Som tur är hade jag ett annat alternativ.
Liten uppdatering: när jag skickade senast så skrev jag "empty gas flask" i fältet där man deklarerar vad det är som skickas. Då ville de inte ta paketet eftersom de hävdade att det var farligt gods och de inte fick transportera detta. Att förklara att det är en tom flaska utan något tryck och dessutom från inert gas hjälpte inte. Så skickade med en annan firma och då skrev nåt i stilen med "welding pipe". Då gick det bra utan problem. Fick gasen igår, svetsning pågår :)
 
Ellagård Ellagård skrev:
Hej

Funderar på att köpa det här paketet för att testa TIG-svetsning hemma (10 liter argon, 200 bar)

[länk]

Frågan är om det går att fylla den flasktypen i Sverige, gärna i Stockholm. Priset är så lågt att det lönar sig att köpa flaskan och sedan kasta den, jämfört med att köpa 5 liter på Jula och sedan fylla på - flaskbyte argon 5l kostar 700 på Jula.
Ellagård Ellagård skrev:
Hej

Funderar på att köpa det här paketet för att testa TIG-svetsning hemma (10 liter argon, 200 bar)

[länk]

Frågan är om det går att fylla den flasktypen i Sverige, gärna i Stockholm. Priset är så lågt att det lönar sig att köpa flaskan och sedan kasta den, jämfört med att köpa 5 liter på Jula och sedan fylla på - flaskbyte argon 5l kostar 700 på Jula.
Hej!
Men vadå skulle man inte kunna byta in denna flaska hos lokala järnhandeln som har hur många olika flaskor som helst?
Har aldrig varit med om att dom ens kolla på etiketten, de bara tar flaskan och ställer i tomkonteinern och plockar en ny av den sort man ville ha. UN1956 står ju på de svenska flaskorna med? Dekalerna på flaskorna är ju allt som oftast borta…

Alternativet är att få en dekal gjord från en svensk flaska flaska klistra på då om det ska vara på detta viset. När den väl är inbytt har man ju en ”svensk” flaska.

Helt efterblivet att vi i sveroge ska betala 5k för en 10 lite flaska när dom kostar 1800kkr ink gas och frakt på amazon. Jävla sosseland.
 
  • Gasflaska med etiketter, UN 1956, Ar 82%, CO2 18%, varningssymbol, grön och grå, produktbilden i mobil vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå gasflaska med grön ventil, säkerhetsetiketter, tillbehör visas nedtill, produktbild för försäljning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
B Bullebock skrev:
Hej!
Men vadå skulle man inte kunna byta in denna flaska hos lokala järnhandeln som har hur många olika flaskor som helst?
Har aldrig varit med om att dom ens kolla på etiketten, de bara tar flaskan och ställer i tomkonteinern och plockar en ny av den sort man ville ha. UN1956 står ju på de svenska flaskorna med? Dekalerna på flaskorna är ju allt som oftast borta…

Alternativet är att få en dekal gjord från en svensk flaska flaska klistra på då om det ska vara på detta viset. När den väl är inbytt har man ju en ”svensk” flaska.

Helt efterblivet att vi i sveroge ska betala 5k för en 10 lite flaska när dom kostar 1800kkr ink gas och frakt på amazon. Jävla sosseland.
Nej, det går inte. Det går inte heller per automatik att byta in en Linde/AGA mot tex Air Liquid flaska.
 
B Bullebock skrev:
Hej!
Men vadå skulle man inte kunna byta in denna flaska hos lokala järnhandeln som har hur många olika flaskor som helst?
Har aldrig varit med om att dom ens kolla på etiketten, de bara tar flaskan och ställer i tomkonteinern och plockar en ny av den sort man ville ha. UN1956 står ju på de svenska flaskorna med? Dekalerna på flaskorna är ju allt som oftast borta…

Alternativet är att få en dekal gjord från en svensk flaska flaska klistra på då om det ska vara på detta viset. När den väl är inbytt har man ju en ”svensk” flaska.

Helt efterblivet att vi i sveroge ska betala 5k för en 10 lite flaska när dom kostar 1800kkr ink gas och frakt på amazon. Jävla sosseland.
Det går inte. Att byta dekalen hjälper inte heller. Det är även annan fysisk storlek på dessa flaskor. De är smalare och högre jämfört med de svenska. Dessutom tror jag att även gängan är av annan dimension. På dessa är det 21,8 mm gänga, på svenska tror jag att det är 24,32 mm. Håller med om att priser på flaskor är orimliga här i Sverige
 
  • Gilla
Bullebock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.