F
C Crippman skrev:
Hej,
Kul tråd.
Jag sitter precis med Amazon sidan uppe alternativt åka till Jula.

@Ellagård, köpte du på Amazon? Jag behöver köpa till en MIG-svets, tänker Argongas. Har försökt svetsa bilplåt utan gas och det går INTE bra.
Nummer 1 så är jag förmodligen helt rudis på att svetsa
2. jag köpte en hyfsat billig svets på Amazon

Hoppas nu att om jag svetsar med gas så kanske det går lite bättre eller mindre katastrofalt dåligt. (Bränner hål i bilplåten på nolltid, att svetsa två 0.9mmm plåtar går hyfsat bra.

Mvh Crippa
Kolla av blocket/Marketplace efter begagnade 5 liters flaskor. Brukar gå att hitta tomma för 800-1200kr. Se byter man i dessa mot en fylld på en gasdepå för 6-700kr. Var säker på att det är en flaska som går att byta in bara. Ett annat tips är att kolla de seriösa lokala svetsåterförsäljarna, det går att få en del rabatter.
 
Ja, jag köpte på Amazon från Polen. Firman hade även andra gaser, tex CO2/argon-mix

Jag bor i Stockholm och det var inte så lätt att hitta flaska på Blocket.
 
F
Ellagård Ellagård skrev:
Ja, jag köpte på Amazon från Polen. Firman hade även andra gaser, tex CO2/argon-mix

Jag bor i Stockholm och det var inte så lätt att hitta flaska på Blocket.
Jag har köpt 3st 5l flaskor på blocket varav två till mig själv. Den ena (AGA) betalade jag 1100kr för, till 2/3 fylld med blandgas. När den var tom så lämnade jag in den till AirLiquide depå och fick en ny med inbyggd regulator.

Den andra köpte jag tidigare för 800kr tom och bytte in mot en likadan AGA flaska för gaskostnaden, typ 600kr då, har Argon på den. Svetsar man mycket så bör man egentligen ha större flaskor, speciellt till TIG, det går en hel del gas och det är inte jättebilligt på småflaskorna.

Vad använder du polen-flaskorna till när dom är tomma? Man skulle ha nån kontakt hos nån som åker regelbundet på Polen så man kunde skicka flaskorna i retur och få tillbaka fyllda. Gaspriserna är ett skämt i Sverige.
 
F fsn skrev:
Vad använder du polen-flaskorna till när dom är tomma? Man skulle ha nån kontakt hos nån som åker regelbundet på Polen så man kunde skicka flaskorna i retur och få tillbaka fyllda. Gaspriserna är ett skämt i Sverige.
Har inte tömt mer än 1/4 ännu... skämskudde. Är det 300 bar i AGA-flaskorna?
 
F
Ellagård Ellagård skrev:
Har inte tömt mer än 1/4 ännu... skämskudde. Är det 300 bar i AGA-flaskorna?
200 bar
 
F fsn skrev:
Jag har köpt 3st 5l flaskor på blocket varav två till mig själv. Den ena (AGA) betalade jag 1100kr för, till 2/3 fylld med blandgas. När den var tom så lämnade jag in den till AirLiquide depå och fick en ny med inbyggd regulator.

Den andra köpte jag tidigare för 800kr tom och bytte in mot en likadan AGA flaska för gaskostnaden, typ 600kr då, har Argon på den. Svetsar man mycket så bör man egentligen ha större flaskor, speciellt till TIG, det går en hel del gas och det är inte jättebilligt på småflaskorna.

Vad använder du polen-flaskorna till när dom är tomma? Man skulle ha nån kontakt hos nån som åker regelbundet på Polen så man kunde skicka flaskorna i retur och få tillbaka fyllda. Gaspriserna är ett skämt i Sverige.
Det har senaste åren upplevts som solklar kartell mot privatkonsumenter. På jobbet betalar vi 2500 ex moms för ett 12-pack på 50 liter vätgas (alltså SEK 21 /liter)
 
Hej,
Tack snälla för alla bra tips, älskar "Byggahus" när det är sakliga samtal här.

Mitt problem är ju att jag vill ha NU, får se hu jag gör och beställningen blir Argon/CO2, dvs 82% argon på tips från trovärdiga källor här.

Tack igen till er/Crippa
 
Jag tycker du ska kolla vilken normal gasdepå du har närmast och kolla där. AGA har ju överallt typ och när man väl har tuben är det inget dyrare att köpa gas där än på Jula.
Värt att poängtera i sammanhanget är att du kan köpa valfri gammal AGA 5liters, de brukar gå att hitta ganska enkelt. Sen kan du byta in den och få typ halva priset på en ny 10liters Unicyl som man också äger själv.
 
Topp,

Tack igen.
Stor fördel med att handla lokalt är ju om något går fel liksom.

//C
 
Hej!

Köpte själv en Amazon-flaska med argon. Tror att det var 1250 kr för en 10 L flaska inkl regulatorn. Nu säljs de dyrare (1960kr inkl regulatorn,1735kr utan) och av en annan säljare (kanske samma firma ändå)? Jag har en lösning hur man fyller dessa. Kostar 950kr inkl upphämtning hemifrån och leverans till utlämningsställe. Har fyllt själv en gång (egentligen byte) och skickar på nytt i helgen. Är det några som är intresserade hur man gör så skriv här så skriver jag en instruktion. Tänk på att flaskorna kommer med gänga W21,8. Har ni en gasregulator med W24,32 gänga så måste ni köpa en adapter, går att hitta för 175 kr inkl leverans.
Frågade en försäljare från Nippon gas idag. Ny 10 L flaska inkl gas 5450kr, bara gas 975kr. Så kan man köpa en begagnad flaska billigt så är det nästan samma pris och lite bekvämare att svänga förbi och byta än att vänta 1v-10d.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Just det, och det går att köpa 10 l fyllt flaska för 125 euro inkl leverans om man har kontakt med säljaren direkt och inte genom Amazon
 
P piki skrev:
intresserade hur man
Och du tror att du behövde fråga.... :rofl:(y)
 
Det blir en lång text så därför ville kolla först om det finns intresse. Så här kommer hela redogörelsen :). Som sagt, köpte 10 l flaska från Amazon. Frågade då säljaren efter ett tag om det går på något sätt att fylla. Fick hans e-post och all kommunikation skedde genom e-post. Det tog ett tag att förbruka gasen då jag svetsade inte mycket just då. Frågade igen och fick ett pris på 120 euro för en ny 10 l flaska inkl gas eller 65 euro för att fylla den flaskan jag hade. Leverans till Sverige inkluderat men inte frakt av flaskan till Polen. Det låter ju billigt tills att man börjar kolla på fraktpriser av tunga paket till Polen. Som tur är hade jag ett annat alternativ.

Det var för ett år sedan behövde jag köpa en vindlucka med stege och Fakro hade just de dimensioner jag behövde. Det går att specialbeställa från Fakro i Sverige men de tar sjukt mycket för den extra beställningen och leveransen. Då hittade jag en firma som levererar paket mellan Polen och Sverige, beställde luckan i en polsk webbshop med leverans till den fraktfirmans lager. Sen levererade dem till mig i Sverige. Som sagt, blev mycket billigare än att beställa i Sverige. Det visade sig att det finns rätt många såna fraktföretag som skickar paket mellan Sverige och Polen. Det finns många polacker här så det finns marknad för det. Jag valde företaget JDC eftersom de var nog de enda som tog så tunga paket, andra tar typ max 25 kg. Så det är detta företag jag använder för att skicka en tom flaska till Polen. Som sagt, finns även andra företag och jag jämförde inte priser men det borde inte skilja så mycket. Ett paket på 15 kg (det är så mycket en tom flaska väger) kostar 250 kr. Skickar man 2 st (30 kg) så blir det 350 kr, 3 st - 550 kr (45 kg). Tänk dock att en flaska går att packa i en kartonglåda, blir det fler så behövs nog bättre förpackning. Jag kör med en flaska.

Upplägget med frakten är sådan att man bokar upphämtningen genom denna sida:
https://jdc.pl/cennik/#zamow-kuriera
Allt är på polska men det går att översätta hela sidan med Google Translate, så gjorde jag precis nu för att testa då jag skickar min flaska på fyllning. Det enda som är lite oklart i översättningen är att man ska välja om det är svensk (0046) eller polsk (0048) telnr man anger. Man väljer om man vill ha upphämtning på lördag eller söndag. De skiter dock i vad man väljer, valde lör förra gången men de kom på sön. Bra dock att de sms:ar lör morgon och säger vilken dag och ungefärlig tid de kommer. Så man måste vara lite flexibel den helgen. Sen ringer de 10 min innan de är på plats. De tar inte Swish men det går att betala i förskott genom banköverföring men jag betalade kontanter. Osäker om de pratar svenska. Jag kan lite polska men pratade engelska med dem, osäker om de fattade :) men det är ändå inte mycket man behöver säga dem. Jag klistrar på adressen på paketet och har med mig utskrift av beställningsbekräftelsen. De kör paketen till Polen och sedan lämnar över till vanligt polskt fraktföretag. Så man får ett mejl med ett spårnummer och ett meddelande när det är levererat. På polska så klart så man får öva ;). Just det företaget kör inte över hela Sverige utan bara genom de större orterna söder om Sundsvall. Så bor man i en mindre ort så funkar det kanske inte med dem. Men det finns fler företag, så kolla andra. Här finns en karta över orter de kör igenom:
https://jdc.pl/trasa/#jdc

Jag bifogar lite bilder på korrespondens med det polska företaget som säljer gas. På deras polska webbsida finns det även andra svetsgrejer. Jag jämförde inte priser men behöver man nåt litet så går det nog packa i samma låda. Man betalar med PayPal, står i hans mejl men kolla med Sebastian innan ni betalar, så klart. Det är samma firma som säljer via Amazon och PayPal adressen är registrerat på firman så jag var ganska trygg att betala den vägen. Väljer ni att beställa från honom direkt så skriv gärna här i tråden samt nämn gärna att ni fått hans uppgifter från mig (Andriy Malovanyy). Blir det fler som beställer från honom så kanske får jag nån hundring i rabatt på nästa fyllning ;)

Flaskan har en 21,8 gänga. Jag köpte senare en tryckreduceringsventil från Aga och den har en 24,32 gänga. Så har ni en ventil med den större gängan så behöver man en adapter. Går att hitta i Sverige men billigast jag hittat var här, 8 eur för adaptern plus 6 eur leverans:
https://www.ambler.lv/en/Catalogue/...ter-thread/?cat_id=3&scat_id=603&item_id=5636
 
  • E-postkonversation angående argonflaskpåfyllning, betalningsinstruktioner via PayPal, signatur med kontaktuppgifter.
  • E-postmeddelande om kostnad för gasflaskor, leveransinformation och avsändarens kontaktuppgifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Hej,

Ok, schysst svarat.
Är så imponerad av alla som har fiffiga lösningar och orkar ta er igenom allt fix. Jag försöker vara smart/ekonomisk mm men har helt enkelt inte "orken" att få ihop allt.

Trösten är att jag blivit bättre på att svetsa, har ännu inte köpt gas och är bara befintliga bilplåten tillräckligt tjock så funkar det ok att svetsa nu, jag får ofta skära bort mer plåt runt om rosthålen och då funkar det helt ok.
Och jag kommer aldrig skicka in bilder på min svetsning här :geek::rolleyes:. Som tur är ska golvet täckas med karrosspasta, ljudisolering och befintlig matta.

Tack igen till er alla/Crippa
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
F
C Crippman skrev:
Hej,

Ok, schysst svarat.
Är så imponerad av alla som har fiffiga lösningar och orkar ta er igenom allt fix. Jag försöker vara smart/ekonomisk mm men har helt enkelt inte "orken" att få ihop allt.

Trösten är att jag blivit bättre på att svetsa, har ännu inte köpt gas och är bara befintliga bilplåten tillräckligt tjock så funkar det ok att svetsa nu, jag får ofta skära bort mer plåt runt om rosthålen och då funkar det helt ok.
Och jag kommer aldrig skicka in bilder på min svetsning här :geek::rolleyes:. Som tur är ska golvet täckas med karrosspasta, ljudisolering och befintlig matta.

Tack igen till er alla/Crippa
Du ligger under en bil och svetsar självskyddande FCAW tråd med en MIG/MAG?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.