Hjulen är tillverkade i delrin (POM) och aluprofilen är ju gjord för att vara slät och ligga an bra mot hjulen så jag tror nog att det blir en ganska låg nötning. Dubbla kullager i varje hjul ser till att nåtningen "inifrån" hålls låg också. Vet att det finns hjul i metall att uppgradera med.

Att bygga en större är väl egentligen inga problem, finns många exempel på 1000x1000mm som funkar bra. Dock kanske den nya generationens profiler (Shapeoko 3) lämpar sig bättre till stora maskiner då dessa är kraftigare.

När det gäller mjukvara så blir det till att börja med deras egen "toolchain" Easel. Man kan enkelt skriva ut grejer till SVG format från exempelvis Sketchup och sedan importera detta till Easel. Får se om det funkar så enkelt som jag tänkt. ;)

Hoppas undvika Linux den hår gången, det tenderar alltid till att bli att man lägger en massa tid på att kompilera, hitta libs och "dona".

Återkommer med leverantören, vill gärna ge dem/honom en chans att tacka nej till att bli uthängd eftersom jag inte har något samröre med dem förutom att vara kund.

Jag tror plasthjulen är bättre i långa loppet än metall. Jag skulle vilja ha en arbetsyta på 1300x 1000 mm vet du om det är möjligt med Shapeoko. Försökt titta på deras hemsida men den är allt annat än bra tycker jag.

Pär

Varför skulle leverantören bli uthängd?
Om det är en butik/försäljare, som du dessutom verkar vara nöjd med är det väl bara bra reklam?

Eller vill han inte ha mer affärer?

Ett exempel på uthängd skulle kunna vara om jag nämner V-slot europe, som säljer ox kittet i valfri storlek, men verkar ha problem med att leverera sina kit i en kvalite´som gör att folk inte får efterberabeta allt.
detta fick mig att backa från att handla av dem.

Kul tråd, jag drog mig precis ur köpet av en shapeoko 3 då det verkar som utbyggnadskittet drar ut på tiden.

Pär h: Så stor arbetsyta verkar inte bli bra med shapeoko 2, om det är den du refererar till och inte Shapeoko3 eller x-carve (x-carve är ju en SO2 med lite förbättringar, men bygger fortfarande på makerslide profilen, och det är just profilen som verkar vara svår att få tillräckligt stabil när man vill gå större)

Tror det är bättre att titta på OX versionen istället, folk verkar ha byggt stadigare maskiner med V-slot profilen än med makerslide profilen, alternativt göra som trådskaparen leta efter ett modifierat SO2 kit.
Dock så kräver ett OX bygge att man har mer koll på styrsystemet än shapeoko varianterna.

Själv tänker jag vänta lite och se om carbide får fram längre extrusioner till SO3 inom något halvår eller så.

favino skrev:
Varför skulle leverantören bli uthängd?
Om det är en butik/försäljare, som du dessutom verkar vara nöjd med är det väl bara bra reklam?

Eller vill han inte ha mer affärer?

Ett exempel på uthängd skulle kunna vara om jag nämner V-slot europe, som säljer ox kittet i valfri storlek, men verkar ha problem med att leverera sina kit i en kvalite´som gör att folk inte får efterberabeta allt.
detta fick mig att backa från att handla av dem.

Kul tråd, jag drog mig precis ur köpet av en shapeoko 3 då det verkar som utbyggnadskittet drar ut på tiden.
Jag har funderat lite på hur jag skulle göra med att länka leverantören och eftersom det i detta fallet av allt att döma verkar vara ett enmansföretag så valde jag att fråga först. Då företaget inte är verksamt i Sverige så är det inte troligt att de kommer att kunna bemöta kritik som eventuellt kommer fram i denna tråd.

Visst är jag ännu så länge nöjd med service och upplevd kvalite på det jag köpt men det kan ju sanbbt ändras när man försöker få igång något. Jag är rätt säker på att det kommer att uppkomma situationer då jag måste klura en hel del på hur det skall byggas eftersom det inte är ett rent Shapeoko 2 kit jag köpt, tråkigt då om jag missförstår något och spyr galla i den här tråden när det egentligen är mitt eget fel.

Förhoppningsvis tycker säljaren att det är ok att jag lägger ut information här och då är det utagerat - vi ger honom lite tid att svara mig.

Rätt eller fel så har jag resonerat så här i detta fallet. Hoppas på överseende med detta.

Mycket intressant. Får man fråga hur mycket en sådan här sats kostar? Jag har liksom ingen aning, är det 3K, eller 10K eller kanske mer t.om?

På sikt blir det något sådant här för mig också, har lite väl mycket och stora projekt just nu så om ett par år kanske.

Absolut, det jag handlade kostade strax över 5K med frakt hem hit. Då får man dock inte till någon komplett maskin eftersom det saknas nätagg, frässpindel och lite detaljer som kablar och hållare för frässpindeln. Dock så har jag expanderat den från grundutförande litegrann men det är inget som kostar på särskilt mycket eftersom man inte behövde köpa "dubbelt" från den här leverantören som man måste från Inventables.

Jag har haft en Shapeoko 2 i ett år nu (var en julklapp till mig själv förr-förra året) men har tyvärr inte haft tid att justera in den helt. Kör Arduino som styrkort med G-sender i datorn. Ett tips när ni bygger ihop den är att tillse att använda gänglim där det kommer vibrera och då speciellt i Z-axeln där mina skruvar skruvar ut sig hela tiden. Jag tror Z-axeln är där de flesta har problem med. X-Y kan jag accelerera med nästa hur jag vill och alltid komma tillbaka till samma punkt men Z-axeln är mycket svårare att styra då det är en gängskruv. Jämfört med min Proxxon MF 70 med stegmotorstyrning så får jag bättre precision i alla leder med den.

Hur vart det nu, var det nån som sålde Maker-slides i Sverige? Skulle kunna tänka mig att sätta Maker-slides på MFT-bordet och sedan sätta en 1010 som fräs. En förvuxen Shapeoko... Dock vet jag inte hur jag ska ha tid...

BTW: Jag köpte min Shapeoko i USA.

Redigerat:
Fick till lite tid igen ikväll och försökte få ihop Z-assemblyt. Verkar dock som att jag måste justera vagnens läge för att få profilen parallel med den gängade stången. Som det är nu verkar det vara kollision mellan muttern som låser vid lagret och själva profilen.

Z-axisAssembly.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just den här delen verkar vara en hel del förändringar mot original Shapeoko men leverantören har ändå försökt visa på skillnaderna och hur man skall bygga ihop det.

Mitt kit är köpt hos en tysk firma som heter myhobby-CNC (http://www.myhobby-cnc.de), jag köpte Root-kit och lade sedan till den längd på profiler som jag ville ha och stegmotorer/drivare.

• Gilla
pär h och 1 till
  • Laddar…
Det här är superintressant, kan du inte ta ledigt från jobb en vecka och bygga färdigt och visa att systemet fungerar som tänkt så vi andra vågar trycka på köpknappen?:)

Om det vore så väl att det bara var jobbet som hindrade så skulle det vara klart vid det här laget... ;)

Där jag har haft mest problem med Z-axeln är själva plattan som ansluter gängskruven till stegmotorn. Den verka se annorlunda ut på din bild jämfört med originalet http://docs.shapeoko.com/zaxis.html så det kan ju varit en förbättring. Det är M3-orna som ansluter mot distanserna till stegmotorn som skruvar ut sig när dremeln är igång så se till att ha mycket gänglim där. Jag tycker dock att stegmotorn sitter lite väl klent med 3x M3 distanser, skulle vilja ha en ordentlig platta som den motorn möter så det hela blir "styvare".

Tror jag har klurat ut vad felet med Z-axeln är, det skall vara en annan typ av mutter där som gör det möjligt att flytta in aluprofilen ända in. Tyvärr svek skoltyskan den här gången.

Den fräsen var ju synnerligen fet. Intressant att notera att han forfarande har standard makerslide och kuggremsdrivning på Y-axeln. Den där fräsen väger nog ett par gånger mer än en Dremel. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.