9 296 läst · 50 svar
9k läst
50 svar
Byggtråd: Badtunna delvis inbyggd i altanen
Kanske läge för ett foto också. I helgen skall det på skivor av fibercement utanpå isoleringen. Det blåste för mycket under förra helgen för att jag skulle vilja måla dem utomhus.
Kollade nyss temperaturen, 43 grader Celsius enligt den analoga termometern, men jag skulle nog efter att ha känt efter med handen snarare säga att det är runt 40 - 40,5, vilket också stämmer bättre med den digitala termometern jag har monterat på en av slangarna till cirkulationen.
Jag har förresten beställt ytterligare en 2 kW värmare, 2 kW enbart kommer nämligen inte att räcka för att hålla uppe temperaturen i vinter när det blir kallt.
En annan sak också, jag har insett att det vore bra att kunna lyfta på tunnan (när den är tom), så jag skall göra en konstruktion med impregnerade reglar som man kan lyfta upp tunnan med. Orsaken till att jag insåg detta är att marken har satt sig litegrann nu när tunnan varit full med vatten i ett par veckor. Jag kommer troligen i vår att behöva fylla i lite material (lecakulor) under "plattan" (till vänster i bilden). Den har satt sig klart under 5 mm, men jag hade ju redan från början en misstanke om sättningar då en del står på berg och en annan del står på lera...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade nyss temperaturen, 43 grader Celsius enligt den analoga termometern, men jag skulle nog efter att ha känt efter med handen snarare säga att det är runt 40 - 40,5, vilket också stämmer bättre med den digitala termometern jag har monterat på en av slangarna till cirkulationen.
Jag har förresten beställt ytterligare en 2 kW värmare, 2 kW enbart kommer nämligen inte att räcka för att hålla uppe temperaturen i vinter när det blir kallt.
En annan sak också, jag har insett att det vore bra att kunna lyfta på tunnan (när den är tom), så jag skall göra en konstruktion med impregnerade reglar som man kan lyfta upp tunnan med. Orsaken till att jag insåg detta är att marken har satt sig litegrann nu när tunnan varit full med vatten i ett par veckor. Jag kommer troligen i vår att behöva fylla i lite material (lecakulor) under "plattan" (till vänster i bilden). Den har satt sig klart under 5 mm, men jag hade ju redan från början en misstanke om sättningar då en del står på berg och en annan del står på lera...
Nästa problem, jag tycker att jag har isolerat slangarna ordentligt, men de kyls ned väldigt snabbt. Visst, jag kan köra cirkulationen då och då i några minuter så får jag inga frost problem, men jag skulle gärna isolera det bättre. Det är tre rör, nästa tanke jag har är att köpa liggunderlag och linda runt knippet med tre isolerade slangar. Iom att de då läcker mot varandra så bör läckaget minska en del. Om man antar att jag lindar så att det blir några centimeter isolering till så måste det nog göra stor skillnad ända?
Jag mäter temperaturen på en av slangarna inne i garaget och den har redan varit nere på 6°C trots att det är ca 12°C i garaget. I badtunnan var det då 41°C, läckaget av värme från själva tunnan är ganska litet. Jag misstänker att energi läckaget ifrån slangarna är större än från hela tunnan.
Det är bara att konstatera att jag måste fixa till lagringen av vattnet inomhus snart, konstruktionen kommer att läcka mycket energi i vinter. Jag har nu konstaterat att jag får plats med IBC-tankarna på varandra. Det är bra både för att det tar mindre yta, samt att det blir lättare att isoler. Men jag har en rejäl städning av garaget att göra för att komma dit. Man samlar på sig mycket.
Jag mäter temperaturen på en av slangarna inne i garaget och den har redan varit nere på 6°C trots att det är ca 12°C i garaget. I badtunnan var det då 41°C, läckaget av värme från själva tunnan är ganska litet. Jag misstänker att energi läckaget ifrån slangarna är större än från hela tunnan.
Det är bara att konstatera att jag måste fixa till lagringen av vattnet inomhus snart, konstruktionen kommer att läcka mycket energi i vinter. Jag har nu konstaterat att jag får plats med IBC-tankarna på varandra. Det är bra både för att det tar mindre yta, samt att det blir lättare att isoler. Men jag har en rejäl städning av garaget att göra för att komma dit. Man samlar på sig mycket.
Jag försökte varna dig för (bland annat) problemet med långa slangar i ett tidigt skede, men du verkade då inte vilja lyssna på mina synpunkter.pacman42 skrev:Nästa problem, jag tycker att jag har isolerat slangarna ordentligt, men de kyls ned väldigt snabbt. Visst, jag kan köra cirkulationen då och då i några minuter så får jag inga frost problem, men jag skulle gärna isolera det bättre. Det är tre rör, nästa tanke jag har är att köpa liggunderlag och linda runt knippet med tre isolerade slangar. Iom att de då läcker mot varandra så bör läckaget minska en del. Om man antar att jag lindar så att det blir några centimeter isolering till så måste det nog göra stor skillnad ända?
Jag tror inte att några lager liggunderlag kommer räcka, speciellt inte när frosten slår till… du får väl köra cirkulation ofta, och värmare så ofta du behöver för att hålla tempen.
Jo, jag kör ju värme och cirkulation varje natt. Slangarna är inte långa (2,5 m utomhus), men ändå...
...nu skall ju vattnet in i tankarna så snart som möjligt, men jag har mycket arbete att göra för att kunna få så pass ordning i garaget att jag får plats med IBC-tankarna.
Jag är ju imponerad av isoleringen av tunnan ändå. När det är frost blir det is på locket, vilket antyder att värmeläckaget där är rätt litet ändå.
Jag har idag testat att bättre isolera den del av slangen som jag har en termometer på, det gjorde väldigt stor skillnad just där i alla fall (termometern visar drygt tre grader mer efter att ha lindat tre lager liggunderlag). Det skadar inte att testa i alla fall. Liggunderlag finns nästan gratis på Biltema...
...nu skall ju vattnet in i tankarna så snart som möjligt, men jag har mycket arbete att göra för att kunna få så pass ordning i garaget att jag får plats med IBC-tankarna.
Jag är ju imponerad av isoleringen av tunnan ändå. När det är frost blir det is på locket, vilket antyder att värmeläckaget där är rätt litet ändå.
Jag har idag testat att bättre isolera den del av slangen som jag har en termometer på, det gjorde väldigt stor skillnad just där i alla fall (termometern visar drygt tre grader mer efter att ha lindat tre lager liggunderlag). Det skadar inte att testa i alla fall. Liggunderlag finns nästan gratis på Biltema...
Allt är ju relativt. Min totala rörlängd är ca 40cm.pacman42 skrev:Jo, jag kör ju värme och cirkulation varje natt. Slangarna är inte långa (2,5 m utomhus), men ändå...
Du har 7.5m om jag tolkar dig rätt (3x2.5m)?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur bekämpa myrorna i badtunna väggen?
Trädgård allmänt -
Hur gräva ur sand från delvis utgrävt källarutrymme?
Grund & Markarbeten -
Regnvatten missar delvis hängrännan träffar fasad
Tak & Vind -
Kostnad och lösning för att värma badtunna hela vintern
Pool -
Hur svetsa kamin till badtunna i aluminium
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide