Antar att tunnan är 1200 liter helt fylld? Då kommer 1100 liter med råge räcka. Två vuxna kroppar behöver mer än 100 liter utrymme plus att skimmern på plats antagligen gör att det räcker med typ 1000 liter. Några 100 liter kommer du inte spilla ut (om du inte har några vilda barn i). Jag märker ingen större skillnad på vattennivån i min tunna före eller efter bad.
 
1200 liter är nog badvolymen och inte tunnans volym. Storleken mindre som jag först tittade på hade 1200 liter verklig volym och ca 1000 liter i badvolym.
 
Fick riva isoleringen på badtunnan i helgen, för att börja om från början igen. det visar sig nämligen att tunnan inte är riktigt symmetrisk vilket gjorde att den lutade en aning när den var klar...

2000kr i soptunnan helt enkelt. En lärpenning helt enkelt. Nu mäter jag upp tunnan i detalj och kompenserar för det som inte är rakt. Exempelvis så är inte mittendelen i botten riktigt rak. Den kanske blir det när vattnet fylls i tunnan, men idag är den inte det. Det skiljer en dryg centimeter från ytterkant till ytterkant när jag lagt på ett långt kvadratiskt rör över mitten. Så en dryg halvcentimeter skiljer antagligen från kant till kant på mittendelen. Surt, riktigt surt.

Ytterkanterna är lika höga i alla fall, det var de tidigare också iofs. Men detta innebär att jag måste ha mittendelen "svävande", den får inte ta i isoleringen under helt enkelt. Åtminstone inte utan vatten i tunnan.

En annan sak som hände i helgen var att jag kunde konstatera att det inte blir så bra med en skimmer ändå...
...så jag skippar denna och kör bara med inlopp/utlopp vid fötterna i mittdelen istället (diameter 38mm). Ett mindre avlopp (diameter 25mm) i botten blir det också då det annars inte går att tömma tunnan helt.
 
Jo, jag har tittat på den länken @Leif i Skåne. Problemet för mig var att tunnan var lite deformerad redan vid leverans (pga att det är ett plastkar, inte glasfiber, dvs de bygginstruktioner som det finns gott om fungerar inte för mig). Jag uppmärksammade inte deformationen (det handlar om ca 5 mm, men det syns väldigt tydligt) trots att jag hade mätt en del och lyckades därför "skumma fast" deformationen (som var i mittdelen), det blev till och med så att det förvärrades en aning av trycket från skummet. Jag hade nog kunnat rädda en del av isoleringen, men det var mindre jobb (och säkert lika billigt) att börja om helt.

Nu bygger jag istället den bärande ramen helt i XPS och fristående, den kommer att stå löst på den isolerade platta (20 cm tjock) som jag redan lagt ned i marken. Då får jag stöd och isolering i ett (inte billigt med så mycket XPS i ramen, men bra isolerat blir det). Isoleringen på sidorna sätts också på då, men sätts inte ihop med den bärande XPS-ramen under. Jag lägger sedan ett lager med liggunderlag på ramen, detta kommer att koppla ihop isoleringen från ramen under med isoleringen på väggarna. Sedan kommer jag att lyfta i tunnan i denna ram, fylla den med vatten (så att det som är snett rätar ut sig av vikten, vilket det kommer att göra).

Och slutligen eventuellt, om jag måste: tömma och justera upp allting igen (när det fått stå i ett par veckor med varmt vatten i). Men vi får hoppas att jag slipper detta moment.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.