E
Janus82 Janus82 skrev:
Nu har det varit ett par långhelger med snickrande så altanen har gått lite mera framåt. Men det är med betoning på *lite*. Jag har jobbar med trappan som delar altanen i två delar och den har varit något av en tidstjuv. När vi bestämde att vi ville ha en böjd trapp så tänkte jag att: "Hur svårt kan de' va'?" Svaret är; kanske inte så svårt men väldigt tidsödande.

Sparklådan på trappstegen är gjord av en 45x170 som jag har ångat med en tapetborttagare så att den gick att böja in till rätt form med spännband. Det var det momentet som jag var mest orolig för men det var den lättaste delen. När reglarna fick ånga till sig en timme eller två så blev de riktigt mjuka och lätta att böja in.

Själva trappstegen var betydligt värre att bygga. Jag fick utgå från en 28x145 som jag ritade ut formen på och sedan krävdes det att jag:
  1. Sticksågade och bandslipade tills formen blev perfekt
  2. Fräste ett tunt spår med handöverfräsen tillsammans med ett parallellanslag för att kopiera formen och få en 95mm bred trall
  3. Sågade i spåret med sticksåg
  4. Använde kopier-stål till fräsen för att fräsa farm exakt rätt form
  5. kapa till bitarna i kap-ger-sågen så att de passar in
  6. Kantfräsa trallen så att kanten blir rundad och mjuk
Totalt så tog varje rad, alltså bara tre ynka trallbrädor, närmare 2,5 timmar så alla 6 rader tog gott och väl två hela arbetsdagar. Suck. Men nu är det i alla fall klart och jag gillar verkligen resultatet. Dock så kommer nog alla framtida altaner få bli fyrkantiga så att man bara kan kapa bitarna i sågen och slippa allt extra jobb

Fix av trappstegen
[bild]

Ångkokning och böjning av sparklådan.
[bild]

De färdiga trappstegen.
[bild]

Nästa steg i bygget blir att ordna med värmaren till poolen samt lite förberedelser med fler markrör för el så det kommer tyvärr att dröja lite innan jag verkligen kan ge mig på den andra halvan av altanen.
Så vackert. Kurvan är underbar.
 
  • Gilla
Janus82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.