L micke880 skrev:
Hej. Kollade precis detaljplanen och tyvärr är det inte reglerat där.

Skyddsbestämmelser ska jag kolla upp. Tack för tipset.

Vi vill somsagt inte ha osämja i området, blir inte så trevligt.
Ska du lägga en motion så kan du föreslå att föreningen fixar laddplatser samt förbjuder biltrafik i området förutom vid lastning och lossning.
Laddplatserna kommer ni behöva ändå och sköts inte bilkörningen i området är det bara att komplettera med bom senare.
 
  • Gilla
  • Älska
Mrs Flyte och 8 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det handlar sällan om att föreningen är sömnig, utan om att elbilsladdning normalt ligger utom samfällighetsföreningens mandat att besluta om.
Det där hindret försvann för många år sedan.

Det är helt orimligt att man inte kan bo var man vill i Sverige och ha en laddpunkt som kostar max 3kr/kWh inom 300m från entredörren.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
big mike och 6 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Blomlådan skulle inte stå i vägen för övrig trafik, utan endast trafiken till deras tomt.
Det är, om uttrycket ursäktas, en helt bisarr idé. Att vilja sätta upp blomlådor för att generellt försvåra/förhindra biltrafik är en sak, att negativt särbehandla en enskild granne något helt annat.

Det du föreslår är en dålig idé. Det innebär inte att jag tycker att grannens beteende är oproblematiskt, men din tänkta lösning går bort.
 
  • Gilla
  • Älska
majmun och 73 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det där hindret försvann för många år sedan.
Jaså, på vilket sätt då?
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är helt orimligt att man inte kan bo var man vill i Sverige och ha en laddpunkt som kostar max 3kr/kWh inom 300m från entredörren.
Det kan man ju tycka, men jag vet inte vad den åsikten hjälper.
 
  • Gilla
frause och 5 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Tack för ditt svar!

Blomlådan skulle inte stå i vägen för övrig trafik, utan endast trafiken till deras tomt. Jag tänkte mig en 1x1x0,5meter kanske.

Bärighet för trafik ska jag kolla upp men är tveksam. Vi har leveransbilar och postbilar som kör dagligen.

Detaljplanen kollade jag precis upp, och tyvärr så är det inte förbjudet i den. Måste ha missats då det är förbjudet i området bredvid som är byggt på liknande sätt och samma år.
Eftersom det nu framgår i ditt svar att det inte är ett bilfritt område, så som jag först uppfattade din text, känns det som du letar efter sätt att starta en grannfejd på. Vad är egentligen problemet att just denna familj kör med sin bil till tomten om ändå budbilen och posten gör det samma, kanske även tex sopbilen kör till varje fastighet eller har ni gemensam sophämtning? De som bor på gatan lär ju köra betydligt säkrare och försiktigare än vad dessa stressade yrkeschaufförer gör…

Som medlem i samfällighet har man såklart all rätt att lägga in om vilka motioner som helst. Men jag hoppas verkligen du blir nedröstad om du mot förmodan väljer att faktiskt lämna in motionen. Att bygga för vägen för endast en fastighet i området är ju helt absurt…
 
  • Gilla
MarcusMolander och 23 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Låter långt ifrån bilfritt, och skulle gissa att de som bor granne med barnen kör försiktigare än stressade budbilar oavsett
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är, om uttrycket ursäktas, en helt bisarr idé. Att vilja sätta upp blomlådor för att generellt försvåra/förhindra biltrafik är en sak, att negativt särbehandla en enskild granne något helt annat.

Det du föreslår är en dålig idé. Det innebär inte att jag tycker att grannens beteende är oproblematiskt, men din tänkta lösning går bort.
Hälften av alla hus i området har förråd, blomkrukor eller sandlådor framför sin tomt för att försvåra för biltrafik. De har det alltså redan omöjligt att bygga en p plats.

Jag tycker också det är en dålig ide, och det är därför jag är här och frågar om det går att lösa på ett annat sätt.
 
  • Gilla
Vetallt och 1 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Det är konstigt att man skaffar en elbil utan att ha laddplats och bestämmer sig för att dagligen köra slalom mellan grannar i det bilfria området man själv flyttat till. Inte helt otroligt att det också är på tider när många rör sig i grannskapet.

Mindre konstiga lösningar hade varit att välja annan bil, annan bostad eller lägga en motion om laddplatser till samfälligheten.
kan ju vara en tjänstebil och då har man i vissa fall inget val, vi får tex inte välja nått annat än el.
L micke880 skrev:
Hälften av alla hus i området har förråd, blomkrukor eller sandlådor framför sin tomt för att försvåra för biltrafik. De har det alltså redan omöjligt att bygga en p plats.

Jag tycker också det är en dålig ide, och det är därför jag är här och frågar om det går att lösa på ett annat sätt.
Det låter ju nästan som ett grannskap som har aktivt jobbat med att få bort biltrafik snarare än att det är ett bilfritt område?
Om folk tog bort alla blomlådor, sandlådor och annat bråte så kanske det inte var ett problem?
 
  • Gilla
  • Älska
tallismannen och 8 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Det räcker väl att 50% röstar för att det införs förbud mot biltrafik som ej är transport till/från fastighet (eller som har fått särskillt tillstånd)

Skall alla köra in och parkera på tomten så inser nog folk att det ej är hållbart...
 
  • Gilla
  • Haha
tallismannen och 3 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
kan ju vara en tjänstebil och då har man i vissa fall inget val, vi får tex inte välja nått annat än el.

Det låter ju nästan som ett grannskap som har aktivt jobbat med att få bort biltrafik snarare än att det är ett bilfritt område?
Om folk tog bort alla blomlådor, sandlådor och annat bråte så kanske det inte var ett problem?
Man har aktivt försökt få ner hastigheter genom farthinder, blomlådor, osv.

I våra trivselregler så är det även reglerat så här:
Bilkörning fram till fastigheten får endast ske vid på och avlastning. Strikt parkeringsförbud råder inom området.

Problemet med den texten är att samfälligheten bara kan reglera vägarna, inte tomterna.
 
  • Gilla
makarickiri och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Man kör ju i området för att komma till parkering och kunna ladda bil, ej för att lasta i ur. Borde gå att påtala från styrelsens sida. Jag har ingen aning vilka motmedel man kan sätta in om dom struntar i förbudet.

Men styrelsen behöver fixa laddmöjlighet snabbt. Dom är minst 3 år för sent ute redan!

Sen borde texten inkluderat tunga/skrymmande varor. Annar börjar ju folk köra in sina ICA kassar i tid och otid också...
 
  • Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Man kör ju i området för att komma till parkering och kunna ladda bil, ej för att lasta i ur. Borde gå att påtala från styrelsens sida. Jag har ingen aning vilka motmedel man kan sätta in om dom struntar i förbudet.

Men styrelsen behöver fixa laddmöjlighet snabbt. Dom är minst 3 år för sent ute redan!

Sen borde texten inkluderat tunga/skrymmande varor. Annar börjar ju folk köra in sina ICA kassar i tid och otid också...
Går att kringgå genom att lasta i eller ut något varje gång man laddar/parkerar på tomten. Hur mycket miste lastas: en möbel, bagage för två veckors semester, några matkassar, en laptopväska…
 
  • Gilla
GammelMan99 och 4 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Man har aktivt försökt få ner hastigheter genom farthinder, blomlådor, osv.

I våra trivselregler så är det även reglerat så här:
Bilkörning fram till fastigheten får endast ske vid på och avlastning. Strikt parkeringsförbud råder inom området.

Problemet med den texten är att samfälligheten bara kan reglera vägarna, inte tomterna.
Om det går att köra trots blomlådor, sandlådor och farthinder kan det inte vara så trångt
 
  • Gilla
GammelMan99 och 7 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Går att kringgå genom att lasta i eller ut något varje gång man laddar/parkerar på tomten. Hur mycket miste lastas: en möbel, bagage för två veckors semester, några matkassar, en laptopväska…
Ja precis. Att lasta ur kan ju betyda att man lastar ur vadsomhelst egentligen..
 
  • Gilla
Jocke17 och 1 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Ja precis. Att lasta ur kan ju betyda att man lastar ur vadsomhelst egentligen..
Och vanligtvis utnyttjar olika boende möjligheten att köra fram till dörren olika ofta. Några endast när de flyttade in, andra när de har något skrymmande och en del så fort de har något litet att bära.

Jag förstår irritationen med trafik i området. Enklast vore att göra det bilfritt, men då blir det jobbigt med tunga transporter. Fast vad gäller sådant kan ni kanske se mellan fingrarna.
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.