C cpalm skrev:
Utbildningbeviset är den enda formella meriten du behöver för att montera ställning för yrkesmässigt bruk. Resten är upp till dig.

Det "rätta" sättet att bygga överhäng inåt fasaden med modulställning är konsoler.

Huvudutmaningen här är den runda formen, som naturligtvis får approximeras med lagom breda raka segment.
Svårigheten med modulställning är "tårtbitarna" som sammanfogar de raka segmenten. I synnerhet hur dessa skall plankas in. Finns mig veterligen inga "trekantiga" modulplank.

Här är ett exempel jag hittade:
[länk]

Som du kan se är det j-kligt tveksamt med tårtbitarna. De har plankat in med skivor och till synes improviserat räcket med armeringsjärn. Uppfyller knappast regelverket, om man säger så (de har glömt sparklisterna också).
Ok, tack för informationen!
Känner nog att jag saknar kompetensen och att det är så pass krångligt att hitta passade ställningsdelar, att det blir till att hyra in en firma till takbytet. Sedan när fasad/vingar ska bytas, blir ställningen både lägre och behöver inte vara runt hela på en gång. Då borde det gå att lösa betydligt enklare med modulställning.
M maxmsm skrev:
Jag är ganska säker på att jag har några långbommar som är ca 3,5m som är tänkta till att göra en temporär carport av så finns det gör det.
Jo det stämmer. Jag har hittat några när jag googlat runt, men de verkar ganska ovanliga.

R Rotehjon skrev:
Ok, tack för informationen!
Känner nog att jag saknar kompetensen och att det är så pass krångligt att hitta passade ställningsdelar, att det blir till att hyra in en firma till takbytet. Sedan när fasad/vingar ska bytas, blir ställningen både lägre och behöver inte vara runt hela på en gång. Då borde det gå att lösa betydligt enklare med modulställning.

Jo det stämmer. Jag har hittat några när jag googlat runt, men de verkar ganska ovanliga.
Var håller du till någonstans?
Jag har 9 långbom som är 3,6 som jag inte behöver innan den skånska vintern slår till eller precis innan....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.