Jag är ingen miljöivrare på något sätt men det där är ju bara galenskap. Bygg skiten (fängelset alltså, inte slottet...) på Plattan i Sthlm istället, det är ju bara en stenöken. Plus att det väl finns viss närhet till framtida klientel.
(Obs, de sista två meningarna ovan kan möjligen vara baserade på obsolet information...)
 
  • Gilla
  • Haha
Flamman och 3 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag är ingen miljöivrare på något sätt men det där är ju bara galenskap. Bygg skiten (fängelset alltså, inte slottet...) på Plattan i Sthlm istället, det är ju bara en stenöken. Plus att det väl finns viss närhet till framtida klientel.
(Obs, de sista två meningarna ovan kan möjligen vara baserade på obsolet information...)
Upphandla på lägsta pris inom EU istället.
 
  • Älska
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
C
T ToRy skrev:
Ps. Detta är tredje tråden om Gekåsägarens bygghinder som startas av redaktionen. Sammanlagt precis över 100 inlägg. Hade det inte varit smartare att fortsätta på ursprungstråden så att det blir lite kontinuitet i diskussionen?
I detta fall handlar det förvisso om ett annat bygge på en annan plats om jag förstått det rätt.
Annars kan man inte annat än att hålla med... Tänker på röran med alla Ebba Bush-trådar.
 
Som trelleborgare kan jag luttrat konstatera att hushålla med mark kommer bara på tal när det gäller bostäder, viskar någon arbetstillfällen så går det bra att bygga hur stort som helst. (Det har byggt en rejäl köpladematta på väster av stan, inga byggnader i flera plan där inte :mad:)

Som boende på östra sidan av stan (där de planerar fängelset) så får de gärna placera fängelset på den lite mer lättillgängliga västra sidan ;)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
C
13th Marine 13th Marine skrev:
Som trelleborgare kan jag luttrat konstatera att hushålla med mark kommer bara på tal när det gäller bostäder
Om det inte gäller nåt nytt utanförskapsområde förstås, det verkar också gå bra. :thinking:
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Sjukt. Sverige verkar färdigbyggt enl vissa.

Jämför med alla 17 och 18-talsslott som någon sa ovan.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nja, jag vet inte: [länk]

Fängelset skall alltså byggas på klass 10-jord, bördigast möjliga. Beslutet togs nu i sommar.
Skillnad på vem som ska bygga. Nu var det kommunen själva och då gäller tydligen inte vad som gäller för andra.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Skillnad på vem som ska bygga. Nu var det kommunen själva och då gäller tydligen inte vad som gäller för andra.
Nja, det är väl kriminalvården som bygger. Vem som äger marken vet jag inte, det är möjligt att det är kommunen.
 
Kollat lite mer på Trelleborg. Det är ju svårt att inte bygga på åkermark där.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Kollat lite mer på Trelleborg. Det är ju svårt att inte bygga på åkermark där.
Det är därför man kikar på att fylla ut samt nyttja de västra delarna av hamnen till nybyggnation. Men jag kan tycka att ska man tvinga bostäder att byggas på plutt-tomter för att hushålla med marken bör även köpladorna behöva vara mer utrymmesbesparande (flera våningar på både byggnad och parkering).
Gällande fängelset finns det fler intresserade kommuner som har bättre lämpad mark.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Den svenska avundsjukan har satt många käppar i hjulen i detta land
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Den svenska avundsjukan har satt många käppar i hjulen i detta land
Inte mer än andra vanligt förekommande mänskliga egenskaper.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Den svenska avundsjukan har satt många käppar i hjulen i detta land
Finns väl inget i detta som handlar om avundsjuka?
Men att slänga sig med det är lika vanligt som att bli kränkt/jante/sossesverige/ och så vidare.

Här är det väl snarare gamla byråkratsverige som kliver in, fyrkantigt paragrafrytteri och några trötta tjänstemän på Länstyrelsen? Med lag och ordning skall folk tuktas.
Jag håller med i övrigt, överdådiga byggnader är intressanta!
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Den svenska avundsjukan har satt många käppar i hjulen i detta land
Japp avundsjuka... :thinking:

”Den föreslagna lokaliseringen är olämplig eftersom den saknar stöd i landskapet och till stor del hamnar på brukningsvärd jordbruksmark.”
 
  • Gilla
  • Haha
lat och 2 till
  • Laddar…
Att jämföra med fängelset och Gekås är fel för det har en stor samhällsnytta. Skrytbygget, vilket jag personligen skiter i för jag är inte granne, har inte lika stor samhälssnytta.
 
  • Haha
Micke i Hudik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.