Okarlsson Okarlsson skrev:
Enkelt:
Bostad - 600kvm
Garage - 400kvm
Växthus - 2x100 kvm
Padelbana - 250 kvm
Inomhuspool - 500 kvm
Poolhus - 100kvm
Gästhus - 250 kvm
”Enkelt” :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vad tråkigt. Är nämnden dessutom enig så borde det inte omprövas bara för att en granne är en gnällgubbe
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det är lustigt hur Plan- och bygglagen tolkas och tillämpas!
Det var tydligen inga problem för Karlsson senior att få bygglov för att uppföra den allt annat än dekorativa plåthall som kom att bygga hans (och arvingarnas) förmögenhet. Eländet har byggts ut x antal gånger dessutom, av allt att döma med myndigheternas välsignelse. Men vifta med arbetstillfällen och skatteintäkter framför en kommunal nämnd och du skall bliva bönhörd, trots att du bygger fula plåthallar!
Vill du lägga delar av den plåthallsbaserade förmögenheten på att bygga ett slott extra allt är det tydligen inte lika lätt att få bifall :thinking:?
 
  • Gilla
  • Wow
reez och 10 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är lustigt hur Plan- och bygglagen tolkas och tillämpas!
Det var tydligen inga problem för Karlsson senior att få bygglov för att uppföra den allt annat än dekorativa plåthall som kom att bygga hans (och arvingarnas) förmögenhet. Eländet har byggts ut x antal gånger dessutom, av allt att döma med myndigheternas välsignelse. Men vifta med arbetstillfällen och skatteintäkter framför en kommunal nämnd och du skall bliva bönhörd, trots att du bygger fula plåthallar!
Vill du lägga delar av den plåthallsbaserade förmögenheten på att bygga ett slott extra allt är det tydligen inte lika lätt att få bifall :thinking:?
Fast nu fick han väl ja av kommunen och nej av länsstyrelsen?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är lustigt hur Plan- och bygglagen tolkas och tillämpas!
Det var tydligen inga problem för Karlsson senior att få bygglov för att uppföra den allt annat än dekorativa plåthall som kom att bygga hans (och arvingarnas) förmögenhet. Eländet har byggts ut x antal gånger dessutom, av allt att döma med myndigheternas välsignelse. Men vifta med arbetstillfällen och skatteintäkter framför en kommunal nämnd och du skall bliva bönhörd, trots att du bygger fula plåthallar!
Vill du lägga delar av den plåthallsbaserade förmögenheten på att bygga ett slott extra allt är det tydligen inte lika lätt att få bifall :thinking:?
Thomas Karlsson och Göran Karlsson är inte släkt :).
Men vilken affär Thomas har gjort :dizzy:
 
  • Gilla
Elpatronen och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Fast nu fick han väl ja av kommunen och nej av länsstyrelsen?
Så var det, men lagrummet är detsamma.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Thomas Karlsson och Göran Karlsson är inte släkt :).
Men vilken affär Thomas har gjort :dizzy:
Men va? Jag har alltså levt i kunskapsmässigt mörker vad gäller ägar- och släktförhållandena hos de gula kassarnas upphovspersoner :surprised:!?

Tillägg: nu när du säger det kommer jag ihåg att det var rabalder för en massa år sen när GK sålde imperiet, men fick kli i fingrarna så småningom och ville starta nytt. Efter diverse rättsprocesser om namnet (Ullared 2 var inte OK) landade det i varuhuskedjan Karlsson. <<Fritt ur minnet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du misstolkar nog mig. Jag har inget emot rejäla hus eller Herrgårdar. Det är kul med häftiga hus. Däremot tycker jag hans slott är lite väl stort. Speciellt i en pitoresk by som ligger en bit utanför en pitoresk stad (Falkenberg). Det är inte Lidingö det här.

För mig får han bygga vad han vill. Jag bor ytterligare en stad bort och kommer aldrig se det. Däremot kan jag förstå grannarnas åsikter :)

Varför ska det bara få byggas stort på Lidingö?

Jag har väldigt svårt för att andra privatpersoner bryr sig om vad jag gör och inte. Låt han bygga och och bidra till sverige!
 
  • Gilla
TCG och 8 till
  • Laddar…
Det här är väl något som verkligen sätter Falkenberg på kartan och blir ett nytt landmärke. Vill man inte att intresset för Falkenberg skall öka? Dessutom kräver ett sådant hus ett antal arbetstillfällen till drift och underhåll. Totalt idiotiskt beslut. Det här är någon som klagat som har för mycket inflytande. Svenska avundsjukan gör sig påmind igen.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
C
F Fixarpappa skrev:
Varför ska det bara få byggas stort på Lidingö?
Det skulle för övrigt knappast gå för sig att bygga nåt sånt på Lidingö heller.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Någon som vet varför länsstyrelsen sagt nej?
 
C
Okarlsson Okarlsson skrev:
Någon som vet varför länsstyrelsen sagt nej?
Saxat från GT:
Länsstyrelsen skriver bland annat i beslutet: ”Den föreslagna lokaliseringen är olämplig eftersom den saknar stöd i landskapet och till stor del hamnar på brukningsvärd jordbruksmark.”

De bedömer också ”att den planerade anläggningens storlek, placering och utformning inte är tillräckligt anpassad till landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan”.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Just åkermark är omöjligt att få bygglov på såvida det inte är väldigt dålig sådan. Resten om helhetsintrycket är bara ren avundsjuka.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Kåken får han väl bygga som han vill, platsen bör ju dock vara lämplig. Att bygga på värdefull jordbruksmark kanske inte är det smartaste i en tid av accelererande överbefolkning av planeten...?

Ps. Detta är tredje tråden om Gekåsägarens bygghinder som startas av redaktionen. Sammanlagt precis över 100 inlägg. Hade det inte varit smartare att fortsätta på ursprungstråden så att det blir lite kontinuitet i diskussionen?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Just åkermark är omöjligt att få bygglov på såvida det inte är väldigt dålig sådan. Resten om helhetsintrycket är bara ren avundsjuka.
Nja, jag vet inte: https://www.atl.nu/prima-jordbruksmark-bebyggs-ska-bli-fangelse

Fängelset skall alltså byggas på klass 10-jord, bördigast möjliga. Beslutet togs nu i sommar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
TCG och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.