Men där ser du! Klart det tar lång tid om du vill bygga i tomtgräns (om det nu inte är så att planen medger det.)

@Joel: :S Segdraget. Har du övervägt att dra in garaget till normen?

@haavard: En sådan "ganska vanlig" avvikelse borde dock inte ta så lång tid? Då borde han väl ha fått ett avslag istället? Eller?

Kan inte dra in garaget från grannen då det ska sitta ihop med ett befintligt garage jag har.
Grannen har inget emot att jag bygger det i tomtgränsen.
Det är att jag bebygger 40m² mer än vad som är "tillåtet". De hänger upp sig på att lite mer än 25% av tomten blir bebygd.
Vilket inte borde vara något problem då de senaste årens avstyckade tomter i kvarteren runt om är nästan så tighta att man får dra in magen för att komma runt husen...

Men garage kommer det att bli för min veteranbilshobby släpper jag aldrig.

Ett tips ang Uppsala, när en lagom lång tid gått, ring och fråga lite snällt hur det går.
Mig glömde de bort, ändringen som skulle ta "en vecka" tog två månader, och jag kunde efter samtal läsa mellan raderna att man helt sonika glömt av det hela...

@Joel: Kan förstå det då jag är gift med en motornörd själv. Hoppas bygglovet går igenom.

@eran: Nämen? Hur kan en myndighet glömma bort liksom? Tack för tipset. :)

De har glömt bort mitt ärende vid 4 tillfällen, (inkluderat högsta chefen i 2 mån.) man måste ringa och påminna att de ska jobba...
Jag har inte behövt läsa mellan raderna. Senaste ändringen hade de inte titta på alls efter en månad. "
- "Jag har inte haft tid" Vad det svar jag fick. Kanske dax att ansälla lite folk i Uppsala?

Kors i taket!

Handläggaren kom ut och tittade på min tomt efter att jag ringde och sökte honom eftersom det inte hänt något på två veckor.

Handläggaren hade skickat mina korrigerade ritningar till min granne. De är nu tyvärr omgjorda helt efter grannens önskemål.
Men handläggaren glömde meddela grannen att han skulle kontakta handläggaren. Därför gjordes ett besök idag. Då var tyvärr bara frun i grannhuset hemma vilket inte räckte...

Tyvärr så var handläggaren mest intresserad av att få fram sina egna vansinniga idéer. Den ena tokigare än den andra... Fast min granne har godkänt!

Utan att nämna några namn så hoppas jag ni i Uppsala slipper handläggare nr1...

Efter 1 1/2 års väntan och långt över 20 samtal så förstår jag varför byggandet i Uppsala går i slow motion. Det är nog inte bara politikernas fel.

Men den som väntar på något gott!!

Oj. Då håller vi andra tummarna hårt för att slippa handläggare 1. :)

Hjälp!

Vad skall jag göra?

Det gäller en utbyggnad av mitt befintliga garage.
Fick idag av min handläggare ett avslag. (Ett par veckor senare än han skulle ha hört av sig.)
Problemet är inte avslaget för det tar jag bara som ett skämt.

Det stora är att handläggaren lägger in personliga synpunkter som inte är rellevanta.

Tex. Har han skrivit:

"Tillbyggnaden är i sin utformning och placering till nackdel för er norra granne"
FAST grannen inte har något emot min utbyggnad??
Grannen har skickat in godkännande och vi är överrens.

"Jag föreslår att du bearbetar ansökan genom att minska byggnaden med hälften så att en mindre andel av tomtgränsen mot grannen berörs eller alternativt att du prövar ansökan om en tillbyggnad på din södra gavel."

Tillbyggnad på min södra gavel vore rent idiotiskt och var det enda han var intresserad av när han som hastigast var förbi och tittade på min tomt.
Dels spärrar jag då åtkomsten till min trädgård.
Jag får två garage som inte sitter ihop.
Jag kan inte få passage från nya garaget och in till huset. Utan måste gå ut ur garaget och in genom ytterdörren till huset.

Kan man byta handläggare?
Bör jag ta upp ärendet med hans chef?
Vad är smidigast?

Svårt att säga hur rätt handläggaren har utan att veta hur ditt förslag ser ut. Hur nära grannen är det, hur högt och brett mot grannen är det, vad säger detaljplanen? Kanske din granne tycker det är OK, men handläggaren ska ju även se på andra saker (brandskydd, prickmark, total byggyta mm). Men om det är en rimligt liten utbyggnad på rimligt avstånd från gränsen, så skulle jag nog ta upp det med hans chef.

Om han har åsikter som itne grundar sig i lagen så är det bara att överklaga och låta länsstyrelsen ta det. Dom läser lagtexterna och kommer då förmodligen ge dig ett beviljat bygglov.

Men du hade väl inte tänkt bygga i år?

Jag hade inte tänkt bygga i år, även om det var mina förhoppningar då jag lämnade in ansökan för 1,5 år sedan...

Det "roliga" är att hans chef skulle ta tag i mitt ärende i våras. Men hon glömde bort det och gav det vidare till en annan handläggare. Hon såg inga problem när hon granskade ärendet i våras.
Så man undrar hur det kan skilja så mycket mellan olika handläggare och chef...
Jag är van att vänta så det är bara att göra det tills min handläggare kommer tillbaka och se vad han har att säga.

Hemmakatten
Frågan är om du verkligen fått ett BESLUT i frågan eller om det är ett allmänt brev från handläggaren som ber dig tänka om. Ett beslut går att överklaga, ett allmänt brev från handläggaren är inte ett beslut. Se till att det verkligen är ett överklaganingbart beslut det är du fått. Många kommuner/handläggare har tyvärr för vana att inte göra riktiga beslut, utan det är ett tyckande från handläggare som vanligt folk tror är ett beslut.

Håller tummarna för att det är en adekvat handläggare som sköter vårt ärende. Vi har inte hört ett ljud men å andra sidan har det ju inte gått mer än 6 veckor ännu.

Joel skrev:
Kan man byta handläggare?
Bör jag ta upp ärendet med hans chef?
Vad är smidigast?
Du kan inte byta handläggare.

Du kan ta det upp med chefen men gör det försiktigt så hon inte vänder taggarna utåt för att försvara handläggaren. Jag tror inte rätta vägen är att kräva ny handläggare men en försiktig undran om nån annan också kan se på ärendet kanske funkar?

Smidigast är att hitta en lösning som handläggaren accepterar. Överklagar du til Länsstyrelsen kanske de inte avgör frågan förrän det blir 2012.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.