Överklaga beslutet på en gång till byggnadsnämnden, så kommer de ta upp ärendet på nästa sammanträde. Bifoga då dina synpunkter om varför du överklagar, att din granne tom gett sitt medgivande.

Första instans i ditt fall är inte länsstyrelsen, utan först skall du överklaga handläggarens delegationsbeslut. Får du negativt i byggnadsnämnden kan du därefter överklaga till länsstyrelsen om du vill alt ändra utformningen på bygglovet. Kan även start rekommendera att ta kontakt med ordförande i byggnadsnämnden och diskutera detta ärende. De i nämnden är fritidspolitker ofta med sunda åsikter och lägger inte alltid för mycket tid och kraft på paragrarytteri!

//Anders

//Anders
 
Tack för alla goda råd, det behövs. Har flera bekanta som tröttnat i Uppsala och bygger ändå.

"Hemmakatten": Du har rätt! Det är inget BESLUT. Utan bara handläggarens bedömning.
Då slipper jag skicka in ett formellt överklagande utan kan fortsätta ha en "dialog". Även om det är för döva öron.
Tack!
 
Vi fick bygglov på 3 v. på tillbyggnad i Uppsala. Då hade vi dessförrinnan diskuterat med handläggaren hur han såg på våra möjligheter.
 
GRATTIS!
Du har inte samma handläggare som jag!
Min handläggare i Uppsala har varit sjuk i över en månad... Som vanligt skulle han hört av sig förra veckan, men gjorde så klart inte det...
Jag ångrar starkt jag sökte bygglov. Skulle byggt ändå.
 
Jag inser att vi haft tur. Samtidigt uppfattar jag det som att du sökt bygglov för 40 kvm större än detaljplan medger och du vill bygga i tomtgräns. Det är nog försvårande omständigheter.
Vi har gjort en hel del kompromisser.
 
Efter flera kompromisser fick jag mitt bygglov efter 21 månaders handläggning och 4st "handläggare".
Till-byggnaden blir 52m². Mindre avvikelse i detaljplanen med 40m² över föreskrivna byggrätten. Överskridit med 23%
Till-byggnaden ligger dikt an tomtgräns.

Hoppas alla ni andra som har problem blir glada att det går.
Fast det blir många telefonsamtal och frustrationen blir total ibland.
Det roliga är att jag måste börja senast två år efter jag lämnade in bygganmälan annars gäller den inte.
Vilket gjordes 7 april 2009. Hade det dragit ut lite till på tiden så undrar man hur det gått :)

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.