Hemmakatten
Du kanske kan ringa?

• Gilla
Flomi
  • Laddar…
F Flomi skrev:
Ett stort tack till alla som svarade här!

Jag förstår vad ni menar angående "enhetlig".

Eftersom byggnämndens reaktion på min förfråga kändes lite avvisande kvarstår för mig frågan om det är ganska ovanligt att prata med byggnämnden innan man ansöker om bygglov?

Jag läsde flera gånger att det allmänt rekommenderas att söka kontakt med myndigheter helst tidigt...
Många blir ofta upprörda över att de inte kan få mer raka svar av handläggare innan de lämnar in ett lov eller gör en anmälan, kanske inte ens efter lov / anmälan är inlämnat.

Orsaken till detta är bland annat att kommunen inte ska konkurrera med marknaden, dvs inte projektera år den sökande för att den vill spara pengar och inte anlita arkitekter eller ingenjörer för att ta fram lösningar samt att tjänstemännen inte vill riskera att föregå en prövning. Min erfarenhet är även att det kan bli problem eftersom det ofta handlar om "som man frågar får man svar" och att den sökande menar en sak eller frågar väldigt generellt för att försöka lura handläggaren att svara på ett sätt och sedan kommer de dragande med ett helt annat ärende och försöker applicera samma svar på det ärendet även om det är helt olika scenarier.

Kommunen ska absolut vara behjälpliga och rådgivande, men kanske inte alltid i den utsträckning som den sökande önskar.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Vi fick bygglov!! Dags att fira! :))))

• Gilla
  • Älska
Dojan och Maja och 27 till
  • Laddar…
optimum
F Flomi skrev:
Vi fick bygglov!! Dags att fira! :))))
Fantastiskt kul.
Verkligen läge att fira.
Lycka till med bygget.
:D(y)

• Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
A
Lycka till, glöm inte att hålla oss uppdaterade!

• Gilla
Flomi
  • Laddar…
Då kör vi! :)

Takstolar under konstruktion på en byggarbetsplats en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar för ett hus under uppbyggnad med personer som arbetar på konstruktionen, omgiven av skog.
Skapa konto
Byggprojekt av en trästruktur med taktäckning pågår, två personer arbetar i skymning.
Skapa konto

Trevlig söndag till alla!

• Gilla
  • Älska
Krokkodriljo och 48 till
  • Laddar…
Fint! Är ju som ett hus med bara tak, så visst passar det in ;-)

• Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Jag tyckte vårt tak var brant med 45-graders lutning när vi la råspont, jag hade inte velat gå på ert tak utan någon säkerhet.
Hur ser planlösningen ut, är det året-om boende?

• Gilla
Flomi och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Kul! Ser ju bra ut, påminner lite om ett sjömärke tycker jag (y)

• Gilla
Flomi
  • Laddar…
Kul med lite nytänk. Har ni några bilder hur det ska se ut invändigt? berätta gärna:)

• Gilla
Flomi
  • Laddar…
Intressant att följa. Jag gillar hustypen.

Din svenska är för övrigt utmärkt(y)

• Gilla
Flomi och 2 till
  • Laddar…
Tänkte själv bygga ett A-frame house, så jag följer med intresse.

• Gilla
Flomi och 1 till
  • Laddar…
Läcker konstruktion, A-ramshuset.
En enda nackdel kan man väl kanske se och det är att en framtida utbyggnad är mycket svår. Man vill inte göra huset längre, då når inte ljuset in i mitten längre. Högre går inte och bredare inte heller.
Annars tip-top!

• Gilla
Flomi
  • Laddar…
richardtenggren
Det går väl bygga en till kropp i vinkel eller som ett "M", skapar dock en snöficka.

• Gilla
Flomi
  • Laddar…
Hade gärna sett planlösning och fasadritning på det här huset.

Läckert! (y)

• Gilla
Flomi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.