19 245 läst · 38 svar
19k läst
38 svar
Bygglov på Sotenäs för hus med "ovanlig utformning"
Många blir ofta upprörda över att de inte kan få mer raka svar av handläggare innan de lämnar in ett lov eller gör en anmälan, kanske inte ens efter lov / anmälan är inlämnat.F Flomi skrev:Ett stort tack till alla som svarade här!
Jag förstår vad ni menar angående "enhetlig".
Eftersom byggnämndens reaktion på min förfråga kändes lite avvisande kvarstår för mig frågan om det är ganska ovanligt att prata med byggnämnden innan man ansöker om bygglov?
Jag läsde flera gånger att det allmänt rekommenderas att söka kontakt med myndigheter helst tidigt...
Orsaken till detta är bland annat att kommunen inte ska konkurrera med marknaden, dvs inte projektera år den sökande för att den vill spara pengar och inte anlita arkitekter eller ingenjörer för att ta fram lösningar samt att tjänstemännen inte vill riskera att föregå en prövning. Min erfarenhet är även att det kan bli problem eftersom det ofta handlar om "som man frågar får man svar" och att den sökande menar en sak eller frågar väldigt generellt för att försöka lura handläggaren att svara på ett sätt och sedan kommer de dragande med ett helt annat ärende och försöker applicera samma svar på det ärendet även om det är helt olika scenarier.
Kommunen ska absolut vara behjälpliga och rådgivande, men kanske inte alltid i den utsträckning som den sökande önskar.
Då kör vi!
Trevlig söndag till alla!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trevlig söndag till alla!
Lösvirkesbyggare
· Arkitekt Robert Sandell
· 35 inlägg
Kul med lite nytänk. Har ni några bilder hur det ska se ut invändigt? berätta gärna
Läcker konstruktion, A-ramshuset.
En enda nackdel kan man väl kanske se och det är att en framtida utbyggnad är mycket svår. Man vill inte göra huset längre, då når inte ljuset in i mitten längre. Högre går inte och bredare inte heller.
Annars tip-top!
En enda nackdel kan man väl kanske se och det är att en framtida utbyggnad är mycket svår. Man vill inte göra huset längre, då når inte ljuset in i mitten längre. Högre går inte och bredare inte heller.
Annars tip-top!