5 817 läst ·
65 svar
6k läst
65 svar
Bygglov och detaljplan – komplementbyggnad godkänd nära tomtgräns
Mmmmm, vi har i alla år haft goda relationer, så vi vill inte riktigt bråka på det viset.Huddingebo skrev:
Men tanken har absolut slagit oss att där skulle man kunna sätta en häck i framtiden (vi har tänkt vänta tills där kommer nya ägare). Dock inte något taggigt eller alltför tätt, utan mer något blomstrande och charmigt.
Inom parentes: Jag ser att du bygger dig ett hus anno 1922 – trevligt, och lycka till med det!
De står ut så att tex sopbilarna har problem vid tömning av sopor.P pmd skrev:
Jag har inget emot husbilar, problemet består i att tomterna maximeras - garage blir extrarum,uppfarten bebyggs och då blir det svårt med bilar och om man har bilburna gäster.
Finns det plats på egna tomten har jag inget emot byggnationerna.
På en granngata byggdes ett stort fint hus,grannarna i sommarstugan missade informationen,på sommaren blockerades infarten ofta av det stora husets gäster. Hade det stora huset haft lite större tomt, inga problem , nu är det mycket irritation.
Normalt måste man parkera sina fordon på den egna tomten. Det kan inte vara svårt för kommunens sophämtningsavdelning att sätta stopp för felparkeringar som begränsar sophämtningen.K Kadabra skrev:
Är parkering tillåten på gatan?K Kadabra skrev:
Ledsen att jag är sen. Problemet är att många inte längre har plats på sina tomter, vissa beroende på avstånd till havet kan parkera på gatan men många inte.P pmd skrev:
Mellan tomt o vägbana kan vara 30 cm el 1, 5 meter. Ofta hamnar soptunnor delvis ute i vägbanan,får bara står över dagen. En stor långtids placerad tex husbil , båt, släp väcker irritation
Vi har ingen el dålig belysning vilket gör att cyklister,gångtrafikanter som går runt hinder är svårupptäckt s.
Gatan ca3.5 m bred,alla gator ungefär lika breda
Vi har ingen el dålig belysning vilket gör att cyklister,gångtrafikanter som går runt hinder är svårupptäckt s.
Finns det alltså varken någon prickmark eller bestämmelse om avstånd till fastighetsgräns? Det var...ovanligt. Framför allt om det gäller friliggande hus.M Marie MM skrev:Hej,
Jag söker hjälp inför ett eventuellt överklagande av ett bygglov och ett startbesked som min granne beviljats. Jag visste inte ens att han hade sökt bygglov innan beskedet till oss och några andra grannar damp ner i Kivra häromdagen.
Det gäller en komplementbyggnad. Måtten håller sig inom vad som normalt enligt PBL skulle gå att bygga bygglovsfritt (3,9 meter meter i nock, omkring 25 kvadratmeter). Men vi bor inom ett område som är kulturskyddat, och därför krävs numera bygglov för precis alla komplementbyggnader (lekstugor, vedbodar etc) oavsett (även för rivningar).
Grannen har alltså _fått_ bygglov av kommunen, vilket faktiskt chockat mig av flera anledningar (kanske har jag haft för hög tilltro till kommunens bebyggelseantikvariska kompetens).
Eftersom han redan börjat bygga (japp, innan han fick bygglovet och startbeskedet, vilket kommunen verkar strunta i) ser vi nu volymen på komplementbyggnaden – och den är groteskt stor för sin plats! Vårt hus skyms nu helt från gatan av nybygget, efter att ha varit en karaktäristisk och välkänd del av stadsbilden sedan det byggdes för över 100 år sedan.
Eftersom husen på vår gata är bland det mest kulturhistoriskt värdefulla som finns i området (många jämngamla villor revs annars under 1980-talet ...) krävs enligt både detaljplanen och enligt kommunens särskilda kulturminnesprogram särskild hänsyn vid nybyggnation.
I bygglovsbeskedet för komplementbyggnaden står bl a:
”... åtgärden /bedöms/ vara anpassad till omgivningen och i förlängningen bedöms den i tillräcklig utsträckning anpassats till kulturmiljön”
Hur man kan bedöma så övergår mitt förstånd, men det är ju just detta jag ska överklaga – så får jag hoppas att länsstyrelsen kan se att komplementbyggnaden är på tok för stor och för ful för att smälta in bland 1920-talshusen här. (Det ser alla vettiga människor som, till skillnad från bygglovshandläggaren, kommer hit och tittar på plats.)
Allmänheten kan alltså inte längre se mitt hus (som klassades som särskilt bebyggelsehistoriskt intressant i en antikvarisk kartläggning som kommunen gjorde redan för 50 år sedan). Eller rättare sagt kan huset anas, men skyms till stor del av nybygget.
Jag har haft en dialog med bygglovshandläggaren på kommunen, och då fått veta saker som gör mig paff. Nämligen:
1. Kommunen behöver inte ta in några synpunkter eller något medgivande från en granne för att ge bygglov, i detta fall mig.
2. Kommunen kan bevilja bygglov trots att avståndet för bygget till tomtgränsen är mindre än 0,5 meter. (Det där med 4–4,5 meter gäller alltså inte, enligt handläggaren.)
Jag har nu läst detaljplanen för området, och kan inte se att där står något om tomtgränser överhuvudtaget. Då borde väl PBL gälla?
Kan man i planärenden göra som i andra juridiska sammanhang, hänvisa till att något är ”oskäligt”? Det tycker jag nämligen att det är, att kommunen tycker det är OK att jag får en fyra meter hög glasvägg alldeles intill (eller 0,5 meter från) min uppfart.
Kan någon hjälpa mig med att reda ut begreppen? (Förhoppningsvis kan jag få juridisk hjälp med överklagandet från vår villaägareförening.)
Dessutom. Jag undrar varför bara vi som har angränsande tomter har rätt att överklaga ett sådant här bygglovsbeslut? Det handlar ju om allmänna värden som åsidosätts, och det drabbas hela samhället av.
Alla bara knyter näven i fickan och ingen gör något åt saken?K Kadabra skrev:Mellan tomt o vägbana kan vara 30 cm el 1, 5 meter. Ofta hamnar soptunnor delvis ute i vägbanan,får bara står över dagen. En stor långtids placerad tex husbil , båt, släp väcker irritation
Är vägen kommunal eller sköts den av en vägförening?
Finns prickmark som man skulle ta hänsyn till förr, vi byggde senast för ca 15 år sedan och fick ta hänsyn därefter har kommunen liberaliserat ochN Noell skrev:
Av vägföreningen, dvs deras lagliga medel är begränsadeP pmd skrev:
De har krävt förändringar av fastighetsägare men de har inte starka vapen vilket välutbildade fastighetsägare vetK Kadabra skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Men vad innebär att ett bygge börjar? Men måste ju få göra lite geologiska undersökningar (gräva) och ta hem material och börja kapa upp i längder, det ör inte att börja bygga. Förklara gärna vad som var gjort innan lov och skicka förska bilder.M Marie MM skrev:Precis, men bygget började gissningsvis två månader innan startbeskedet kom. Att ett sådant nu fattats gör förstås att det inte är särskilt prioriterat att sanktionera en tjuvstart.
Det ska bli spännande att se om bygget fortsätter även med överklagandeprocessen igång. Det har väl varit ett kalkylerat risktagande.
/Workingclasshero
Liberaliserat och...vadå?K Kadabra skrev:
Förr och förr. Prickmark i detaljplan gäller tills dess detaljplanen ändras eller upphävs. Det kan inte kommunen "liberalisera" bort.