16 357 läst · 95 svar
16k läst
95 svar
Bygglov bebyggd lantbruksfastighet
Du kan inte begära att få skriftligt på när ditt ärende ska tas upp i miljö och byggnämnden. Ärendet är inte inlämnat ännu och det är omöjligt att veta hur omfattande (eller enkelt) handläggningen kommer att bli. Andra oförutsedda saker kan också skjuta på möjligheten till snabb hantering i BN.
Er handläggare hade kommenterat att denne skulle föreslå ett avslag, det kanske är så att hen inte planerar göra granne/remissrunda innan AU utan ta upp ärendet för diskussion först, och om AU går emot avslagsförslaget göra grannehörande mm efteråt.
Det du kan göra är att jobba på att få till kompletta handlingar att lämna in (blanketter och alla ritningar). Det snabbar på processen mycket om allt är rätt från början och inga kompletteringar behöver begäras.
Er handläggare hade kommenterat att denne skulle föreslå ett avslag, det kanske är så att hen inte planerar göra granne/remissrunda innan AU utan ta upp ärendet för diskussion först, och om AU går emot avslagsförslaget göra grannehörande mm efteråt.
Det du kan göra är att jobba på att få till kompletta handlingar att lämna in (blanketter och alla ritningar). Det snabbar på processen mycket om allt är rätt från början och inga kompletteringar behöver begäras.
Jag menade inte att få skriftlig på just mitt ärende. Utan när jag ringde var frågan mer generell, alltså hur tidigt måste man normalt skicka in handlingarna för att ha chans att komma upp i nästa nämnd.
Och ja, handläggaren kommer yrka på avslag så det är möjligt att det är därför de inte behöver så mkt tid.
Jag hoppas verkligen handlingarna är kompletta då Älvsbyhus säger sig ordna med allt kring bygglov osv. Förutom att lägga dom på brevlådan till bygglovskontoret. Men jag kommer gå in personligen och lämna så dom kan kolla så allt är med på en gång.
Och ja, handläggaren kommer yrka på avslag så det är möjligt att det är därför de inte behöver så mkt tid.
Jag hoppas verkligen handlingarna är kompletta då Älvsbyhus säger sig ordna med allt kring bygglov osv. Förutom att lägga dom på brevlådan till bygglovskontoret. Men jag kommer gå in personligen och lämna så dom kan kolla så allt är med på en gång.
Ta reda på vilka handlingar din kommun vill ha i en ansökan (om du inte redan vet). Det brukar finnas exempel på hemsidan. Jämför husleverantören material med detta, har de fått med allt? Min erfarenhet är att husfirmorna gör bra ritningar av själva byggnaderna, men situationsplan, beskrivning av marknivåer och den delen som inte rör husen är de inte alltid lika tydliga med.Sra220 skrev:
Jag menade inte att få skriftlig på just mitt ärende. Utan när jag ringde var frågan mer generell, alltså hur tidigt måste man normalt skicka in handlingarna för att ha chans att komma upp i nästa nämnd.
Nu har vi lämnat in bygglovsansökan, de tyckte att den såg komplett ut. Jag lyckades övertala sambon att lägga huset på skogsmarken, dock endast med en 2m buffert mot åkermarken men entrén är vänd mot skogen. Så nu får vi se när och vad beskedet blir
Lycka till! Tror dock att ni har lite uppförsbacke. Om nämnden nekar bygglov, så kommer de inte att säga att ni får bygglov om ni gör si eller så. Utan ni kommer att få börja om från början, förutom att ni då kommer att få reda på att de inte godkänner husets nu föreslagna placering.
Jag skrev, för säkert ett par månader sedan att vi anlitat ett antal experter för utlåtande, och fick frågan varför då?
Vår fastighet var en ny avstyckning från en större fadtighet.
Jo, för det första fick vi bygglov omedelbart eftersom alla eventuella omständigheter var utredda, för det andra sparade vi tid. Och för det tredje hade vårt ärende blivit ändå mer granskat, utrett och ifrågasatt vid en andra omgång.
Hydrogeologen kunde ge besked om att det fanns tillräckligt med vatten för att inte äventyra andras tillgång på vatten i området.
Avloppsexperten, en av de största i Sverige, kunde intyga att den föreslagna infiltrationsanläggningsplatsen inte skulle inverka negativt eller påverka sjön.
Miljöexperten intygade att djur- och naturliv inte skulle skadas av våra hus.
Arkitekten gjorde en presentation med bilder och visade att våra hus (modern arkitektur) väl passade in i den omgivande miljön.
Trafikverkets skrivelse visade att vår föreslagna infart, från 70-väg, var godkänd med hänsyn tagit till trafikmiljön (bara detta var 4 sidor + kartor).
En välrenommerad arboristfirma intygade att våra 3-450åriga ekar eller andra träd inte skulle ta skada eller dö pga vår byggnation. Och redovisade de planerade skyddsåtgärderna för träden vid byggnation.
Länsstyrelsen uttalade sig om den bastu/gäststuga vi byggde vid strandkanten istället för det exakt lika stora båtskjulet och bryggan som stod där, inte hade någon störning på strandkanten och vattenlinjen.
Länsstyrelsen menade, efter utredning, att strandskyddet var utsläckt.
Elverket meddelade att de kunde dra el, 250m, och att det fanns tillräckligt med "kraft" (ursäkta mina dåliga elkunskaper) för att göra detta.
Posten intygade att de brukade dela ut post i området.
Inga grannar, uppåt en km bort hade något att invända mot vårt bygge.
Arkitekt tillsammans med annan expert beskrev den minimala miljöpåverkan själva bygget
Vi bilade skrivelse som visade att inga (kända) fornminnen fanns på fastigheten.
Kommer inte ens ihåg om det var fler expertutlåtanden, men det var många!
Nu bor ni inte vid en sjö, men kan tänka mig att det ändå är många avgöranden som byggnadsnämnden måste ta hänsyn till.
Återigen, lycka till!
Jag skrev, för säkert ett par månader sedan att vi anlitat ett antal experter för utlåtande, och fick frågan varför då?
Jo, för det första fick vi bygglov omedelbart eftersom alla eventuella omständigheter var utredda, för det andra sparade vi tid. Och för det tredje hade vårt ärende blivit ändå mer granskat, utrett och ifrågasatt vid en andra omgång.
Hydrogeologen kunde ge besked om att det fanns tillräckligt med vatten för att inte äventyra andras tillgång på vatten i området.
Avloppsexperten, en av de största i Sverige, kunde intyga att den föreslagna infiltrationsanläggningsplatsen inte skulle inverka negativt eller påverka sjön.
Arkitekten gjorde en presentation med bilder och visade att våra hus (modern arkitektur) väl passade in i den omgivande miljön.
Trafikverkets skrivelse visade att vår föreslagna infart, från 70-väg, var godkänd med hänsyn tagit till trafikmiljön (bara detta var 4 sidor + kartor).
En välrenommerad arboristfirma intygade att våra 3-450åriga ekar eller andra träd inte skulle ta skada eller dö pga vår byggnation. Och redovisade de planerade skyddsåtgärderna för träden vid byggnation.
Länsstyrelsen uttalade sig om den bastu/gäststuga vi byggde vid strandkanten istället för det exakt lika stora båtskjulet och bryggan som stod där, inte hade någon störning på strandkanten och vattenlinjen.
Elverket meddelade att de kunde dra el, 250m, och att det fanns tillräckligt med "kraft" (ursäkta mina dåliga elkunskaper) för att göra detta.
Arkitekt tillsammans med annan expert beskrev den minimala miljöpåverkan själva bygget
Vi bilade skrivelse som visade att inga (kända) fornminnen fanns på fastigheten.
Nu bor ni inte vid en sjö, men kan tänka mig att det ändå är många avgöranden som byggnadsnämnden måste ta hänsyn till.
Återigen, lycka till!
Redigerat:
Åh vad jag gillar förberedelserna ni gjort! Jag är en sån person som vill ha allt förberett och säkrat men tiden gick emot mig och min andra hälft var mer cool och tänkte att det är klart det går vägen.Hemmakatten skrev:
Lycka till! Tror dock att ni har lite uppförsbacke. Om nämnden nekar bygglov, så kommer de inte att säga att ni får bygglov om ni gör si eller så. Utan ni kommer att få börja om från början, förutom att ni då kommer att få reda på att de inte godkänner husets nu föreslagna placering.
Återigen, lycka till!
Men bygglovet är iaf inlämnat nu, vi ska träffa miljökontoret på fredag för att diskutera avloppet. Vattennivån vet jag mindre om och de kan ju inte borra heller förrän vi har el så vi hade kunnat veta mer. Men en borrning visar ju kanske inte heller hur mycket vatten det finns per hushåll.
Luftledningen till elen har dock för låg spänning. De godkände byggström först men vi avbokade då de sa att den permanent skulle ta så kort tid nu och tillträdet blev ju försenat. Men när de började räkna på den permanenta kom de fram till att spänningen var för låg. Dock ska de till våren byta ut till större kabel och gräva ner alla luftledningar, även den över vår mark så då kommer det inte bli några problem för oss att koppla på. Men tills dess är det 50/50 att vi får en tillfällig tjockare kabel för byggström.
Postlådan kommer sitta där de andra 15st postlådorna i byn sitter så poatbilen åker ju dit. Men klart man kanske skulle ha haft ett utlåtande från dom samma med sopor och slamtömning.
Nå fina träd finns ej i närheten, bara tall, gran och några lövträd. Tillsammans med kommunen har vi kollat på alla deras lager över fornlämningar, särskilda natur-djurintressen osv men finns inget där. Dock kanske länsstyrelsen har andra kartor.
Vägen är det inte trafikberket som ansvarar över utan en vägförening och den har jag pratat med. Men kanske skulle skicka in ett utlåtande från dom med?
Enligt bygglovshandläggaren kommer ansökan troligtvis inte att gå till nämnden utan bli godkänd av dom men man vet ju aldrig, miljökontoret kan ju sätta sig emot, eller grannen för den delen.
Får helt enkelt hoppas på det bästa. Har inte ens dragit vägen på åkermark längre utan allt ligger i skogen och vägen dras efter den befintliga traktorvägen på skogsmarken.
Har handläggaren i er kommun delegation på att ta beslut av nybyggnad utanför detaljplanelagt område? Så är det inte i min kommun.Sra220 skrev:
Åh vad jag gillar förberedelserna ni gjort! Jag är en sån person som vill ha allt förberett och säkrat men tiden gick emot mig och min andra hälft var mer cool och tänkte att det är klart det går vägen.
Men bygglovet är iaf inlämnat nu, vi ska träffa miljökontoret på fredag för att diskutera avloppet. Vattennivån vet jag mindre om och de kan ju inte borra heller förrän vi har el så vi hade kunnat veta mer. Men en borrning visar ju kanske inte heller hur mycket vatten det finns per hushåll.
Luftledningen till elen har dock för låg spänning. De godkände byggström först men vi avbokade då de sa att den permanent skulle ta så kort tid nu och tillträdet blev ju försenat. Men när de började räkna på den permanenta kom de fram till att spänningen var för låg. Dock ska de till våren byta ut till större kabel och gräva ner alla luftledningar, även den över vår mark så då kommer det inte bli några problem för oss att koppla på. Men tills dess är det 50/50 att vi får en tillfällig tjockare kabel för byggström.
Postlådan kommer sitta där de andra 15st postlådorna i byn sitter så poatbilen åker ju dit. Men klart man kanske skulle ha haft ett utlåtande från dom samma med sopor och slamtömning.
Nå fina träd finns ej i närheten, bara tall, gran och några lövträd. Tillsammans med kommunen har vi kollat på alla deras lager över fornlämningar, särskilda natur-djurintressen osv men finns inget där. Dock kanske länsstyrelsen har andra kartor.
Vägen är det inte trafikberket som ansvarar över utan en vägförening och den har jag pratat med. Men kanske skulle skicka in ett utlåtande från dom med?
Enligt bygglovshandläggaren kommer ansökan troligtvis inte att gå till nämnden utan bli godkänd av dom men man vet ju aldrig, miljökontoret kan ju sätta sig emot, eller grannen för den delen.
Får helt enkelt hoppas på det bästa. Har inte ens dragit vägen på åkermark längre utan allt ligger i skogen och vägen dras efter den befintliga traktorvägen på skogsmarken.
När ni nu tagit beslutet att flytta in byggnaden i skogsområdet undrar jag varför ni inte flyttade in det några meter till? Då skulle ni få till en tomtplats som inte inkräktar på åkermarken.
Därför att längre in är det väldigt brant vilket gör att vi skulle behöva gräva ur, plana ut och ta bort många träd. Det skulle öppn upp för mer oljud från vägen vilket är en anledning till at vi köpt stor tomt. Så vi kan få ha det lugnt och tyst. Var även därför vi ville bygga på åkermarken från början, vill inte ta ner massa träd då dom är en stor anledning till att vi vill bo därM MetteKson skrev:Har handläggaren i er kommun delegation på att ta beslut av nybyggnad utanför detaljplanelagt område? Så är det inte i min kommun.
När ni nu tagit beslutet att flytta in byggnaden i skogsområdet undrar jag varför ni inte flyttade in det några meter till? Då skulle ni få till en tomtplats som inte inkräktar på åkermarken.
Ingen aning om hur det ligger till med delegationen, ingenting dom nämnt. De enda dom sagt är att lägger ni på skogsmarken så kommer ni förmodligen inte behöva gå upp till nämnd.M MetteKson skrev:
Däremot läser jag ju nu på PBL att det är omfattande"undersökningar som krävs utanför sammanhållen bebyggelse. Det låter ju som att det borde vara lika i min kommun då. Att det kommer gå till nämnd. Men konstigt att dom inte har sagt det när jag ändå suttit i möte med en handläggare i 60 min och pratat om hur det går till om jag lägger huset på åkermark vs skogsmark :/Sra220 skrev:
Då förstår jag, det var svårt att se på kartan.Sra220 skrev:
Därför att längre in är det väldigt brant vilket gör att vi skulle behöva gräva ur, plana ut och ta bort många träd. Det skulle öppn upp för mer oljud från vägen vilket är en anledning till at vi köpt stor tomt. Så vi kan få ha det lugnt och tyst. Var även därför vi ville bygga på åkermarken från början, vill inte ta ner massa träd då dom är en stor anledning till att vi vill bo där![]()
Det är en bra motivering att beskriva markens beskaffenhet om byggnadsnämnden ställer samma fråga som jag. Har någon handläggare varit på plats?
Nej, ingen har varit på plats än. Men kanske dom vill komma ut nät jag får en handläggare? Eller det kanske man inte får veta när man får?M MetteKson skrev:
Borde jag skicka in en förklaring/bilder redan nu eller avvakta?
Sra220 skrev:
Däremot läser jag ju nu på PBL att det är omfattande"undersökningar som krävs utanför sammanhållen bebyggelse. Det låter ju som att det borde vara lika i min kommun då. Att det kommer gå till nämnd. Men konstigt att dom inte har sagt det när jag ändå suttit i möte med en handläggare i 60 min och pratat om hur det går till om jag lägger huset på åkermark vs skogsmark :/
De ”omfattande undersökningarna som krävs utanför sammanhållen bebyggelse” är de som brukar görs i samband med ett förhandsbesked. Platsens lämplighet för byggnation, VA, el, vägar, naturvärden, strandskydd mm, som vi diskuterat tidigare. Nu (förmodar jag) görs det i samband med bygglovet då även byggnadens utformning i sig prövas och granskas utifrån PBL och BBR.
Det kan mycket väl vara så att er handläggare har rätt att ta beslut i ärendet. Delegationsordningen varierar från kommun till kommun och den fastställs av byggnadsnämnden. Att tjänstemannen (bygglovhandläggaren) får ta beslut på delegation betyder att byggnadsnämnden ger handläggaren befogenhet att ta beslut i vissa ärenden. Te x kan det vara beslut som helt följer detaljplan och inte avviker, komplementbyggnader utanför detaljplan, rivningslov. Handläggarna i min kommun får inte ta beslut som innebär en avvikelse från DP, ej heller, som i ert fall, nyetablering utanför sammanhållen bebyggelse (om det inte finns beviljat förhandsbesked). Beslut som går sökanden emot tas av byggnadsnämnden.
Där fick du en liten föreläsning om delegation också.
Platsbesök underlättar handläggningen mycket i komplicerade ärenden (enligt mig). Tyvärr hinns det inte alltid med. Foton är då bra. Det är möjligt att er handläggare vill göra ett besök, eller så bedömer hen att handlingarna räcker eller känner redan till platsen. Skriv ett kort mail och fråga om de planerar besök och att ni kan skicka bilder om det behövs. Tänk på att räkningen av handläggningstiden (10 v) börjar om ifall ni gör kompletteringar till ett tidigare komplett ärende (har ni fått besked om ert ärende är komplett ännu?).Sra220 skrev: