M MetteKson skrev:
Platsbesök underlättar handläggningen mycket i komplicerade ärenden (enligt mig). Tyvärr hinns det inte alltid med. Foton är då bra. Det är möjligt att er handläggare vill göra ett besök, eller så bedömer hen att handlingarna räcker eller känner redan till platsen. Skriv ett kort mail och fråga om de planerar besök och att ni kan skicka bilder om det behövs. Tänk på att räkningen av handläggningstiden (10 v) börjar om ifall ni gör kompletteringar till ett tidigare komplett ärende (har ni fått besked om ert ärende är komplett ännu?).
Tack för all info!

Har inte fått besked ännu, kommer nog ringa idenna vecka för att kolla läget:)
 
Sra220 Sra220 skrev:
Tack för all info!

Har inte fått besked ännu, kommer nog ringa idenna vecka för att kolla läget:)

Inom tre veckor från ansökan lämnades in ska sökanden få information om ärendet behöver kompletteras eller om det är komplett att börja handlägga (enligt PBL). Beroende på ärendemängd kan ärenden ligga i runt 2,5 veckor innan någon handläggare har möjlighet att gå igenom handlingarna. Kontakta handläggaren om du inte hört något när tre veckor gått.
 
Igår fick vi bygglov. Nu ska vi bara vänta på att det ska lagstadgas och gå på tekniskt samråd:)
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Får man se en bild på situationsplanen hur det blev? :)

Edit: Har kollat google maps, och sydväst om befintliga fritidshuset ser ut som en bra plats!

Alternativt högt på kullen nära gränsen i öster, men då får man ju ljud från den enorma trafiken på den smala vägen med mötesplats. ;)
 
Redigerat:
Ritad karta med markerad placering för ett byggprojekt, inklusive vattenledning och angivna mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blir placeringen
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Får man se en bild på situationsplanen hur det blev? :)

Edit: Har kollat google maps, och sydväst om befintliga fritidshuset ser ut som en bra plats!

Alternativt högt på kullen nära gränsen i öster, men då får man ju ljud från den enorma trafiken på den smala vägen med mötesplats. ;)
Haha ja, är inte mycket trafik där i mångas ögon men i mina så är det mycket Roch dom kör fort! Med en 2,5 åring som springer snabbare än en själv så känns det bättre att vara längre bort från vägen
 
Sra220 Sra220 skrev:
Igår fick vi bygglov. Nu ska vi bara vänta på att det ska lagstadgas och gå på tekniskt samråd:)
Woho! :)
Då hoppas vi att ingen överklagar innan lovet vunnit laga kraft.
 
  • Gilla
Sra220
  • Laddar…
Har inte hört något om någon överklagan och i måndags 9/11 var sista dagen så nu antar jag att bygglovet är i laga kraft. Vägen är nästan klar och planschaktningen, avlopp och vatten börjar den 23e :)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Sra220 Sra220 skrev:
Har inte hört något om någon överklagan och i måndags 9/11 var sista dagen så nu antar jag att bygglovet är i laga kraft. Vägen är nästan klar och planschaktningen, avlopp och vatten börjar den 23e :)
Har ni fått startbesked? Utan det får ni inte börja något som kan räkna som bygge. Lite schakt kan vara ok, men gräva vatten och avlopp hör till bygget.
 
R Robert-san01 skrev:
Har ni fått startbesked? Utan det får ni inte börja något som kan räkna som bygge. Lite schakt kan vara ok, men gräva vatten och avlopp hör till bygget.
Nej, inget startbesked än. Schakt, vatten och avlopp är okej eftersom att det redan står en stuga på tomten där vatten och avlopp ska in ändå :)
 
Kom precis på att vi fick ju startbeskedet på samrådsmötet :p skulle bara vänta på att det skulle gå i laga kraft :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Sra220 Sra220 skrev:
Kom precis på att vi fick ju startbeskedet på samrådsmötet :p skulle bara vänta på att det skulle gå i laga kraft :)
Då rullar det på nu alltså!
Hoppas jag inte skrämde upp er allt för mycket med mina tidiga inlägg. :)
Hur ligger ni i förhållande till tidsplanen?
 
M MetteKson skrev:
Då rullar det på nu alltså!
Hoppas jag inte skrämde upp er allt för mycket med mina tidiga inlägg. :)
Hur ligger ni i förhållande till tidsplanen?
Nej då, är bra att vara realistisk och veta hur alla processer kan gå. Både åt negativa och positiva håll.

Tidsplanen är inte i min smak men husföretaget har ju sin planering och då kommer huset levereras v. 35 nästa år och grunden runt v. 30.. men har sagt att vi är intresserade av tidigare leverans om de får en avbokning så därför gör vi iordning planschakt mm nu så det är redo
 
Igår fick vi en glädjande uppdatering, huset har fått ny leveransvecka, kommer att komma v17 redan :)

Alla schakt är även klar och vi har dessutom grävt en "liten" damm som fyllde upp sig själv på typ 1 vecka :surprised: Nyanlagd liten damm med vatten speglas mot skogsbakgrund och ett gammalt lada i gryningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd damm i en öppen äng med omgivande skog och stenblock nära vattenytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd damm fylld med vatten bredvid en gräsbevuxen tomt och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Sra220 Sra220 skrev:
Igår fick vi en glädjande uppdatering, huset har fått ny leveransvecka, kommer att komma v17 redan :)

Alla schakt är även klar och vi har dessutom grävt en "liten" damm som fyllde upp sig själv på typ 1 vecka :surprised: [bild] [bild] [bild]
Snyggt, ge det där 1-3 år så är det strandskyddat enligt nuvarande lag(om inte öst i ditt län undantag it små sjöar och vattendrag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.