Vi har köpt en fastighet i förra året och i November skickade vi bygglov för tänkta tillbyggnader på bostadshuset, nytt garage och pool.
Vi har fått från handläggare information om att huset befinner sig i ett område som klassas kulturmiljö och även fast fastigheten är utanför detaljplaner område så har vi strikta regler till vad vi får göra och inte. De var väldigt stränga kring fasaden/fönsterpartier osv. Vi gjorde ändringar som efterfrågades och skickade in kompletteringar som vi skicka in i dec och sedan fick vi komplettera ytterligare i Januari i år. Då fick vi även reda på att garaget hanteras separat och att han tyckte den var något stor men att han skulle kolla runt i området för att se hur det ser ut och om det är möjligt med så stor garage.
Vi hörde inget trotts flera mail tills för någon vecka sen där han medger att han varit sjuk och ska ta tag i ärendet nu.
Denna vecka ville jag kolla in igen och fråga lite kring ärendet och får då reda på att han inte kommer kunna ta beslut då han måste skicka det vidare till Byggnadsnämnden så han inte är delegerad ansvaret. Kände att de blev ännu en bromskloss i den tänkta tidsplanen men visst de är det det är.
Han säger dock att ärendet kommer handläggas denna vecka.
Idag får jag följande svar utav handläggaren:
”Jag har hunnit kolla igenom och även stämt av den här då det är en situation som vi inte stöter på annat är sällan.
Mest så att jag inte kommunicerar ut något här till er utan att ha säkerställt att det är korrekt.
Det är även fråga om beslut som inte behöver tas till nämnden utan kan fattas på delegation av mig.
Kortfattat så kommer vi att besluta om anstånd i det här ärendet.
Förutsatt att ni vill gå vidare med ansökan.
Som ni bör känna till så är det ett pågående planprojekt för fastigheten och området.
Just nu är planen ute på samråd.
Anståndet i sig innebär att vi inte kommer fatta ett beslut om lov (avslag eller bygglov) under ett par års tid.
Vad jag har kunnat läsa mig till så kommer mycket av det ni önskar utföra inte rymmas inom de framtida nya planbestämmelserna.
I och med att planen inte är fastställd än och inte heller vunnit laga kraft och förslaget är ute på samråd så är det främst planen och planens bestämmelser som ni behöver lyfta upp mot de som gör planen. Det är en väg som behöver tas innan planen är antagen och vunnit laga kraft. När den väl har vunnit laga kraft så är det förenklat sagt ”för sent” för ändringar av planen.
Det är alltså återtagande eller ett beslut om anstånd (beslut om att inte pröva ansökan om lov förrän pågående planarbete har avslutats) som aktualiseras i det här fallet!”
Någonstans här känner man sig lite frustrerad att han bett oss lägga ner tid och pengar på att ansöka om bygglov och alla kompletteringar som han efterfrågat för att efter 5 månader få svaret ni ser ovan.
Jag har försökt komma i kontakt med handläggaren men han är inte den lättaste att nå för jag är nyfiken på flera saker.
Tex är det garaget som inte kommer godkännas, är det poolen? Kan jag ta bort dessa så vi kan bygga ut huset och renovera det?
På huset är det inga jätte förändringar vi vill göra och vi vill hålla den stilen som finns i området. Vi pratar om tre tillbyggnader om totalt 35m2 ish sen har vi tänkt byta alla fönster/ dörrar och även måla om i och med att när vi byter fönster så byts panelen.
kan dom göra så här? Kan dom bromsa alla framtida tillbyggnader,nybyggnationer o området i flera år nu tills att detaljplanen är bestämd? Om jag tolkar det rätt så sker de först 2028
Vi har fått från handläggare information om att huset befinner sig i ett område som klassas kulturmiljö och även fast fastigheten är utanför detaljplaner område så har vi strikta regler till vad vi får göra och inte. De var väldigt stränga kring fasaden/fönsterpartier osv. Vi gjorde ändringar som efterfrågades och skickade in kompletteringar som vi skicka in i dec och sedan fick vi komplettera ytterligare i Januari i år. Då fick vi även reda på att garaget hanteras separat och att han tyckte den var något stor men att han skulle kolla runt i området för att se hur det ser ut och om det är möjligt med så stor garage.
Vi hörde inget trotts flera mail tills för någon vecka sen där han medger att han varit sjuk och ska ta tag i ärendet nu.
Denna vecka ville jag kolla in igen och fråga lite kring ärendet och får då reda på att han inte kommer kunna ta beslut då han måste skicka det vidare till Byggnadsnämnden så han inte är delegerad ansvaret. Kände att de blev ännu en bromskloss i den tänkta tidsplanen men visst de är det det är.
Han säger dock att ärendet kommer handläggas denna vecka.
Idag får jag följande svar utav handläggaren:
”Jag har hunnit kolla igenom och även stämt av den här då det är en situation som vi inte stöter på annat är sällan.
Mest så att jag inte kommunicerar ut något här till er utan att ha säkerställt att det är korrekt.
Det är även fråga om beslut som inte behöver tas till nämnden utan kan fattas på delegation av mig.
Kortfattat så kommer vi att besluta om anstånd i det här ärendet.
Förutsatt att ni vill gå vidare med ansökan.
Som ni bör känna till så är det ett pågående planprojekt för fastigheten och området.
Just nu är planen ute på samråd.
Anståndet i sig innebär att vi inte kommer fatta ett beslut om lov (avslag eller bygglov) under ett par års tid.
Vad jag har kunnat läsa mig till så kommer mycket av det ni önskar utföra inte rymmas inom de framtida nya planbestämmelserna.
I och med att planen inte är fastställd än och inte heller vunnit laga kraft och förslaget är ute på samråd så är det främst planen och planens bestämmelser som ni behöver lyfta upp mot de som gör planen. Det är en väg som behöver tas innan planen är antagen och vunnit laga kraft. När den väl har vunnit laga kraft så är det förenklat sagt ”för sent” för ändringar av planen.
Det är alltså återtagande eller ett beslut om anstånd (beslut om att inte pröva ansökan om lov förrän pågående planarbete har avslutats) som aktualiseras i det här fallet!”
Någonstans här känner man sig lite frustrerad att han bett oss lägga ner tid och pengar på att ansöka om bygglov och alla kompletteringar som han efterfrågat för att efter 5 månader få svaret ni ser ovan.
Jag har försökt komma i kontakt med handläggaren men han är inte den lättaste att nå för jag är nyfiken på flera saker.
Tex är det garaget som inte kommer godkännas, är det poolen? Kan jag ta bort dessa så vi kan bygga ut huset och renovera det?
På huset är det inga jätte förändringar vi vill göra och vi vill hålla den stilen som finns i området. Vi pratar om tre tillbyggnader om totalt 35m2 ish sen har vi tänkt byta alla fönster/ dörrar och även måla om i och med att när vi byter fönster så byts panelen.
kan dom göra så här? Kan dom bromsa alla framtida tillbyggnader,nybyggnationer o området i flera år nu tills att detaljplanen är bestämd? Om jag tolkar det rätt så sker de först 2028
Det råder normalt sett bygglovsstopp under planprocessen, i ert fall förefaller det som planarbetet påbörjades efter ansökan om bygglov vilket kanske kan innebära att kommunen måste hantera bygglovet mot tidigare områdesbestämmelser. Detta har jag dock inga kunskaper om men hoppas på att någon annan här kan upplysa om.
Dock har handläggaren hanterat ärendet mycket oprofessionellt vilket tyvärr är legio i myndighetssverige.
Detta är tyvärr också ett kvitto på att man måste kontrollera kommunens planplanering innan man köper en fastighet om man ämnar söka bygglov. Många känner inte till detta och konsekvensen kan bli att man måste avvakta utbyggnadsplanerna i flera år. För er del kan det innebära över 10 år om man har otur.
Dock har handläggaren hanterat ärendet mycket oprofessionellt vilket tyvärr är legio i myndighetssverige.
Detta är tyvärr också ett kvitto på att man måste kontrollera kommunens planplanering innan man köper en fastighet om man ämnar söka bygglov. Många känner inte till detta och konsekvensen kan bli att man måste avvakta utbyggnadsplanerna i flera år. För er del kan det innebära över 10 år om man har otur.
Ja det har man fått lära sig nu, tyvärr den hårda vägen.Villa vista skrev:
Det råder normalt sett bygglovsstopp under planprocessen, i ert fall förefaller det som planarbetet påbörjades efter ansökan om bygglov vilket kanske kan innebära att kommunen måste hantera bygglovet mot tidigare områdesbestämmelser. Detta har jag dock inga kunskaper om men hoppas på att någon annan här kan upplysa om.
Men frågan är tex i och med att de kan ta många år så vad händer om vi bygger utav lov alltså kör ett svartbygge och det uppmärksammas då kan vi välja att ansöka om bygglov men eftersom inte bygglov kan ges förens detaljen är klar så kommer det hamna i limbo och bli preskriberat om 10år? 🤣
Mer troligt att detblir rivningsföreläggande.R RulleBulle skrev:
Det ser ut i svaret från handläggaren som att anser att ni känner till att tde pågår ett planearbete. Men han kanske inte har insett att ni då inte visste att det råder byggstopp under planearbetet.
Eller ev. har han själv trott att ärendet skulle kunna handläggas trots planearbetet, men att hans chef stoppat det.
Men det vikitgaste i hans svar, är att du måste engagera dig i att skicka in synpunkter på planen som tydligen är ute på samråd. Det är nu det finns en chans att ändra på förslaget. Och troligen bör du försöka engagera även grannarna.
Vi fick ett brev i brevlådan i slutet på januari att inmätning utav tomterna skulle ske som en förberedelse i arbetet med detaljplanen. Innan det har jag inte känt till detta.H hempularen skrev:Mer troligt att detblir rivningsföreläggande.
Det ser ut i svaret från handläggaren som att anser att ni känner till att tde pågår ett planearbete. Men han kanske inte har insett att ni då inte visste att det råder byggstopp under planearbetet.
Eller ev. har han själv trott att ärendet skulle kunna handläggas trots planearbetet, men att hans chef stoppat det.
Men det vikitgaste i hans svar, är att du måste engagera dig i att skicka in synpunkter på planen som tydligen är ute på samråd. Det är nu det finns en chans att ändra på förslaget. Och troligen bör du försöka engagera även grannarna.
Sannolikt har det gått ut information tidigare, men kanske till tidigare ägare. Ledtiden från start av planearbetet tills det går ut på samråd ligger på åtskilliga år. Finns exempel på att det tar 20 år. Om det går ut på samråd nu, så har arbetet troligen pågått i minst 3 - 4 år. Och med hantering av synpunkter som kommer in nu, och de "obligatoriska" överklaganden så kan det ta många år innan det blir klart. Men jag har för mig att kommunen inte får stoppa bygglov i mer än 4 år under pågående planearbete. Men innan arbetet officiellt påbörjas kan kommunen stoppa bygglov under obegränsad tid, med motiveringen att planearbete skall påbörjas.
Det jag läst mig fram till nu så kan dom ansöka om anstånd men då i max 2 år från att jag skickat in bygglovsansökan vilket jag gjorde i november och har inte detaljplanen blivit satt inom de två åren så måste dom gå på den nuvarande detaljplanen som vi idag inte har.H hempularen skrev:Sannolikt har det gått ut information tidigare, men kanske till tidigare ägare. Ledtiden från start av planearbetet tills det går ut på samråd ligger på åtskilliga år. Finns exempel på att det tar 20 år. Om det går ut på samråd nu, så har arbetet troligen pågått i minst 3 - 4 år. Och med hantering av synpunkter som kommer in nu, och de "obligatoriska" överklaganden så kan det ta många år innan det blir klart. Men jag har för mig att kommunen inte får stoppa bygglov i mer än 4 år under pågående planearbete. Men innan arbetet officiellt påbörjas kan kommunen stoppa bygglov under obegränsad tid, med motiveringen att planearbete skall påbörjas.
Med tanke på det jag läst att dom måste ge mig besked inom de två åren så tycker jag det är konstigt att han väljer att gå den vägen då kommunen bestämt att inte tidigare än 2028 q1 fasta beslut kring detaljplanen vilket är om 3 år? Då är han medveten att inom 1,5år måste han ge mig besked om bygglov och då på nuvarande områdes bestämmelser som saknar detaljplan?R RulleBulle skrev:
Har jag förstått fel?
Som jag tolkar tidplanen så fattas beslutet i kvartal 2 -27. Men av ngn anledning får det inte laga kraft förrän q2 27.
Men troligen kan kommunen hävda att planen skall följas efter att den är antagen, även om den då inte vunnit laga kraft, så länge den inte upphävs av ett överklagande. Men det ser ju onekligten ut som de kan tvingas fatta beslut om ditt ärende på innan dess.
Men troligen kan kommunen hävda att planen skall följas efter att den är antagen, även om den då inte vunnit laga kraft, så länge den inte upphävs av ett överklagande. Men det ser ju onekligten ut som de kan tvingas fatta beslut om ditt ärende på innan dess.
Min undran är då om deras ansökan om anstånd inte faller platt då efter oavsett om de är 2027 q2 eller 2028 q1 gäller så kommer deras anståndstid gå ut innan dess. Framförallt om startdatumet är från inlämnad bygglovs ansökan som är i november 2024.
Risken är väl att de kan neka bygglovet på diffusa grunder. Och du får ett nytt datum om du rättar vad det nu kan vara som de hänger upp sig på.
Jo men det kan säkert komma fler synpunkter när det blir akut att ta beslut.
I våran ansökan hade vi 3 delar med, husets tillbyggnader och diverse ändringar med nya fönster bla. Garaget och pool.H hempularen skrev:
Har ni koll på om de kan neka en del men godkänna resten tex eller slår dom ner på hela ansökan om en grej inte funkar?
Säg tex att poolen inte får byggas, slår dom ner på hela eller kommer de säga kör på med hus och garage men poolen får ni inte göra?
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hjälp- stadskontoret kräver bygglov för tidigare renovering av balkong
Bygglov -
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Bygglov -
Fått bygglov och startbesked, men måste ändå vänta fyra veckor.
Bygglov -
Hur högt får ett nätstaket vara utan bygglov
Bygglov -
Förhandsbesked på större tomt inför avstyckning
Bygglov