Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jag tyckte Görill såg riktigt ledsen ut i slutscenen. Ingen här verka reagera nämnvärt över en kostnad på 8-9 miljoner för en lada på landet? Tänk, egentligen hade det ju gått bra att bo i det lilla huset ,med växthus odlingar och höns. Det verkar som om det inte finns något mittemellan.
Antingen är det 2-300m2 eller Tiny-House på 15m2.
2 personer bör väl kunna fungera alldeles utmärkt på 80 m2 och en barnfamilj på 120 ?
Vi jobbar mycket, sover 8 timmar. Inte mycket tid över för att bo. Det är ju också så att det går att färga all beskrivning med värdeladdade ord. Är det ljust och luftigt eller kalt och ödsligt.
Trivsamt smått och ombonat eller trångt och klaustrofobiskt?
Vi lever våra liv som om allt är statiskt. Jag har upplevt nära nollränta, men också 17%.
Jag hade en gång en rörelsefastighet med en skuld på 2 miljoner.
Banken värderade den till 800.000. Inte kul. Jag har följt denna , min gamla fastighets upp- och nedgångar. Senast såldes den för 7 miljoner. Nu är det krig, oljan kostar $130. Jag tror vi måste sluta leva som om morgondagen ser likadan ut som gårdagen.
Jag blir också förundrad över de extrema proportionerna många av byggena verkar ha idag både i pengar, yta och volym. Framför allt storlek i förhållande till hur många som bor där.
Är det en trend generellt att bygga jättehus eller är det bara att sådana hus lätt blir intressant för att vara med i denna typ av program.

Kontrasterna blir också så stora när vissa avsnitt/byggare riktar sig på att belysa miljötänk och hållbart byggande, för att sedan avsnittet efter bygga överdådiga "slott" helt utan tänk på miljö.

Har svårt att förstå byggen där det är par nära pensionsålder, medelålders par utan barn eller par där barnen precis är utflugna och där man drar till med gigantiska byggen på 3-400 kvadrat som man ska ha som sitt hur på ålderns höst för 2 personer. Var är miljötänket i det?
Visst att det kanske är i den åldern som man har ekonomisk möjlighet att dra igång sånt bygge, men varför inte bara satsa på kvalitet istället för kvantitet.

Ett litet hus på häftig plats känns långt mer inspirerande än dessa jättebyggen.

För egen del hade det lika intressant program om man helt skippat att bygga jättekåken och istället lagt all fokus på renovering av "gästhuset".

• Gilla
Promiscuos Monkey och 8 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Räkte det inte med grannhuset och gästhuset?
Nä, de andra husen förvärrar nästan situationen eftersom de skapar "gatt" med turbulens och virvlar när de ligger bredvid med några eller upp till tio meter!

• Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
  • Ledsen
claym
  • Laddar…
jejdig jejdig skrev:
Ärdet någon somvetvilkalätbetongblock de använde?
Som tidigare påpekats finns det en anledning att man i Skåne byggt Skåne huse vinklar. Med den tomten och det läget hade jag satsat på fyrlängad Skånegård. Annars tycker jag det blev ett fint hus.
Ser ut som 365 block i ytteväggar. HH i detta fallet, men Ytong har samma.

L LoTiX skrev:
Förstår man tycker olika men är det bara jag som hade föredragit förhöjt väggliv så att taket inte blir som en stor hatt på bygget? Man kanske ville följa formen på det mindre huset? Eller stilen överlag i Skåne med lador i denna stil?
Så ser husen ut här på slätten. Har själv byggt ett liknade men ”fuskade” och har 350 övehäng för stt få upp btedden på våning 2. Skånelängan är väldigt traditionell. Kom och kolla på söderslätt! Massor av liknande hus med lite varationer. Generellt är det ca 6 m brett med 90˚ takvinkel. Längden kan variera mycket!

• Gilla
sommarglass och 1 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Fint hus och sympatiska människor !

två saker som slog mig:
1. Varför har Gert väldigt ofta solkiga / smutsiga kläder ? Fläckar på byxorna etc…
2. Vilken tur att vi människor är olika! Jag hade inte velat bo i Skåne där allt är platt ,och dessutom inga snörika vintrar . Jag vill ha en omgivning / natur med berg / kullar :)
Vad är det som får dig att tro att Skåne är platt?

J J.Hoffa skrev:
Vad är det som får dig att tro att Skåne är platt?
Relativt Norrland

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Blåsten vid Klagstorp kan vara hemsk så lite synd att det inte blev i vinkel som de ursprungligen planerade. Sen blev huset väldigt fint ändå, men blåsten blir ganska dryg eftersom det inte finns något som stoppar vindarna från havet.

• Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Tur att Gert fick dom på rätt spår, tufft att försöka rita ett så stort hus själv, fint resultat men kan någon förklara för en Fd norrlänning numera 08:a varför skåneland är bättre än allt annat och till och med vackra Norge förutom nära till Danmark, långa sandstränder och kortare vinter?

M Mawe85 skrev:
Blåsten vid Klagstorp kan vara hemsk så lite synd att det inte blev i vinkel som de ursprungligen planerade. Sen blev huset väldigt fint ändå, men blåsten blir ganska dryg eftersom det inte finns något som stoppar vindarna från havet.
Precis min första tanke! Ett vinkelhus hade varit bättre.
Men någon övertygade de om att en avlång byggnad med mera ladugårdsliknande proportioner var "finare"...

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Otroligt vackert hus -:)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tur att Gert fick dom på rätt spår, tufft att försöka rita ett så stort hus själv, fint resultat men kan någon förklara för en Fd norrlänning numera 08:a varför skåneland är bättre än allt annat och till och med vackra Norge förutom nära till Danmark, långa sandstränder och kortare vinter?
Kanske inte bättre än allt annat men Skåne har en skönhet och unik natur som inte bara är slätt o åker. Jag flyttade från Stockholm till Bara, en bit utanför Malmö. Att jämföra med Stockholm där ett hus på landet är i skog bland klippor. Det är 20min till allt, lite eller inga köer och det du nämnde. Bra ställe helt enkelt :)

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
P
Men snälla.. varför såndana negativiteter mot en plats som ni själva inte vet något om?
Och vad har det för koppling till själva huset?
De boende kanske ville ha miljöbyte...

Om jag själv skulle svara om varför Skåne mot Norrland. Kan ni förstå att alla kanske inte gillar det där 'vita frysna vattnet' och det långa mörkret.
Men inte anser jag bara för det, att de som just gillar de delarna vara dumma i huvudet. Alla får ha sina gillanden... Eller hur?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tur att Gert fick dom på rätt spår,
Har man inte tänkt för lite på sitt hus om Gert bara kan komma och säga ta bort vinkel och så gör man det? På slätten har man väl oftast byggt U eller helt inhägnat, just för att skydda mot vind? Hur blir rumsfördelningen i en sådan smal och lång länga? Det ena genomgångsrummet efter det andra? Helt allmänt.. Varför vill så många ha träterrasser ?
Vad är det för fel på moder jord? Det går väl att ställa möbler och annat man vill ha direkt på marken? Tänk att sitta i en äppellund och dricka kaffe? En vacker enkel stenläggning är underhållsfri och ger ju möjlighet till planteringar och träd. Nog tusan är det vackrare än 2 Baden Badenstolar och 4 krukor?

• Gilla
Erik JL och 4 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Har man inte tänkt för lite på sitt hus om Gert bara kan komma och säga ta bort vinkel och så gör man det? På slätten har man väl oftast byggt U eller helt inhägnat, just för att skydda mot vind? Hur blir rumsfördelningen i en sådan smal och lång länga? Det ena genomgångsrummet efter det andra? Helt allmänt.. Varför vill så många ha träterrasser ?
Vad är det för fel på moder jord? Det går väl att ställa möbler och annat man vill ha direkt på marken? Tänk att sitta i en äppellund och dricka kaffe? En vacker enkel stenläggning är underhållsfri och ger ju möjlighet till planteringar och träd. Nog tusan är det vackrare än 2 Baden Badenstolar och 4 krukor?
Och sitta barfota och känna gräset.

• Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.