S
Hur hanterar man ångvandring och kondens i väggar och tak skulle det vara, jäkla rättstavningsprogram....

Tack för upplysande svar om dofter och emissioner!

G
Har förstått att det är den lågmolekylära epoxi som är mest allergiframkallande. Men den luktar oftast inte då den inte innehåller så mycket lösningsmedel. Därmed är inte lukt alltid det mest relevanta mätsättet...

Jag hade inte heller hört talas om mcs. Först trodde jag det handlade om en vanlig allergi mot vissa lösningsmedel, men när man läser på så ser man snabbt att föregående postare har rätt - det hamnar i samma fack som elallergi. Tex skriver Wikipedia (med länkar till studier):

"Blinded clinical trials have shown MCS patients react as often and as strongly to placebos as they do to chemical stimuli; the existence and severity of symptoms is related to perception that a chemical stimulus is present."

Det betyder som sagt inte att personen inte upplever obehag, men källan är inte el eller kemikalier.

• Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
J
Din slutledning är faktiskt felaktig. Att någon reagerar på placebo betyder bara att problemen kan provoceras även med placebo, inte att patienten inte reagerar biologiskt på emissioner. Det finns många allergiker som betingat reagerar på t ex bilder på katter osv.

Stora studier har gjorts så sent som 2015 som visar på biomarkörer för människor med MCS.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/26613326/

Tyvärr får man lite "elallergi"-vibbar av detta, när man väljer att spruta någon obeprövad kemikaliesörja på en säkert 100-årig timmerstomme som garanterat inte längre avger några "emissioner".

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
KristinaRT
Jihan skrev:
Din slutledning är faktiskt felaktig. Att någon reagerar på placebo betyder bara att problemen kan provoceras även med placebo, inte att patienten inte reagerar biologiskt på emissioner. Det finns många allergiker som betingat reagerar på t ex bilder på katter osv.

Stora studier har gjorts så sent som 2015 som visar på biomarkörer för människor med MCS.
[länk]

Nu ska jag inte göra detta till en lektion i värdering av vetenskaplig litteratur, men det är alldeles för många frågetecken kring tidskriften, författarnas affiliering, och metodologin de använt för att ta denna studie på något större allvar.
Om intresse finns, kan jag förklara det närmare med risken att det blir en smula "nördigt".

Bara som en liten teaser, följande citat kommer från en föreläsning hållen av en av författarna till artikeln Jihan citerade; Många patienter är exempelvis belastade av tungmetaller som är neurotoxiska och som fungerar som antenner för strålningen.
Vetenskap?

Redigerat:
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
G
Bra att detta uppmärksammas! Vi är många som lider av mcs o kemikalier i våran vardag minskas ju inte direkt!
Några kommentarer har frågor o tyckande av bara artikeln. Läs hennes blogg innan ni antar en massa. Där finns oxå mer detaljer om bygget mm.
Alla som har mcs reagerar ju inte på samma saker! En del tål trä andra inte.

jag blir nästan sjuk i huvudet av att bara läsa de här kommentarerna av folk som inte känner till diagnosen. Jag vet inte vem som editerat Wikipedias nuvarande text om MCS - men referenserna är urgamla och verkar skumma. Jag har MCS och vill bara fråga: hur menar du att jag ska gå ned i mina krav på omgivningen? T ex att folk inte kan ha parfym nära mig (innehåller bl a petroleumbaserade kemikalier). Symptom man får av MCS kan vara rätt allvarliga och påtagligt fysiska. Du kanske inte klarar att jobba på hela dagen eller någon vecka. Lätt då att gå med i krav. Det gör ont när någon som så uppenbarligen inte blivit exponerad själv uttalar sig om ens situation så självklart och utan minsta eftertanke. Prova att gå en mil i mina skor... Försök för en sekund bara känna efter hur du nu skulle känna - vilken panik du skulle få - om du plötsligt upptäcker att du inte kan gå inomhus utan att det känns som huvudet hamnar i ett skruvstäd som någon drar åt bit för bit. Det var vad som hände mig i somras och det fortsatte tills jag råkade få en infektion och fick ta peniciln - som mirakulöst nog hävde de flesta av mina symptom. Försök att förstå - du har ingen aning om det tuffa liv dessa människor lever - du har bara ett liv - tänk dig att du måste leva det livet utestängd från nästan alla människor och kanske från arbetsmarknaden mm. Hur känns det nu att be oss tagga ned? Information och kunskapen om den här sjukdomen i vården och hos allmänheten är på katastrofalt låg nivå. Det är som salt i såren.

T
Vi är väldigt många som reagerar på kemikalier med huvudvärk, andningsproblem, och medvetslöst tillstånd. Många av oss har blivit uteslutna ur arbetsmarknaden.
Vi har blivit sjuka av arbetsmiljön och många gånger även boendemiljön, med alla de kemikalier vi dagligen utsätts för.
Läs på, men inte på Mcs på Wikipedia, eftersom någon med vilja ändrar relevant information till ålderdomlig smörja.
De två experter i Sverige på Shr dvs SensoriskHyrerReaktivitet (som ofta föregår en Mcs- diagnos) är professorerna och forskarna Eva Millkvist i Göteborg och Steven Nordin i Umeå. Googla fakta.

Det är ingen här som påstår att psykologiska sjukdomar inte är sjukdomar. Jag tvivlar inte på att folk med mcs (nytt för mig) och el-allergiker mår dåligt, men jag tvivlar starkt på orsaken till att de mår dåligt. Placebon visar ju just det, samma effekt, olika orsaker.

Vad gäller artikeln så får väll framtiden utvisa om de byggde sitt hus bra eller inte. Men det låter som en del risk-moment....

• Gilla
Pytt och 4 till
  • Laddar…
K
Psykologiska sjukdomar..? Vi som dagligen lever med överkänsligheten - med svullna bihålor och irriterade luftvägar mm som följd - får om något psykiska bevär av att det finns människor som du. Du har uppenbarligen inte någon aning om detta och ändå väljer att kommentera om sjukdomen i denna tråd.
Diagnosen Sensorisk hyperreaktivitet ställs bla genom blindtester (en deldiagnos).

K
Du skriver själv att MCS är nytt för dig - men har bestämt dig för att det är en psykologisk sjukdom och skriver om det här. Jag har haft MCS sedan 1992. Mina erfarenheter under dessa år är ju ingenting mot din kunskap så jag kan ju inte argumentera med dig... Allt jag säger är att ett mått av tvivel är sunt -men människor som med en gång intar en tvärsäker hållning i en fråga, utan att ta sig tid att bilda en uppfattning och undersöka fakta, är inte folk jag själv litar på i någon fråga.

KristinaRT
Intressant utveckling av tråden - väntade mig faktiskt att det skulle komma hit snabbare...

Av rent intresse har jag därför skummat den vetenskapliga litteraturen i ämnet (dvs litteratur publicerad i vetenskapliga tidskrifter, inte bloggar, fakatasidor eller intresseorganisationer), vilket var intressant.
Så vitt jag kan bedöma, tvivlar få på att personer verkligen upplever symptom och i vissa fall har man kunnat belägga en koppling till olika fysiologiska reaktioner, som t.ex. minskad genomblödning i vissa delar av hjärnan. Det man hittills inte kunnat belägga är en sjukdomsmekanism, dvs. hur extremt låga koncentrationer av ämnen som normalt inte är farliga triggar ett fysiskt svar. Det är faktiskt en mycket intressant frågeställning från ett medicinskt perspektiv.
Däremot har man på sistone i många studier "ignorerat" denna grundläggande frågeställning och instället bara letat efter skillnader i inflammatoriska mediatorer etc hos dessa personer. Tyvärr har man i en del fall inte genomfört studierna på ett korrekt vetenskapligt sätt (viktiga kontrollgrupper saknas t.ex.) vilket gör att resultaten inte går att värdera.
Hittade dock en väldigt intressant artikel där de hade använt råttor för att studera detta. Fördelen är att djur inte tänker som människor. Forskarna kommer till följande konklusion; Evolutionary theory in the context of MCS specifies how the behavioral strategies of those with MCS are consistent with the notion that their self-perceived sense of survival and reproductive fitness may be threatened by chemical exposures. This behavior may be mediated by the same limbic brain regions that become sensitized after repeated chemical exposure in animals. intressant är att studier på människor med MSC visar att det limbiska systemet är påverkat, vilket alltså stämmer överens med djurförsöken. Däremot har man som sagt ännu inte lyckats hitta en biologisk eller psykologisk mekanism som förklarar symptomen.

Nåja, denna diskussionen kan fortsätta i evigheter, men faktum kvarstår - om man har eller upplever sig ha stora problem med kemiska ämnen i omgivningen; varför då spruta en massa konstiga kemikalier i just detta hus?

MHS - Mental Hyper Sensivity

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.