I sådana här lägen tycker åtminstone jag att en moderator/administratör kan gå in och sätta stopp för denna diskussion som krävt runt 100 inlägg för någon som uppenbart trollar och i och med det flyttar fokus från trådens egentliga ämne.

• Gilla
OskarJ och 2 till
  • Laddar…
T
Redaktionen Redaktionen skrev:
Att bygga badrum på egen hand kan kännas som ett stort steg, även för en hemmafixare. Men Peter byggde sitt badrum själv och fick ner slutpriset till en tredjedel av vad det annars skulle ha kostat.

Du kan läsa artikeln här: Byggde badrummet själv på begränsad budget
6 månader för 4,5 kvm? :crysmile:

Det var det sjukaste jag hört. Några helger på sin höjd tar det max, oavsett om man gör allt själv.

T Trenkilo skrev:
6 månader för 4,5 kvm? :crysmile:

Det var det sjukaste jag hört. Några helger på sin höjd tar det max, oavsett om man gör allt själv.
Jaja, klart man som glad hemmafixare totalrenoverar ett badrum på 6 effektiva dagar..

Jag har pratat med Serneke om att bygga klart hans torn i Göteborg, det snickrar jag ihop på en pisskvart. Sen tror jag att jag ska renovera alla vägar i Norrlands inland. Borde jag lösa på nån vecka..

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 4 till
  • Laddar…
Jag började för tre år sedan och är inte klar än...

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Släpp gärna eldiskussionen en stund, alla vet att det är behörighetskrävande. Då är det mer intressant att vi har en jurist(?) som tror att VVS-jobb bara får utföras av hantverkare.
En jurist(?) den är väl inte mer jurist än vad jag är auktoriserad elektriker?
Om vilja finns att lära sig är det fullt möjligt att utföra alla i ett småhus förekommande hantverkssysslor själv, att intresseorganisationer och rester av skråväsen försöker skydda de sina är inget verkligt hinder att bygga och underhålla sitt eget hus.

T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jaja, klart man som glad hemmafixare totalrenoverar ett badrum på 6 effektiva dagar..

Jag har pratat med Serneke om att bygga klart hans torn i Göteborg, det snickrar jag ihop på en pisskvart. Sen tror jag att jag ska renovera alla vägar i Norrlands inland. Borde jag lösa på nån vecka..
Bara för att du tillhör klientelet som har tummen mitt handen, bör du inte representera de flesta normalfuntade människor som sysslar med renovering på fritiden.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag började för tre år sedan och är inte klar än...
Känner igen fenomenet men sätter ett slutdatum för mig själv och lejer bort de delar som eventuellt inte blir färdiga i tid i mina projekt.
Ett tak tex ska vara på innan Augusti, ett hus vädertätt innan Lucia, ett badrum klart innan ungen föds annars måste man ju ta fram stora plånboken och betala för att någon annan ska göra jobbet.

T Trenkilo skrev:
Bara för att du tillhör klientelet som har tummen mitt handen, bör du inte representera de flesta normalfuntade människor som sysslar med renovering på fritiden.
Finns ingen normalfuntad människa som gör ett helt badrum ink rivning på "några helger".
Sen blir det ju ganska ointressant att jämföra kalendertid, skulle vara mer intressant att jämföra effektiv tid. TS hade ju inte bråttom och kunde därmed unna sig lyxen att bara jobba när det det passade bra.

T
G Gabbe1 skrev:
Finns ingen normalfuntad människa som gör ett helt badrum ink rivning på "några helger".
Sen blir det ju ganska ointressant att jämföra kalendertid, skulle vara mer intressant att jämföra effektiv tid. TS hade ju inte bråttom och kunde därmed unna sig lyxen att bara jobba när det det passade bra.
Ännu en hobbyhantverkare som tar åt sig. Att riva ett badrum och sedan renovera 4,5 kvm tar inte lång tid. Max några helger! Lejer man istället bort det, är det inte heller speciellt dyrt för ett sådant litet badrum. Känns som snålheten är fallet här och att kunskapen varit begränsad från början.

G Gabbe1 skrev:
Har du tummen mitt i handen eller vad får dej att utala dej om att det inte finns någon normalfuntad människa som gör ett badrum själv på några helger?
Jag föredrar att bygga då luftfuktigheten är låg för att korta torktiden på både flytspackel och tätskikt. Ser inget hinder för att bygga ett våtrum på helgerna under en månad, har gjort det förut utan några problem.
Ska man ha bjälklag i betong eller eps kan jag tänka mig ett halvårs torktid men med träbjälklag och flytspackel går det betydligt fortare.

Ojdå, här blev det k*k-fäktning direkt!

Ha't så kul, @fribygg och @Trenkilo, akta så ni inte drar på er urinvägsinfektion i de kyliga höstvindarna...

• Haha
  • Gilla
Lyckselebo och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ojdå, här blev det k*k-fäktning direkt!

Ha't så kul, @fribygg och @Trenkilo, akta så ni inte drar på er urinvägsinfektion i de kyliga höstvindarna...
Tror deras byggen kräver dessa ögon när det är färdigt

tfjQB8l.jpg

P
Har undvikit att kommentera tråden men roade mig med att räkna antal arbetsdagar som jag dokumenterat med bilder vilket är i princip alla då jag tar mycket bilder när jag bygger. Landar då på ca 35 arbetsdagar och med kanske ett snitt på 5 timmar per dag i bästa fall så blir det 175 timmar för att riva, bygga nya bjälklag, väggar, undertak etc. samt kakla, lägga golv. VVS arbeten med nya rör ända nerifrån källaren två våningar ner. Koppla in vattenburen golvvärme, montering av inredning + säkert något mer.
Låter väl inte helt orimligt ?

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Har undvikit att kommentera tråden men roade mig med att räkna antal arbetsdagar som jag dokumenterat med bilder vilket är i princip alla då jag tar mycket bilder när jag bygger. Landar då på ca 35 arbetsdagar och med kanske ett snitt på 5 timmar per dag i bästa fall så blir det 175 timmar för att riva, bygga nya bjälklag, väggar, undertak etc. samt kakla, lägga golv. VVS arbeten med nya rör ända nerifrån källaren två våningar ner. Koppla in vattenburen golvvärme, montering av inredning + säkert något mer.
Låter väl inte helt orimligt ?
Låter rimligt.
Andra klarar ett badrum väl under 80h och det går ju att göra på helgerna under en månad

nikasp
F fribygg skrev:
Låter rimligt.
Andra klarar ett badrum väl under 80h och det går ju att göra på helgerna under en månad
Vad är det för badrum? Jag var sk privatnäsa och hemma med barn hela tiden de byggde 6 kvm helkaklat badrum hemma hos oss. Räknade inte timmar men det var exakt 18 arbetsdagar, 3 veckor mån-lör. Fick frågan om helgjobb vilket jag inte hade något emot. ”Dyr” firma men blev 100% nöjd och inget tjafs om något, kostade inte en krona mer än överenskommet.

En kille körde 8-10 tim per dag, riktigt duktig kille som gjorde allt utom el och VVS. Sen kom rörkille och elektriker vid behov och andra skötte materialleveranser. Jag rev badrummet i förväg och lämnade.

80 tim är 10 dagar bara. Menar du ett litet badrum eller enklare utförande? Jag är sjukt petig och blev extremt nöjd med plattsättningen, finns inte minsta grej att anmärka på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.