Excel
useless useless skrev:
Ok. Jag kan göra ett försök:



Nej. Fackmannamässigt betyder att man gör enligt gällande branschregler och anvisningar. Det behöver inte utföras av någon speciell fackman.
Korrekt, och bara för att arbetet sker av en fackman behöver inte arbetet vara fackmannamässigt utfört. Har nyligen anlitat rörmokare för rätt simpla jobb med halvdant resultat.

Vill man få det ordentligt gjort så gör jag det själv.

Bra jobbat TS, är inne på mitt andra badrum jag renoverar själv.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
@Zharz
... och jag väntar fortfarande på vad exakt som är svårt i en normal bostadsinstallation...
Det svåraste är nog att komma in och göra jobb i en för personen ny fastighet.
Vilka färger är vad, oj hör har nån använt gulgrön som tandtråd, där var inte spänning när jag mätte för en stund sedan mm.

Men jag ställer mig till er, jag har gjort massor med eljobb (åt mig själv) båda AC och DC.
Det är inte svårt, och det borde finnas enklare vägar att bli behörig hempulare.
 
Den här artikeln blev ett ganska bra svar på varför jag inte gjorde som Peter utan sminkade min .
Sex veckor, 15’ men en del frågetecken inför framtiden.
Men det tar inte bort något från Peters stronga insats!
 
P Peter_K skrev:
Bytte nyligen till LF och besiktningsmannen hade inga synpunkter på att det var "egenbyggt" finns ej heller något i deras villkor som skulle göra att ingen ersättning betalas ut om allt är gjort enligt gängse regler.
Vilken besiktning pratar du om? Och i samband med vad?
 
P
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Vilken besiktning pratar du om? Och i samband med vad?
Den som de tillhandahåller i samband med nytecknande. Var väl iof Anticimex eller något annat skadebolag som gjorde den. Oavsett hade vaken TH som jag hade innan eller LF något att invända mot att jag hade byggt själv.
 
D
E EtherMan skrev:
Säker vatten är inte allt som innefattas av att det är gjort enligt branschreglerna. Ett dokument som det hänvisas till i avtal som t.ex. branschstandard eller som branschens gällande säkerhetsföreskrifter om man nu vill undvika att namnge direkt. Branschregler är ett mycket vidare begrepp och innebär att det branschen kräver, är det som gäller. Branschen kräver att de som t.ex. flyttar en golvbrunn ska ha lämplig certifiering. Finns inga företag på marknaden som skulle anställa vem som helst för en sådan sak och då blir det ett krav även på privatpersoner.
Bland det dummaste jag läst på flera veckor.
 
Excel
D Derbyboy skrev:
Bland det dummaste jag läst på flera veckor.
Håller med, sen är det är det boverkets regler som gäller. Säker vatten är ett sätt att uppfylla boverkets regler som ställer funktionella krav.

Vad jag vet finns inga författningar som ställer krav att certifiering krävs för att installera ett vattenrör, eller att företag måste ställa krav på att personalen måsta vara certifierad.
 
P Peter_K skrev:
Den som de tillhandahåller i samband med nytecknande. Var väl iof Anticimex eller något annat skadebolag som gjorde den. Oavsett hade vaken TH som jag hade innan eller LF något att invända mot att jag hade byggt själv.
Ok, faktiskt aldrig hört om! Annars besiktigar de ju enbart vid skador.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Samma ska för mig. Anticimex kom ut och tittade när vi tecknade ny husförsäkring i Folksam.
 
  • Gilla
Peter_K
  • Laddar…
useless useless skrev:
Samma ska för mig. Anticimex kom ut och tittade när vi tecknade ny husförsäkring i Folksam.
Gäller detta vid nybyggen eller även när man köper ett befintligt hus. När vi köpte vårt ca 3 år sedan och samtidigt tecknade hos LF var det inte tal om att komma och besikta något. Nu har jag ett badrum på g som snart skall kaklas, det hade varit smidigt om de kom hit nu...
 
Man måste inte ta den drä besiktningen, den är frivillig, och jag tror man får nån rabatt eller nåt om man tar besiktningen.

Den var dock rena skämtet, en anticimexkille som for runt i huset i max 10min och inte undersökte nåt på riktigt utan bara påpekade att mitt badrum från 1976 inte uppfyller dagens krav "men det var ju så man byggde då".. tack, det visste jag redan men ok.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Ja, det var ungefär samma här. Vi hade nyss köpt huset och gjort en egen överlåtelsebesiktning, så den besiktning AC gjorde var egentligen ganska meningslös. Men det var gratis, så jag tackade inte nej.
 
E EtherMan skrev:
Fackmannamässigt betyder inte ”enligt monteringsanvisning”. Det betyder att det ska göras av fackmän, dvs behöriga.
Om man tar dit ett besiktningsföretag, tex badrumsbesiktningar som har en 3-stegs plan där de kommer ut och besiktar 3 ggr under byggnadstiden och kan få en rapport på att allt är ok så borde man ju kunna bygga själv? Men nån extern part måste väl ändå intyga att det är rätt utfört till försäkringsbolagen.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Men nån extern part måste väl ändå intyga att det är rätt utfört till försäkringsbolagen.
Det brukar räcka att man kan visa hur det är utfört (med foton, kvitton, etc) den dagen det eventuellt blir ett försäkringsärende.
 
useless useless skrev:
Det brukar räcka att man kan visa hur det är utfört (med foton, kvitton, etc) den dagen det eventuellt blir ett försäkringsärende.
Vi som dokumenterat våra byggen här på byggahus har väldigt bra underlag :p
jag har nog tusen bilder eller liknande :D (Inte alla på badrummet iof)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.