P
ja.. uppar denna tråd då jag nu kört slut på woodstar st12 sågen ,, eller kört slut o slut.. den gav upp helt enkelt :mad: så nu tänkte jag mej köpa en bättre!

vad finns de för byggcirkelsågar? kollade på metabos bordsåg
http://www.metabo.se/Produktkatalog...tationaera-maskiner.23941+M5f2fcb3899c.0.html

såg ett pris på runt 6800+++ plus moms för denna vilket kan vara saftigt men använder man den mycket så :D

eller finns de nån annan bra high end modell för pra peng?

pleqtiz skrev:
ja.. uppar denna tråd då jag nu kört slut på woodstar st12 sågen ,, eller kört slut o slut.. den gav upp helt enkelt :mad: så nu tänkte jag mej köpa en bättre!

vad finns de för byggcirkelsågar? kollade på metabos bordsåg
[länk]

såg ett pris på runt 6800+++ plus moms för denna vilket kan vara saftigt men använder man den mycket så :D

eller finns de nån annan bra high end modell för pra peng?
Tråkigt att billigt blev dyrt, så blir det tyvärr ofta.

Jag rekommenderar helt klart en elu/dewalt 744. Kanske mer en snickeri-såg än en byggsåg, och du kommer att behöva köpa/bygga ett stativ till den alternativt ställa den på bord eller så. Och ja, den är rätt dyr. Men när du börjar såga med den kommer du att glömma kostnaden:)

Och dessutom så är den vanligare än metabon, och kommer troligtvis att hålla värdet betydligt bättre.

Redigerat:
P
Daniel_N skrev:
Tråkigt att billigt blev dyrt, så blir det tyvärr ofta.

Jag rekommenderar helt klart en elu/dewalt 744. Kanske mer en snickeri-såg än en byggsåg, och du kommer att behöva köpa/bygga ett stativ till den alternativt ställa den på bord eller så. Och ja, den är rätt dyr. Men när du börjar såga med den kommer du att glömma kostnaden:)

Och dessutom så är den vanligare än metabon, och kommer troligtvis att hålla värdet betydligt bättre.
tack för det svaret :).. men.. jag har redan en GTS10 så de blir lite knepigt att motivera en till liknande :surprised: vill inte köra med boschen i dessa grovplank som jag ska klyva!

funderade oxå på om man kunde byta ut motorn? men det får nog bli en helt ny sågbänk, och då tänkte jag att göra nån sorts vertikalfräs av detta bord

Jag hade köpt en begagnad _riktig_ byggsåg på Blocket. Går rätt ofta vettiga klyvsågar för skapliga pengar. Har du möjlighet så köp en trefasmaskin!

P
sådär. ringde nyss sms maskinservice och beställde en METABO TKHS 315 M - 4,2 DNB ,
Dyr va den men den håller nog bättre än woodstar sågen :p och ett fint komplement till GST10 och ts55an :D

P
Sådärja, Fick hem metabo sågen idag.. och jag säger det att detta va kvalite!
Woodstar sågen tog mej flera timmar att montera ihop,denna tog max en timme.. o då fikade jag imellan med. :D
Bruksanvisningen var helt suverän och det följde även med reservsdels lista med beställnings nummer, bara det gav ett stort plus!
Anhållen andas kvalite och är ordentligt robusta, det längs gående anhållet är nerfällbart så man inte behöver ha det på maskinen jämt!
mycket stabil och inget rackel, riktiga gummihjul, klingan som följde med var annolunda är vad jag varit med om tidigare" nån sorts "kerf rip?", men då denna såg kostar mer än andra så detta ska bli intresant :D nu ska jag ut o såga

• metabo1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • metabo2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är i farten å ska utöka maskinparken.

Men är lite osäker på vad man ska inrikta sig på.

De som komma skall är mycket ute jobb, Fasad, alltan ska byggas om, förstukvistar (x2).
Köpte en GCM 8S som geringssåg, kanon såg.

Har lånat en Festool TS55:a till lite andra jobb å bliv givet vis biten...En sådan blir det bara. När de dyker upp en till bra pris.

Men sen...En byggsåg känns som en bra arbetskamrat. Men vilken typ.

Bosch GTS10´s bord med dubbelt lås på anhållet verkar som "ända" lösningen och står högt på önskelistan. Men är detta kanske en såg för mer finsnickeri?
Den har ju priset lite imot sig för husrenovering, eller?

Och hur är det med PTS10, den har ju inte samma anhåll å en "billigare" maskin.

Eller ska man ha en "riktig" byggsåg, 3-fas mm som näms ovan?

Ja de var ju intressant läsning...

Man får ju tänka över vad sågen ska användas till, men de är ju inte PTS'en de gäller så lite ska den ju tåla tycker man.
Vist ska de köras me känsla, men de är ju lite märkligt att de inte "tål" mer. Men de är å andra sidan en 230 maskin.

Jag pratade med en kille från Bosch om det där problemet med GTS10 förra våren, och han berättade att han hade varit ute på ett bygge där ett gäng baltiska byggare hade bränt motorn flera gånger. De stod och matade på tretumsplank för glatta livet med universalklingan på och det kan ju bara gå på ett sätt.

Hej,

Behöver själv investera in en lämplig "universalsåg" till mina projekt (renovering och utbyggnad). Har kollat på ett stort antal sågar nu, men lutar åt att köpa en 1-fas bordscirkelsåg istället för en 3-fas byggmaskin liknande "QCR Capital CSB 315"

Detta då jag inte riktigt har plats för en stor maskin och för att jag vill kunna göra även "finlir" på sågen typ fönstersmygar och dylikt. Dock måste den klara ett klyva någon regel då och då, men det är ok att köra sakta för det är inte flera hundra löpmeter regelvirke det är tal om att klyva... Vore också bra om sågen kunde användas på en bänk i källaren ibland till lite hobbyjobb.

Beslutsvåndan är dock stor just nu... Blå Bosch GTS10 ser lite väl dyr ut, grön Bosch PTS10 lite väl klen.

Makita MLT100 ser rätt ut, någon som har erfarenheter av denna?

http://www.ps-tools.com/catalog/makita-mlt100-260mm-table-saw-p-4812.html

Tror inte denna Makita går att köpa i sverige, men det verkar inte vara några problem att få hem den från UK.

Axminster TS 200 ser också bra ut, men jag vet inte om jag får tag på den här i Sverige.

http://www.axminster.co.uk/product-Axminster-TS-200-Saw-Bench-655467.htm

Verktygsboden har också en såg:

http://verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=11888&Hkat=

Men denna ser lite väl klen ut kanske? Mindre motor än PTS10 till och med. Hade hoppats klara mig med en budget runt 5000:- Synpunkter och förslag på alternativ tas gärna emot. Hittar tyvärr inte mycket begagnat på blocket som är av intresse (eller till vettigt pris, såg en killa som ville sälja en begagnad GTS10 för 6000:- då en ny kostar 7100:- ...)

/Daniel

Hej igen,

Det slutade med en Metabo TS250, hittade den i england till specialpris. 4600:- inkl moms och frakt. Den är på 2000W och om jag fattat rätt ska den klara att klyva en byggskiva med hjälp av bordsbreddningen. Anhållet låses också på bägge sidor bordet, vilket känns bra.

http://www.metabo.se/Produktkatalog...tationaera-maskiner.23941+M5c5cb317960.0.html

Köpte den via denna Ebay butik: http://stores.ebay.co.uk/FFX-TOOLS

Måste nu bara bygga ett bord till den också, någon som har några tips och idéer på ett lämpligt bord?

/Daniel

Den där TS250 låter intressant...

d_nilsson: Jag är ute efter ungefär samma användning som du. Hoppas du blir nöjd, skriv gärna någon rad när du provkört lite.

Tror också jag såg en där annonsen på GTS10:an för 6000:-. Men de var inkl. bord va? 7100:- för en ny är väll utan bordet. (+2000:)

Redigerat:
En begagnad DeWalt för fyra papp med benställning.

Knaster: Jag ska försöka skriva lite om TS250 sågen när den kommer!

Minns inte hur det var med den där GTS10an på blocket, men du kan få en ny från lawson-his.co.uk för dryga 6000:- inkl bord (med uppskattad fraktkostnad), duabhuset.se tar 995:- för enbart bordet.

Snorunge: Jag visste inte att Elu och DeWalt var samma sak, men det fick ag lära mig nu. Men det borde väl vara en ganska gammal maskin? Jag skrev faktiskt till killen på blocket om den sågen för drygt en vecka sedan men han har inte svarat så då fick det vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.