Ändå modigt att bygga ett hus bara sådär utan att veta något hur man gör.

Man kommer långt med självförtroende. :)
 
  • Gilla
Kallebo och 6 till
  • Laddar…
Det är lite intressant a
useless useless skrev:
Hur i H--e lyckas man med det här? :surprised:
lite mjukfog på det där så blir det bra:rolleyes:
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Ändå modigt att bygga ett hus bara sådär utan att veta något hur man gör.

Man kommer långt med självförtroende. :)
Långt åt fel håll ja, men man har lika långt tillbaka innan man kan börja gå åt rätt håll...
 
Jag trodde bloopers krävde att man inser att man gjort fel tämligen omgående...
 
Nja, i detta fall får man nog säga att närvaron i denna tråd är pga lång och trogen tjänst. :D
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Jo, alla gör vi fel då och då, men att envist fortsätta göra fel utan att inse det kan nog inte kallas för bloopers... :)
 
J Jarlsgård skrev:
Detta är förvisso inte en enda sak utan mer eller mindre ett helt hus.

[länk]

Den som köper det huset kommer ha häcken full! Jag är iallafall rädd för personen som utfört detta för hen borde inte få lov att hålla i verktyg ! :surprised:
Kallas för "Ikea-fenomenet". Man blir så stolt över att man gjort "något" att man inte ser hur fördjävligt det ser ut. I kombination då med anhöriga som uppmuntrande tillropar "men gu vad duktig du varit Pelle" i missriktad kärlek.

Och som jag brukar ge råd till vänner som köper hus/lägenhet. "Om man fuskar med det som är synligt, tänk hur tätskikt, el och rördragning som är dold ser ut...".

Edit: det är ju iaf rätt uppenbara fel. Bara se badrummen och kaklandet... Bara riva allt och börja om :confused:
 
Samtidigt måste man börja någonstans. För hur ska man annars lära sig, utan att göra fel?
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Det är sant, men här är ett helt hus fel så uppenbarligen var personen i fråga immun mot att lära sig....
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det är sant, men här är ett helt hus fel så uppenbarligen var personen i fråga immun mot att lära sig....
Ja. Det är tragiskt att se. Det är inget fel i att inte klara av att göra saker själv. Men man bör inse när man ska ta in hantverkare.

Här är det ju ett hus från 2002 bara. Och det är redan rivningsfärdigt.
 
Ok. Jag har läst besiktningsprotokollet och det var ju inte muntert direkt.
Men en och annan här verkar ha ställt diagnosen ”rivningsfärdigt” redan från bilderna, och då undrar jag - som är nybörjare på hus, lite lätt synskadad och kollar på mobilskärmen, det medges - vad är det ni ser som inte jag ser?
Ja, kaklingen är kass. Min första och hittills enda kakling var inte jättesnygg den heller, inte så illa som här, den duger, men ändå.
Ja, laminatgolvet har gått isär på ett antal ställen. Mitt första laminatgolv, i hallen, har gjort det med på ett ställe; ska åtgärda vilket år som helst nu. Men är det ett katastrofalt fel?
Ja, det saknas lister både här och där.
Ja, det är ett element som står lutat mot en vägg.
Men ändå. Om man bortser från besiktningsprotokollet. Vad är det ni ser som inte jag ser?
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Mikael_L
Bara så du vet, ditt eget hus är alltså rivningsfärdigt ... :crysmile: :cool: :whistle:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bara så du vet, ditt eget hus är alltså rivningsfärdigt ... :crysmile: :cool: :whistle:
Jahaja. För att lite kakel är på nybörjarnivå och för att det finns en och annan list som kunde blivit bättre?
Ursäkta mig. Men det var faktiskt en allvarligt menad fråga. Vi som är nybörjare ser faktiskt inte allt.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Om man bortser från besikningsprotokollet så är mycket skönhetsfel, men om man fuskar/missar så mycket på de synliga så kan man undra hur noga det har varit med det som inte syns. Och när man läser besiktningsprotokollet så inser man att det är precis så illa där också...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag vet. Men om man nu bortser från besiktningsprotokollet. Är det alltså den slutsatsen en erfaren husbyggare drar av lite skönhetsfel?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.