;D Kalle, du är suverän ;D ;D, men du... stod stegen så där när vi var där ??? ???, varför sa du inget då ???
 
Ja då!
Lagt kakel på minaritskivan utan att fuktspärra den - kaklet ramlade ner bit för bit utan förvarning och skrämde både oss, hund och katt ett par gånger. Jobbet gjordes om :-/.

Transport av bänkskiva - skivan lades på släpet med den fina sidan på annat bräte med ;) osynliga spikar i. Vid varje sväng med bilen ristades det ett fint abstrakt mönster i skivans yta :-/

Terassens golvplankor oljades rikligt i ful sol utan att överskottet torkades bort - plankorna fick en tun lösnande hinna som såg ut som trä-eksem i en lång tid. :-/

Gjutjärnkaminen var i full gång när jag slängde i en tom äggkartong. Hann precis stänga luckan och i samma sekund blev det en explosion och locket på den gamla kaminen (som ligger på plats bara av sin tyngd) lyfte upp och ramlade åter på sin plats ??? - allt var som vanligt igen och bara mängder av sot i luften skvallrade om olyckan. Jag bara stod där och gapade :surprised: Mycket att städa efter en 12-äggspaket. Undrar hur kunde det sluta om det var 18-äggs ;D.

En annan historia om vår gamle kamin med lock:
Det var en pulshöjande upplevelse att lyfta på detta locket för att kolla vad är det som prasslar där inne. Väntade mej att se en liten sparv eller kanske en skogsmus - och såg två STOOOORA ögon tittande myyyycket allvarligt på mej på 0,5m avstånd. :surprised: :surprised: :surprised: - la på locket direkt för att lugna mej och tänka - vad är det för en som titar på mej? Det var definitivt för tidigt för Jultomten - en kväll i augusti.
Det var faktisk en kattuggla som satt i vår kamin utan att föra för mycket oväsen. Den slumrade nog till på skorstenskanten och ramlade in. Då var det smidigt att ha det fritt liggande locket - bara att lyfta och täcka ugglan med en handduk och transportera den ut. Den var lite sotig men oskadad och flög tyst in i skogen.
gaia



 
  • Gilla
  • Wow
saiter och 4 till
  • Laddar…
När vi renoverade vår förra lägenhet för ett par år sedan lade vi in klinker närmast entrédörren och sidenmatt oljad ekparkett i resten av hallen. 4-5 paket parkett Kährs köpte vi på det otäckt dyra byggvaruhuset Fredells.

I skum belysning låg man där på golvet och limmade ihop golvet. Det gick rätt smidigt och sent på kvällen var vi klara.

Morgonen efter kollade vi in det snygga arbetet och såg till vår bestörtning att en fjärdedel hade en annan lyster. Det såg precis ut som att det var lackat... men ändå inte...

Jag sprang ner i soprummet - för alla förpackningar kastade vi kvällen innan - och vittjade sopkarusellen (6 säckar). Till historien hör att det var kräfttider och det luktade INTE kul där nere. När jag väl fått upp allt emballage visade det sej att ett paket var av sidenmatt LACK - inte olja.

Inget att göra. Inga kompisar märkte något men det stack i ögonen varje dag att se nyansskillnaderna.

...

Ett år senare skulle lägenheten säljas och vi började undra ifall någon skulle märka skillnaderna. Dagen innan visning lade jag mej på alla fyra och ruggade den lackade delen med svinto och scotch brite samt oljade in hela golvet för att utjämna skillnaderna. Jag tror inte att någon märkte någonting - ej heller köparna, vad vi vet.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jureit! Måste varit en obetalbar syn! Kan verkligen se det framför mig! Bjud gärna på fler liknande bloopers!
 
Jag har en liten till, som visar på vikten av arbetarskydd.

Vi hade en temporär stege i trapphålet till loftet medan vi byggde. Vi har snickrat den själva av 2tum4 och den är stadig, stabil och trevlig att gå på.
Dessutom är den rätt tung, så vi behövde inte sätta fast den, utan den höll fast bra mot golvspånet.

Tills vi la in trägolvet.

Stegen stod där, utan att sitta fast, och jag skulle kuta upp på loftet och göra något. Händerna full med grejer.
När jag kommit 2/3 upp så börjar stegen att glida.
Jag har inte en chans att göra någonting, utan känner bara hur jag dras i allt högre hastighet mot golvet...

Som tur är råkar stegens längd vara 1 dm längre en diagonalmåttet mellan köksön och trapphålets överkant.
Så innan överkanten på stegen passerar kanten, så har underkanten på stegen stannat på köksön, med en skön smäll.
Annars hade det inte varit roligt. Ett tvåmetersfall med verktyg i händerna, rakt ner på en stege. Dessutom hade jag troligen dragit hakan i trapphålskanten...

Så skruva fast räcken och stegar och andra skydd...
 
  • Wow
Bichonen
  • Laddar…
Nix skrev:
Så skruva fast räcken och stegar och andra skydd...
Jisses! :-/ Eller ta inte händerna fulla och gå två gånger istället kanske! ;)

Var rädda om er för sjutton!!!

/Fia - inte bara sjuksköterska... ska bygga hus också! ;D
 
Micke - du kommer bli Forumgud på nolltid mha denna tråd när ditt bygge väl sätter igång... ;D
 
;D ;D ;D ;D ;D ;D

Fasen vilken skön tråd, var nog länge sen jag garvade så mycket franför datorn. Ett stort tack till alla som vågar bjuda på sina bloopers.
 
Instämmer med föregående :)
Igår när jag ringde maken på jobbet, hörde jag bara lite visslande i luren... han och kollegorna hade flippat ut i en skrattattack, efter ett besök här ;D
/Ulle
 
  • Gilla
hebbelille
  • Laddar…
Jag och en kompis skulle lägga golv uppe på hans garagevind. Vi tänkte ut en plan. Han skulle mäta uppe på vinden, skrika ner måttet till varpå jag skulle såga och sträcka upp brädan. Fungerade finfint i en hel dag. Efter en lite längre rast gick det inget vidare. Han skrek ett mått i tum (tumstocken viosade inget annat) och jag sågade detta mått exakt. Efter att ha sågat fel 4 gånger kliver kompisen ner, redigt förbannad, och undrar vad i helvete jag håller på med. Vid en jämförelse av tumstockar visar det sig att en av oss fått tag i en tumstock med s.k. "verk tum".....
 
  • Gilla
Hella1 och 2 till
  • Laddar…
Fredrik_J skrev:
Vid en jämförelse av tumstockar visar det sig att en av oss fått tag i en tumstock med s.k. "verk tum".....
Ursäkta en oinvigd, men vad är "verk tum"? ???
 
fia_mstd skrev:
Ursäkta en oinvigd, men vad är "verk tum"? ???
En verktum är 1/12 fot eller 24,7mm, en föråldrad måttenhet som hör stenåldern till. En vanlig tumme är ju 25,4mm.
 
Hemmakatten
Har också en liten historia (en av många) att bidra med...

När vi höll på med våran trädgård, flyttade in för 6 år sedan till en totalt igenväxt urskog som knappast var värd benämningen trädgård, hade vi anlitat en trädgårdsdesigner som hade ritat en väldigt trevlig skiss hur vi skulle kunna anpassa tomten till våra behov. (vad hon inte beskrev var alla timmar det krävdes att få till stånd denna "enkla, lättskötta trädgård".

Nåväl, maken skulle göra en uteplats av alla våra gamla, tunga, röda betongplattor som låg lite här o var i trädgården. Totalt 400 plattor, 60 kvm... Plattorna är gamla (o finns inte att köpa längre) och extra tunga, har mått som inte går att köpa idag, så det var extra viktigt att blev noga utmätt hur mycket yta plattorna kunde täcka. Maken hade skyfflat ca 20 ton grus o sand denna sommar (i och för sig med hjälp av tvångsrekryterade söner, men iaf...) Ekonom som man är (och en given arbetsledare och uppmuntrande coach:D) hade jag naturligtvis räknat ut exakt hur stor uteplatsen skulle bli.....

Efter två veckor med underarbete efter konstens alla regler ( o dessutom fick han gräva ur gräsmattan lite extra (50 cm) så uteplatsen blev plan o lutade lite utåt. Som sagt- efter konstens alla regler.... Plattorna började läggas, efter 2 veckor inser jag att jag räknat fel!! 2 dagar senare (efter ytterligare ett antal plattrader) vågar jag nämna problemet lite försiktigt..

Som den underbara, kärleksfulla, hänsynsfulla, förstående maken som han är...., så hade han två dagar senare eller så förlåtit mig, rivit upp ett par plattrader
och antagit mitt kreativa förslag!!! :p ;D att komplettera med en rektangel i mitten med helt andra plattor jag hittat i trädgården, en lite konstnärlig touch i det hela, så att säga. Jag hade naturligtvis servat med kalla öl o extra god mat under denna tid....

Halvvägs in i denna "konstnärliga rektangel" med andra plattor inser jag återigen att jag räknat fel (det måste berott på värmen ;) ). Närmar mig försiktigt problemet efter en extra god middag med champagne o annat och föreslår ytterligare en liten "konstnärlig twitch" med en grussträng i mitten av denna nya plattrektangel (vilket innebär att riva upp 8kvm o lägga om) för att få plattorna att räcka till (vilket jag inte nämnde just då).

Nåväl, för att göra en lång historia kort, uteplatsen blev jättebra (efter 4 veckors mer än heltidsarbete i gassande sol o hela semestern) o alla berömmer oss den goda smaken att lägga olika mönster av plattor...

Och det bästa av allt, vi älskar varandra och är fortfarande gifta........ ;D ;D ;D
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 8 till
  • Laddar…
Här kommer en nyligen inträffad händelse från vårt bygge.

Eftersom vi har valt oljad parkett så bestämde vi oss för att olja på en gång till innan inflytt för att öka på hållbarheten och få det lite extra snyggt.
Sagt och gjort, olja inhandlas och polermaskin hyres.

Vi kör på och det ser riktigt fint ut, men efter ett tag börjar det lukta konstigt. Bränt liksom. Sniffar på maskin och vi bestämmer att det kommer därifrån, det blir ju ganska varmt av friktionen. Kör vidare och det luktar starkare. Sniffar på masikn igen och inser att det inte kommer därifrån.

Sakta börjar en tanke att forma sig långt in i hjärnbarken, som gammal träbåtsägare har man ju slabbat med linolja en hel del och har hört talas om faran med linolja+trasor+värme.

Tar en titt på de använda trasorna men ser inget, tar då tag i den översta men släpper den igen med ett förvånat yl. Den är brännhet och brunbränd på undersidan. Samlar ihop de övriga likaledes tokvarma trasorna och kastar ut allt i den kalla natten och efter ett tag slutar det pyra.

Som tur var hade vi vårt traslager på klinkersplattorna i hallen så det blev inga skador alls.

Skulle vart kul att bränna ner hela skiten några dagar innan inflytt.

Som sagt, vi har hanterat mycket linolja och trasor men aldrig sett detta fenomen tidigare, bara hört varningshistorier.
Ni som oljar, let´s be careful out there ;)

 
  • Wow
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
frasse skrev:
Som sagt, vi har hanterat mycket linolja och trasor men aldrig sett detta fenomen tidigare, bara hört varningshistorier.
Ni som oljar, let´s be careful out there  ;)
Trasor skall brännas, eller förvaras i vatten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.