Jo, en mycket populär aktivitet under labblektionerna (ellära) var just att elda stålull + blyertspennor m.h.a. labbaggregat :)
 
I
Sonen ringde mig från Storstan och lät bekymrad. Han bor i en bostadsrätt på översta våningen.

Som varande icke yrkesman inom bygg (han jobbar med data) ville han höra med farsan (med lång erfarenhet inom bygg) hur han skulle göra.

Vid uppstigning och toalettbestyr skulle han duscha. Efteråt skulle han måla om fönstret i badrummet. Klev in i duschen och vred på vattnet. Inte något vatten kom. Det var avstängt, fick han höra av grannen.

Så han klädde på sig och åkte ner till färgaffären. Tillbaka i lägenheten fick han se en sjö med vatten i hallen (klinkergolv på btg.bjälklag) och hörde hur vattnet forsade ur duschen (han hade glömt stänga kranen) och det flödade friskt in under trösklarna till kök, förrådsskrubb, vardagsrum och sovrum.

Det blev att snabbt kliva in i duschen och stänga vattnet och vaska upp 1½-spann vatten från golven. Men sen då? undrade han.

Eftersom golvet i köket, vardagsrummet och sovrummet är laminatgolv (som jag hjälpt honom lägga in) gav jag honom rådet att ta bort trösklarna och lyfta laminatet med Knutssonkilar så mycket han kunde och torka rent under och sen blåsa in varmluft med en fläkt och låta golven stå uppkilade några veckor tills det torkat ut. Golvet i förrådsskrubben är en linoleummatta, lagd med asfaltklister direkt på betonggolvet och inte mycket att göra något åt.

Katterna hans lär med förundran se på de lyfta golven och rotar med tassen efter eventuella möss :D

Själv drog han nog ner mössan över öronen för att dölja förlägenheten då jag inte längre kunde hålla mig för skratt.
____________________
Byggaren
 
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Inget avlopp i duschen?????
 
I
lastkaj skrev:
Inget avlopp i duschen?????
Jodå. Men i den kan bildas en luftkudde vid för stor vattentillströmning om det är dåligt fall till eller begränsning i stamledningen (och det är det i gamla hus från 1940-talet) och då hinner inte allt vatten att rinna undan. Normalt blir vattnet stående fram till dörren mot hallen medan man duschar, men den här gången fanns det ingen i duschen som bröt virveln ovan golvbrunnen.
______________
Byggaren
 
Vi höll på att byta panel på kåken förra sommaren och bara för att få till en plåtskoning mot en utbyggnad var jag tvungen att klippa bort en bit av ett plåttak, men lat som man är vill man ju använda maskiner till allting så jag tog fram vinkelslipen och klättrade längst upp på stegen sen fick man ju ställa sig på ett ben bara för att nå ut till kanten och nog f'n tappar man greppet om vikelslipen när man står där och balanserar men snabb som man är så hugger jag tag i sladden vilket gör att den far i väg och hugger mig i låret, det blev ett rejält jack och många svordommar den gången ( som tur var var det ingen som såg mig då..)
 
  • Gilla
Plåster
  • Laddar…
En kompis hade slarvat med parketten och inte lagt med tillräckligt rörelseavstånd till väggarna, resultatet blev att golvet reste sig på mitten då det var fuktigt. För att lösa problemet köpte han en sågklinga som man satte i borrmaskinen (!!!). Själv tänkte jag att det här kan ju aldrig gå vägen. Sagt å gjort så körde han borrmaskinen med en sågklinga längs ut, och skulle såga bort en knapp centimeter av parketten invid väggen. Ni kanske kan gissa resultatet, han kunde självklart inte hålla emot borrmaskinen som for iväg i en prydlig halvcirkel över parkett. Sen var det bara att bryta upp all parkett, åka och köpa ny och börja om från början :D
 
  • Gilla
René W och 1 till
  • Laddar…
Första dagen vi hade fått nycklarna til huset skulle jag rensa hela ovanvåningen på heltäckningsmattor och det gick i rykande fart... Fortsatte i sista rummet och gick baklänges med en morakniv och strimlade golvet...slant med kniven och satte den i en utanpåliggande elkabel...en rejäl knall och när jag tittar på kniven är bladet halverat.... inga skada skedd men blev allt lite skakis:)
 
pettersvarte skrev:
..slant med kniven och satte den i en utanpåliggande elkabel...en rejäl knall och när jag tittar på kniven är bladet halverat.... inga skada skedd men blev allt lite skakis:)
Påminner mig om en taklampa i mitt första egna boende för sisådär 20 år sedan:

Lillasyster, kompis och undertecknad var hemma hos mig. Det var kväll och därmed mörkt ute. TV:n på och lite lampor tända. Så skulle plafonden upp. Kontakten satt inte i taket, utan en bit bort högt upp på väggen. Mäter hur mycket sladd som behövs, kapar i _rätt_ längd, ansluter till sockerbiten i lampan. Upp med plafonden, i med kontakten och börjar sedan sätta fast sladden medelst självhäftande fästen i taket. När vi fäst oss hela vägen fram till urtaget visar det sig att vi mätt ngn dm för långt; sladden hänger alltså ned i en prydlig båge.

Vad göra? Och märk väl att det är mörkt ute och lampan lyser - det ser vi ju tydligt :) Hade det varit dagsljus hade vi kanske inte _märkt_ så väl att lampan var tänd... Fram med morakniven för att kapa sladden. PANG!!! Lillasysters omedelbara kommentar är att tv:n gått sönder. Gissa om kompisens förvånade min. Han stod på en pall och var den som höll i kniven. Stort hack i bladet och en skärrad kompis (jag blev väl också lite skakis, kan tilläggas). Efter proppbyte, och kontakten ur kunde arbetet fortskrida och lillasyster fortsätta med sitt tv-tittande.

Törs jag tillägga att vi båda var nyexade gymnasieingenjörer från el-tele???
 
  • Gilla
  • Haha
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jag har en elblooper: Juletid och frun klagar på att hon inte får igång en el-ljusstake sagt och gjort upp med den på det ytters olämpliga underlaget nämligen diskbänken. Kopplar in den och konstaterar att den inte fungerar. Skruvar loss en lampa och ser att den är på 32 Volt ok inte så farligt då ju :rolleyes: börjar greja med skruvmejseln ner i hålen och javisst blir det en j-a smäll. Jag hade tur för det var ju 230 V i staken fördelat på 7 lampor. Jag klarade mig med blöotta förskräckelsen. :eek:
 
  • Gilla
Plåster
  • Laddar…
alacs skrev:
Törs jag tillägga att vi båda var nyexade gymnasieingenjörer från el-tele???
:D:D:D Detta minner mig om när min gode vän tekniske doktorn i elektroteknik tanklöst satt & pillade på ett par lösa kablar i min bil när jag körde - kablar som var avsedda för en borttagen bilradio. Resultat? Jo - kortslutning & bilen brann upp. Attans så snabbt det gick - i full solsken så vi såg inte den första ljuslågan.
 
  • Gilla
Plåster
  • Laddar…
I
Att göra bort sig i elektriska sammanhang är ingen svårighet. Man ser ju inte att det är ström i ledningarna :D Själv råkade jag ut för följande som ung med nytagen elbehörighet för verkstadsgolvet:

En granne visste om att jag brukade pilla med radio och bad om min hjälp att få igång sin stora Motorola radiogrammofon. Ni vet en sån där möbelpjäs som tog upp halva vardagsrummet, innehöll radio, skivväxlare, stenkakor och allt möjligt inkl. barskåpet. När vi hade lyckats baxa fram den från väggen var det lätt att lossa bakstycket för att komma åt chassina. Närmast var det frågan om det fanns ström fram till apparaten så att glödtrådarna i radiorören lyste så de funkade. Men bakstycket var så konstruerat att när det togs bort följde kontakten med ifall man lyckats glömma dra ur stickkontakten först för att man inte skulle få ström i fingrarna när man började pilla på chassina. Och det var just vad jag inte hade gjort. Pluggen satt kvar i vägguttaget.

För att få loss kontakten från bakstycket fick man skruva loss två skruvar och då lossade kontakten i två delar. En på utsidan med kabel till uttaget. En inre med anslutningsdon till chassit. Så fram med skruvmejseln och loss med skruvarna. När kontaktens inre del släppte fick jag den yttre delen i vänstra handen. Så långt gick det väl. Men sen skulle jag skruva på den inre delen på den yttre innan jag satte fast den på chassit och då råkade jag lägga tummen på vänsterhanden tvärs över båda polerna. Det brände till och min tumme var 'uppeldad' på undersidan och utan känsel. Sen drog jag ur pluggen ur vägguttaget och satte ihop kontakten :D
__________________
Byggaren
 
Hahaha! Vilka grejer!

Den här då: Renoverade badrum själv och med hjälp av några duktiga kompisar. Riva det gamla, nytt avlopp, golvspån, golvgips, väggips, inkommande rör, ja ni vet...

Hmm elen? Ska ju ha elgolvvärme... Har en kompis som hjälper med el (duktig elektriker). Frågar då honom vad han hade tänkt sig för lösning på golvvärmen? "Jo du vet, det blir en sån där fin kabel. Det fixar jag vettu. Oroa dig inte. Jag kommer och lägger och kopplar in. Det blir fiint." OK, låter bra. Jobba, jobba. Dax att flytspackla. Frågar elpolarn: "När läggs kabeln? Ska den inte läggas i flytspacklet?" Varpå polarn svarar "fixa flytningen du, så kommer jag och lägger kabeln i helgen". Sagt och gjort. Flytspacklar hej vilt. Till helgen kommer polarn, tittar in i badrummet och kliar sig i huvet... "Du har visst redan flytspacklat..." "Vi sa ju så" säger ja.... Dooh!

Man kna konstatera att det dammar rätt friskt när man bilar flytspackel....

Nästa badrum kommer bli skiitbra!
 
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
vojma skrev:
På tal om foder lagda åt fel håll...

I det hus jag bor i nu så bodde tidigare ett riktigt exemplar av "Timell-effekten". Dels var det olika foder runt i stort sett alla dörrar/fönster. Och i de fall det var likadana foder var de satta åt olika håll. Jag funderade ett tag över detta och kom fram till att han (föregående ägaren) säkert tänkte ekonomiskt eftersom det går bort ca 20 cm för varje gerning. Genom att lägga profilen åt olika håll blir det inget spill...

/V
Den förra ägaren till vårt hus var iaf ingen större snickare heller. Har man väl sågat till en list så går det ju inte att såga den en gång till om de blev för långa. Det var tydligen hans måtto! Skickar med två exempel, en på en lång list som han inte orkade såga av, och den andra på en kort list som nu har gjort att hela inramningen till vår entredörr är vriden. :p
 
  • toahörn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trapphörn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
fresve skrev:
Den förra ägaren till vårt hus var iaf ingen större snickare heller. Har man väl sågat till en list så går det ju inte att såga den en gång till om de blev för långa. Det var tydligen hans måtto! Skickar med två exempel, en på en lång list som han inte orkade såga av, och den andra på en kort list som nu har gjort att hela inramningen till vår entredörr är vriden. :p
Man måste ju låta dom bli en aning för långa, så det blir bra när dom torkat ordentligt, och alltså krympt ihop lite ... :D :D :D
 
Helt plötsligt knäpper det till i byggplasten som täcker altandörren. När jag tittar ner sitter där en spik i plasten, strax nedanför midjehöjd, precis där jag står. Snickarna som sätter upp spikreglar på andra sidan huset konstaterade exakt samtidigt att "Vad konstigt - det kom ingen spik". (De missade spikregeln med spikpistolen och träffade byggplasten som täckte ett fönster.) Spiken for rakt genom huset 10,6 meter och var nära att fastställa antalet barn jag kommer att få till de tre jag redan har.

http://nytthus.blogg.se
 
  • spik.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Bichonen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.