47 525 läst · 131 svar
48k läst
131 svar
Byggaren vill ha betalt för reklamationsjobb
Frågan är väl vilken kvalitet du kan förvänta dig, normal skall ju ett arbeta alltid vara fackmannamässigt utfört vilket jag skulle vilja hävda inte är fallet med nuvarande utförande. Detta gäller ju för hela det arbete som försäkringsbolaget bekostar. Att de inte står för jobb som ligger utanför att åtgärda själva skadan är ju rimligt du ska ju inte så att säga få ett nytt badrum för deras peng men likvärt ett fullt fungerande med samma standard som innan. Om du inte har haft någon input som lett till att de flyttat dörren måste det ju rimligen också ligga på utföraren att se till att konsekvenserna av detta beaktas och tas med i kostnadsberäkningen.
Det känns som en rätt knepig situation det här när man får problem vid försäkringsåtgärder då flertalet verkar fastna vid att det är oklart vem som faktiskt står som beställare, försäkringsbolaget väljer firma och bestämmer i viss mån vad som skall göras men försäkringstagaren kan fortfarande vara med och ge input men försäkringsbolaget ser sig inte som byggherre men bestämmer när inget mer ska betalas ut. Men blir det strul så verkar de oftast mena på att det inte är deras ansvar utan man hamnar i limbo och får ta extrakostnaderna. Jag skulle igen ta upp kontakten med din försäkringshandläggare och visa bilderna och förklara att byggarna inte gjort ett fackmannamässigt utfört arbete, efter som försäkringsbolaget både anlitat och betalat bolaget ligger det rimligen på dem att också reklamera den utförda tjänsten.
Kan de juridiskt visa på varför de inte ska hållas som part i detta så bör ju din personliga reklamation av jobbet räcka och du kan meddela byggaren att om ni inte kan komma fram till en riktig lösning, som en del av en reklamation, så får du ta det vidare till ARN.
Om de bestrider att detta inte skulle vara fackmannamässigt utfört (eller att de tex skär ut ur fodret så att kontakten och termostaten får plats) så blir du nog tvungen att ta in en besiktningsman som då ska gå på din uppfattning om lösningen. Här är jag rätt osäker dock, även om det inte är en snygg lösning så skulle jag nog inte sätta några pengar på att det inte skulle vara en fullt godtagbar lösning, alternativt byta till smalare foder runt hela dörren. Att det inte matchar mot andra rum är ju bara tycke och smak och kan nog absolut inte ses som annat än korrekt.
Så sammanfattningsvis, sätt hårt mot hårt men om de synar dina kort så nöj dig med rimlig lösning det kommer att kosta dig mer att ta in en besiktningsman än vad nya foder kostar.
Det känns som en rätt knepig situation det här när man får problem vid försäkringsåtgärder då flertalet verkar fastna vid att det är oklart vem som faktiskt står som beställare, försäkringsbolaget väljer firma och bestämmer i viss mån vad som skall göras men försäkringstagaren kan fortfarande vara med och ge input men försäkringsbolaget ser sig inte som byggherre men bestämmer när inget mer ska betalas ut. Men blir det strul så verkar de oftast mena på att det inte är deras ansvar utan man hamnar i limbo och får ta extrakostnaderna. Jag skulle igen ta upp kontakten med din försäkringshandläggare och visa bilderna och förklara att byggarna inte gjort ett fackmannamässigt utfört arbete, efter som försäkringsbolaget både anlitat och betalat bolaget ligger det rimligen på dem att också reklamera den utförda tjänsten.
Kan de juridiskt visa på varför de inte ska hållas som part i detta så bör ju din personliga reklamation av jobbet räcka och du kan meddela byggaren att om ni inte kan komma fram till en riktig lösning, som en del av en reklamation, så får du ta det vidare till ARN.
Om de bestrider att detta inte skulle vara fackmannamässigt utfört (eller att de tex skär ut ur fodret så att kontakten och termostaten får plats) så blir du nog tvungen att ta in en besiktningsman som då ska gå på din uppfattning om lösningen. Här är jag rätt osäker dock, även om det inte är en snygg lösning så skulle jag nog inte sätta några pengar på att det inte skulle vara en fullt godtagbar lösning, alternativt byta till smalare foder runt hela dörren. Att det inte matchar mot andra rum är ju bara tycke och smak och kan nog absolut inte ses som annat än korrekt.
Så sammanfattningsvis, sätt hårt mot hårt men om de synar dina kort så nöj dig med rimlig lösning det kommer att kosta dig mer att ta in en besiktningsman än vad nya foder kostar.
Om man tänker lite utanför boxen, undersök om det går att flytta dörrkarmen mer åt andra hållet så den ligger närmare regeln karmen sitter fast i.
Alternativt göra som ovan och plocka ur dörrkarmen och hyvla bort några mm om det behövs.
Alternativt göra som ovan och plocka ur dörrkarmen och hyvla bort några mm om det behövs.
Du glömde elektrikern också Absolut enklast är väl att försöka vrida ringarna i dosorna men man lär inte kunna flytta de 10 mm på de sättet. Billigast och enklast är förmodligen förhöjningsramar till apparaternaO olof63 skrev:
Bra tips här - tack för det! Gillar TypRätt för jag har ingen lust att fippla med listen, det är byggaren som slarvat pga usel planering - att flytta karmen 5 mm låter enkelt, men då behöver nog andra sidan på dörren justeras
också, där har vi tapet som än inmålad/fogad i det fodret...
Sjukt bra forum och kul med alla ideer - men visst är det irriterande ? Vet inte riktigt vad försäkringsbolaget kan reklamera eller inte, jag tycker dock att de har gjort fel som betalat ut pengarna löpande på fakturor från byggaren som jag aldrig fått se, dessutom var det dem som rekommendera den här kalle anka-firman, i avtalet finns det bara jag som beställare, inte ens något om faktureringen.
också, där har vi tapet som än inmålad/fogad i det fodret...
Sjukt bra forum och kul med alla ideer - men visst är det irriterande ? Vet inte riktigt vad försäkringsbolaget kan reklamera eller inte, jag tycker dock att de har gjort fel som betalat ut pengarna löpande på fakturor från byggaren som jag aldrig fått se, dessutom var det dem som rekommendera den här kalle anka-firman, i avtalet finns det bara jag som beställare, inte ens något om faktureringen.
Håller detta som det mest rimliga förslaget. Sätt apparaterna i lägsta möjliga förhöjningsram (21mm?) så går det att flytta dom de 10mm som behövs.G GoGetLost skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 002 inlägg
Som sagt att flytta dosorna 10 mm är ett jättejobb. Det mest rimliga är att byta till ett smalare foder. Och om det nu fanns en dörr till, så kan man väl byta där också. Om det sedan innebär att något behöver tapetseras om, eller målas om, så är det småsaker jämfört med att flytta en dosa i en kaklad vägg.
Jag sällar mig till foderskaran. Själv skulle jag struntat i att slåss mot hantverkaren i detta fall, för det blir en stor kostnad för hantverkaren och en lite vinst för dig. -I bästa fall, alltså. Att jacka ur listen ser jag som den i särklass bästa lösningen. Men smaken är som ....
Minnie
Minnie
Fast ett tätskikt en decimeter ifrån dörren får nog anses vara ganska onödigt.O olof63 skrev:[bild] [bild] [bild] Efter en renovering av tvättstuga på försäkringsskada flyttade byggaren en dörr ca 15 cm för att få en särare inkapsling av inkommande servis som också byggdes in i en låda. De missade att parallellflytta de strömbrytare som satt vid sidan av dlrren. När vi hade avsyn reklamerade jag eftersom brytarna tog i dlrrfodret som inte gick att montera tättslutande mot kaklet. Brytaren tar emot och det ser ut som om fodret sittef löst och ser inte klokt ut. Rent slarv/glönska och jag har haft en lång dialog om att brytaten måste flyttas 1 cm så att fodret får plats. Jag får nu ett mejl från byggaren som vill att jag betalar detta arbete ? Helt orimlgt i min värld, det är en ändring i utförande som jag aldrig bestälkt och som försäkrungsbolaget bekostat, desdutom reklamerad av mig i tid. Vad göra ? Tar jag dit en annan firma och bekostar själv, lär jag aldrig få något tillbaks. Försäkringsbolaget har reglerat alla fakturor utan min inblandning trots att jag är beställaren. Till saken hör att flytten kräver drmonteting av några plattor inkl återuppbyggnad och skarvat tätskikt.
så hör ser det ut idag, kom en kille pch demonterade alla brytare och gvv …fattar inte det där med att snurra dosorna ?
Ibland kan man snurra ringen som apparaten sitter med och så fäster man i de övre hålen och på så vis kanske kan flytta det hela några mm. Men jag ser ju att i ditt fall så är det omöjligt för dosorna är ju halvvägs ut på gatan Förhöjningsramar eller klyva foder är ju bästa vägen att gåO olof63 skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Byt till smalare brytare och uttag till exempel Renova serien som är smalare, sätt sen "tapetskydds" ram runt den kan skäras på den sida som du har listen så den ansluter snyggt och tätt med silikon bakom. Finns också till golvvärme har jag för mig...
Hadde liknande på ett ställe förut innan renoveringen (fet strömbrytare direkt mot list utan mellanrum) bytte och fick ett mellanrum på ca 10 mm istället det gör stor skillnad !
Hadde liknande på ett ställe förut innan renoveringen (fet strömbrytare direkt mot list utan mellanrum) bytte och fick ett mellanrum på ca 10 mm istället det gör stor skillnad !
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 994 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 994 inlägg
Finns det inte några smäckrare uttag? Går det att fälla in den i väggen?O olof63 skrev:[bild] [bild] [bild] Efter en renovering av tvättstuga på försäkringsskada flyttade byggaren en dörr ca 15 cm för att få en särare inkapsling av inkommande servis som också byggdes in i en låda. De missade att parallellflytta de strömbrytare som satt vid sidan av dlrren. När vi hade avsyn reklamerade jag eftersom brytarna tog i dlrrfodret som inte gick att montera tättslutande mot kaklet. Brytaren tar emot och det ser ut som om fodret sittef löst och ser inte klokt ut. Rent slarv/glönska och jag har haft en lång dialog om att brytaten måste flyttas 1 cm så att fodret får plats. Jag får nu ett mejl från byggaren som vill att jag betalar detta arbete ? Helt orimlgt i min värld, det är en ändring i utförande som jag aldrig bestälkt och som försäkrungsbolaget bekostat, desdutom reklamerad av mig i tid. Vad göra ? Tar jag dit en annan firma och bekostar själv, lär jag aldrig få något tillbaks. Försäkringsbolaget har reglerat alla fakturor utan min inblandning trots att jag är beställaren. Till saken hör att flytten kräver drmonteting av några plattor inkl återuppbyggnad och skarvat tätskikt.