@phl
Sådana här recensioner uppskattas verkligen, mycket bra(y)

Nu har jag verifierat mätområdet på min avståndsmätare. Mycket riktigt går det att mäta 0-90 grader med mätaren på sidan samt i skenan. Däremot går det endast att mäta 0-60 grader med mätaren liggandes på "rygg". Kommer under kvällen fundera på hur det påverkar min totala uppfattning om kittet och på tydligt sätt uppdatera min testrapport senast 23:59 idag. Rätt ska vara rätt!

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Har bett moderator om hjälp att uppdatera mina två inlägg med testrapporten. Uppdatering sker förhoppningsvis den närmsta tiden. Tyvärr stödjer Byggahus inte BBcode-taggen för genomstruken text. Fick i stället använda understruken text för att markera den text jag vill ska utgå... Rörigt värre :(

Edit: De två inläggen med testrapporten är nu uppdaterade. Förhoppningsvis är det skapligt tydligt vad som är ändrat och hur det påverkar mitt slutliga omdöme om kittet.

Redigerat:
Har varit nerlusad med jobb sista veckorna så jag känner att jag ligger lite efter med testadet och phl's rapport satte ju ribban kan man lungt säga :wow:. Men nu till helgen så är det planerat för lite övningar! :)

Jag har testat klart men den här ledigheten var mer nerlusad med jobb än vanligt och med barnkalas mm så har allt annat gått före. Min testrapport kommer i veckan :)

Skall jag vara kritisk fattar jag inte alls vad denna produkt har för mervärde annat än att det är kul med laser. Phl rapport var ok, men skriven för en som troligitvis kommer att köpa en bättre produkt.
Problemet med denna mätare är att den löser inget problem för en konsument, så jag hoppas på mer konsumentinriktade rapporter.

pbengtsson skrev:
Skall jag vara kritisk fattar jag inte alls vad denna produkt har för mervärde annat än att det är kul med laser. Phl rapport var ok, men skriven för en som troligitvis kommer att köpa en bättre produkt.
Problemet med denna mätare är att den löser inget problem för en konsument, så jag hoppas på mer konsumentinriktade rapporter.
Jag håller med dig om att testet var gjort på ett ingenjörsmässigt sätt vilket jag tror uppskattas av väldigt många på BH.

Att göra testet från ett konsumentperspektiv är lite svårare på kort sikt då man behöver dom tillfällen där manicken är oumbärlig. Oftast klarar man sig med ett måttband tex men dom tillfällen där måttbandet inte är optimalt kan lasermätaren visa sig oumbärlig eller åtminstone väldigt smidig jämfört med andra instrument.
Själv har jag en Disto2 och använder den absolut inte dagligen men när den kommer fram så överglänser den allt annat. Det är lite som en multimaskin, innan man har en så fattar man inte vad den är bra för, när man väl skaffat en så fattar man inte hur man kunnat varit utan tidigare.

Håller med Nimajneb, för mig som redan har en lasermätare och känner till dess för och nackdelar var phls test intressant, speciellt när min lasermätare också kan mäta lutningar (Disto D5) men trots det har jag rätt länge funderat på vanlig vattenpass med lutningssensor för t.ex. takstolar/balkar, trappräcken m.m. så man slipper böka med en rätskiva/alu-profiler för att få lite bättre precision på lutningsmätningarna.

pbengtsson skrev:
Mitt test är mer konsumentinriktat av en enkel anledning, jag har inte den tekniska kompetens som PHL och andra har så testerna lär komplettera varandra.

Jag kan hålla med om allting som har skrivits om den, däremot ser jag några användningsområden men släpper det i testet.

pbengtsson skrev:
Är lite nyfiken på hur du menar här egentligen. Man kan ju antingen tänka sig att "konsumenter" inte gör så avancerade saker att att man behöver denna manick, eller att man inte gör det oftare än att man kan lösa uppgiften på annat sätt men med mer besvär. Eller att vanliga människor helt enkelt aldrig behöver funktionerna?

Jag tycker phl:s testrapport var utmärkt.

Sen är jag också fundersam på vad som menas med att en sådan mätare inte löser några problem för en konsument som pbengtsson skriver?

Nu ska jag börja lägga upp ett första riktigt utlåtande.

Såhär ser alltså paketet ut med mätare, skena, laddare mm. Välpaketerat, inte l-boxx eller liknande utan mätaren förvaras i en väska med kardborrefäste för bälte.

1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.JPG
Skapa konto

Detta är alltså den laddaren som flera kommenterat, även jag blev primärt lite nervös efter att ha konsulterat instruktionsmanualen och hade lite funderingar om jag verkligen kunde utsätta min familj och by för denna explosionsrisk. Tyvärr fanns inte bombpatrull i närhet med deras sprängrobot så jag testade själv och fann att laddaren fungerar till belåtenhet, i mina ögon en helt vanlig mini usb laddare så för skojs skull har jag testat att ladda avståndsmätaren med en annan kjell & co laddare vilket fungerar ypperligt. Jag ser en stor fördel i just tillgänglighet av laddare jämfört med ett udda format. För mig som privatperson så är risken minimal att denna mätare är urladdad vid ett så viktigt tillfälle att jag skulle önskat utbytesbatterier. Dessutom skall tilläggas att jag har laddat maskinen då när den kom i lådan och sedan dess använt den relativt länge (2-300 mätningar åtminstone och någon timmes användande effektiv tid) utan att den är i laddningsbehov ännu

3.JPG
Skapa konto

Börjar vi kika i instruktionsboken så finns ett stort uppslag med exempelbilder på användningsområden för mätaren. Bra för mig som inte hade egentligen andra funderingar från början än direkt mätning av ett avstånd.

4.JPG
Skapa konto

En smart sak är att man redan här visar sig ha tänkt till. Första sidorna är tryckta i hårdare kartong med en skiss på mätaren och märkning av alla knappar plus funktioner. Denna är vikt på ett sådant sätt att oavsett vilket språk du väljer kan du ha denna bild uppvikt på sidan samtidigt och gör det hela mycket mer överskådligt.

5.JPG
Skapa konto

Här kommer de primära funktionerna för mätning med avståndsmätaren.
Denna första med pilen är den vanliga avståndsmätningen där man trycker på knappen, laserstrålen börjar lysa så man riktar punkten dit man vill mäta, trycker igen och så är mätningen klar. Går på någon sekund och när jag mätt fasta punkter så har jag kört ett avstånd som är uppmätt med måttband (hultafors), gjort 20 st mätningar åt båda hållen med samma resultat så för mig så är det klart tillräcklig tillförlitlighet. Återkommer till användningsområden för mig i alla fall så då blir det än mer självklart att tillförlitligheten är tillräcklig.

Man ställer själv in en grundinställning varifrån på själva avståndsmätaren mätningen utgår ifrån. Antingen framkant av mätaren, bakkant, en utvikbar flärp som skall möjliggöra att man kan mäta vid vissa trängre utrymmen eller ifrån gängan där stativet fästs. Alltså full flexibilitet för hur man tänkt använda och hur förutsättningarna ser ut.

Här ser man flärpen som går att fällas ut och då anges som utgångspunkt för mätningen, gäller bara att komma ihåg att sätta rätt inställning. Den visar dock med figur i displayen vilket läge som används.

bild.JPG
Skapa konto

Det här är figuren för vanlig längdmätning, För min del den funktion som kommer användas överlägset mest. Övriga funktioner kan jag redan nu summera som små tillägg som i undantagsfall kan vara till nytta men inte mer än så.
6.JPG
Skapa konto

Nästa funktion är för att mäta yta på en vägg eller golv. Figuren visar blinkande att du först mäter höjden på väggen, sedan bredden. Därefter får du en exakt angivelse med antal kvm. En vettig funktion för att snabbt mäta upp väggytor för målning exempelvis, för min del tog en mätning från första klicken för att slå på lasermätaren till att man hade antal kvm ungefär 7 sekunder utan att stressa. Kommer troligen att användas enstaka gånger just när jag vill beräkna färgåtgång eller åtgång på nytt golv så går detta mycket snabbare än att hålla på med måttband och miniräknare.

7.JPG
Skapa konto

Liknande funktion men bara med ett extra led för djup, alltså mätning av kbm. Vet inte riktigt när jag ska nyttja denna funktion, möjligtvis för att mäta upp skåpsläpet inför försäljning men knappast användbart för min del i nulägets olika projekt.

8.JPG
Skapa konto

Den här funktionen används desto mer och har nämnts tidigare. Konstant mätning innebär alltså att man trycker på knappen och den mäter under en kortare tid för att därefter ge slutresultat. Mätknappen är rätt hård och ibland kan det bli svårt att fixera laserpunkten när man trycker in den. Är det extra noga att få ett exakt mått på det man mäter så använder jag konstant mätning för att komma ifrån den risken.

9.JPG
Skapa konto

Den här funktionen kommer inte vara någon större tillgång för mig även om tanken är god. Meningen är att man skall kunna mäta även där det inte finns någon mottagare eller avslut. Genom att mäta sträckan från sig själv till början av mätsträckan, sedan en likadan mätning till slutet av mätsträckan så ska avståndsmätaren kunna beräkna fram korrekt avstånd. Problemet här sitter för min del i att handhavandet blir för svårt, mätaren kanske gör helt rätt men jag har svårt att mäta såpass lika på båda måtten att jag ska våga lita på det beräknade resultatet.

10.JPG
Skapa konto

Sedan kommer vi till att testa det som jag från början var mer tveksam till. Skenan och lutningsmätningaren. Skenan är alltså 60 cm och är egentligen bara en förlängning av mätaren för att säkerställa mer tillförlitlig lutningsmätning.

Jag börjar mäta trappstegen som jag vet är gamla och därför säkert inte helt i lod men ändå inte bör ligga helt off. Mäter jag utan skena så visas resultat utan decimaler. I detta fall anses lutningen vara -1 grad, även om bilden är mörk utan bakgrundbelysningen - sorry.
11.JPG
Skapa konto

12.JPG
Skapa konto

Mäter jag samma trappsteg med skenan så blir den uppmätta lutningen -1,0. Alltså i själva verket samma lutning och för enklare behov förmodligen tillräckligt med bara avståndsmätaren. Däremot skall erkännas att jag får samma funktion med gratisapplikation till min Iphone och upplever ungefär samma tillförlitlighet.

13.JPG
Skapa konto

Mäter jag lutningen istället på sidolisten som går längs med trappan för att få testa något med mer lutning så visar den 37,0 grader. Här kommer dock skenan till sin rätt då den ger en större anläggningsyta plus att decimalen i sig ger större korrekthet. Mätningen utan skena visar 36 grader

14.JPG
Skapa konto

Skall jag börja resonera lite kring mina åsikter om produkten får vi börja i en annan ände. Jag bygger och renoverar mycket både hemma, i någon av våra fritidshus eller hos släkt och vänner. Jag har familj och småbarn så det är alltid full fart och tiden är högt värderad, dessutom skall tilläggas att nästintill allt arbete görs ensam. För mig blir alltså alla redskap som kan spara mig tid, förenkla mitt arbete eller göra att jag klarar mig utan att be frun eller någon annan om hjälp, guld värd.

Laseravståndsmätaren är för mig en produkt som definitivt inte bör vara det första i en husägares verktygsbudget men den har samtidigt definitivt sin plats där om budgeten tillåter detta. För min del innebär den skillnaden mellan att i renoveringssammanhang snabbt kunna mäta avstånd som är bökiga pga sin längd. Att mäta en vägg som är över 3 meter lång eller ibland uppåt 10-15 meter med ett måttband utan någon annan som kan hålla i och stötta är svårt, åtminstone om man vill göra det snabbt och med hyffsad precision. Det är nu så enkelt att jag kan mäta garagegolvet på några sekunder och få en angivelse på antal kvm så jag kan börja räkna på kostnad för klinkers, fix etc. Eller snabbt mäta väggarna för att kunna rita upp en planlösning på verktygen. För utomhusbruk har jag ett stativ redan till andra verktyg så jag ska göra en enkel hemmagjord mottagare, där ser jag återigen användandet för att snabbt kunna mäta upp längd på framtida staket, nyanläggning av spolplatta/parkering etc.

Det har sagts innan men det är även för mig just mellanavstånden som laseravståndsmätaren glänser och förenklar. Avstånd på upp till 2-3 meter går snabbt och precist med måttband och avstånd över 40-50 meter blir svårt med mätaren även om det kan gå med mottagare. Men i ärlighetens namn så har jag alltid ett måttband i mina byxor eller bälte och framöver kommer jag även ha lasermätaren. Såpass nyttig är den för min del, medan längre sträckor än 18-20 meter är väldigt sällan för mig att mäta.

Däremot skenan är aningens mindre nyttig för min del. Det är sällan jag egentligen är intresserad av att veta antal grader och funktionen är lika bra med ett vanligt vattenpass därmed. Möjligtvis skulle jag hellre önskat att skenan gjordes till 40 cm då jag tror att detta mått hade räckt till syftet samtidigt som det då hade kunnat fungera att köra avståndsmätare, skena, laddare och en krysslaser inkl ett smidigt stativ i en l-boxx 136 om man gör inlägget smart. Förvaringsnörd som jag är hade jag troligen köpt en sådan l-boxx direkt. Perfekt då dessutom att få med sig de mätverktygen enkelt i sin l-boxx när man ska till stuga eller jobba hos någon annan.

Så min slutsats är att verktyget inte kan göra något som inte kan lösas via vanliga handverktyg såsom måttband i olika längder och vattenpass. Men den är tillräckligt underlättande för min del så att den berättigar sin existens.

Det kommer en uppföljning om någon månad med längre tids testande inkl att jag ska få låna hem en leica av min handlare för att göra direkt jämförelse som konsument mot deras variant runt 2000 kr

• 9.JPG
    Skapa konto
  • 10.JPG
    Skapa konto
  • 15.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Tack för den Kinglolle!

Jag känner igen mycket av det du beskriver från den erfarenhet jag har med min DistoD2.
Som du skriver så kan lasermätaren ersättas med tex måttband i dom flesta situationer även om det kan bli lite bökigt, speciellt när man tar längre mått där måttbandet måste hänga i luften och ännu mer om det handlar om insidesmått.
Men är man 2pers så brukar man klara det.

Vad jag saknar i Phl och ditt test är referens gentemot ett måttband. Både kliniskt och i praktiken. Mao skulle jag vilja se:

1. Hur överensstämmer mätningen i "labmiljö" mellan tex ett Hultaforsband och lasern över några olika avståndsmått.
2. Hur fungerar det i praktiken, det är ju inte helt optimalt att tex mäta en takhöjd med lasern och sedan gå ut o såga till ett ämne och använda lasern för att mäta ut snitten på skivan/brädan. Här blir man oftast hänvisad till att ta fram måttbandet istället, för att markerat snittet.
3. Lasern har ju 4 referenspunkter, hur pass exakta är dom?

Mina egna praktiska erfarenheter på punkt 2 ovan är att det inte brukar bli perfekt. Om detta beror på handhavandefel eller att dom absoluta måtten skiljer sig har jag inte orkat undersöka.

Jag har testat lite med #1 mot ett par olika måttband och jag gissar att du inte kommer uppskatta resultatet av testet med BT5. Eller rättare sagt, jag kommer slänga min bt5. Får lägga ut orden mer senare i kväll.

#2. Tanken är ju god att kunna transportera mått i måttbandet, men ärligt talat gör jag väldigt sällan det ändå. Oftast pga att man tar invändiga mått och då måste man ändå ställa om måttbandet när man ska ritsa streck på plankan (tänker Talmeter och gillar inte att ritsa med flärpen för att ta invändiga mått). Just mått som tex takhöjd och andra tillfällen där ett måttband inte har stöd ser jag som laserns starka sida.

#3. Vad menar du med referenspunkter?

MathiasS skrev:
Jag har testat lite med #1 mot ett par olika måttband och jag gissar att du inte kommer uppskatta resultatet av testet med BT5. Eller rättare sagt, jag kommer slänga min bt5. Får lägga ut orden mer senare i kväll.

#2. Tanken är ju god att kunna transportera mått i måttbandet, men ärligt talat gör jag väldigt sällan det ändå. Oftast pga att man tar invändiga mått och då måste man ändå ställa om måttbandet när man ska ritsa streck på plankan (tänker Talmeter och gillar inte att ritsa med flärpen för att ta invändiga mått). Just mått som tex takhöjd och andra tillfällen där ett måttband inte har stöd ser jag som laserns starka sida.

#3. Vad menar du med referenspunkter?
Berätta mer om nr1.....

Referenspunkterna menar jag att du kan ställa in lasern att mäta från framkant, stativinfästet, bakkant och bakflärp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.