Mer om #1 i rapporten. Kan titta lite på ref-punkterna (här är det framkant, bakkant, på spetsen för att mäta i hörn, eller mitt på stativfästet).
 
MathiasS skrev:
Jag har testat lite med #1 mot ett par olika måttband och jag gissar att du inte kommer uppskatta resultatet av testet med BT5. Eller rättare sagt, jag kommer slänga min bt5. Får lägga ut orden mer senare i kväll.

#2. Tanken är ju god att kunna transportera mått i måttbandet, men ärligt talat gör jag väldigt sällan det ändå. Oftast pga att man tar invändiga mått och då måste man ändå ställa om måttbandet när man ska ritsa streck på plankan (tänker Talmeter och gillar inte att ritsa med flärpen för att ta invändiga mått). Just mått som tex takhöjd och andra tillfällen där ett måttband inte har stöd ser jag som laserns starka sida.

#3. Vad menar du med referenspunkter?
Förmodligen dum fråga men vad är BT5?
 
petrho skrev:
Förmodligen dum fråga men vad är BT5?
Det måttband som av väldigt många, inkl mig själv, hyllas som best-in-class, säljs bland annat under Hultafors varumärke.
 
MathiasS skrev:
Är lite nyfiken på hur du menar här egentligen. Man kan ju antingen tänka sig att "konsumenter" inte gör så avancerade saker att att man behöver denna manick, eller att man inte gör det oftare än att man kan lösa uppgiften på annat sätt men med mer besvär. Eller att vanliga människor helt enkelt aldrig behöver funktionerna?
Jag tänkte mer i vardagen, jag har en leica som samlar damm, den är kanon då man skall mäta upp ett jobb (vilket jag inte gör numera). Den enda gång jag använt den i mitt bygge var för att kontrollera att två motstående väggar om avståndet mellan dem var samma.

Men jag uppskattar phl testrapport mycket ur teknisk synvinkel, bra betyg då det var väldigt välskrivet och formulerat.
 
Nu känns det som att det är dags att komma igång med avrapporteringen av testandet. För egen del tyckte jag just denna lilla manick var extra intressant av par olika skäl:


  1. Den tillför något jag inte har i verktygsarsenalen idag - vinkelmätning. Alla andra saker som GLM80 tillför gör jag på ett eller annat sätt redan idag. Det närmaste jag kommer är en traditionell smygvinkel som fungerar bra för att transportera vinklar mellan träbitar eller möjligen från ritning till träbit. Men ibland vill man ju bara ha tag i vinkeln....
  2. Möjligheten till vinkelmätning gör också att jag kanske kan slippa ett verktyg jag inte gillar speciellt. Det korta passet. Det känns oexakt och godtyckligt och är mer en kontroll för ögonmåttet. Använder mycket hellre långpasset men ibland är det ju för långt.
  3. Längdmätning där inte armarna räcker till. Med ett måttband, talmeter, hultabt5 etc så är det ju väldigt tacksamt att mäta utvändiga mått. Invändiga mått är dock ett elände och det krånglar gärna när man har bråttom, i synnerhet vertikala mått. Här borde en GLM80 vara ett bra komplement.

Det diskuterades lite i den ursprungliga testtråden hur man skulle testa onoggrannhet osv. Ärligt talat tycker jag inte det är så intressant. Min referens när jag bygger hus är inte den inlåsta meter-definitionen i Paris utan en 2 år gammal hultafors tumstock och ett gäng Talmeters.

IMG_2094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska jag mäta lite längre finns ytterligare måttband på rulle....:

IMG_2096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den bruna saken känns ju trevligare än de moderna plastprodukterna, men lämnar en del övrigt att önska när det gäller själva måttbandet...

IMG_2100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om just detta måttband är det säkert så att "det var bättre förr" för just nu är det inte speciellt bra alls och fick i somras ersättas av det smidiga metallbandet från Sola. Ska jag mäta riktigt långa saker är detta min referens som GLM80 måste besegra.

IMG_2101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min vinkelreferens är ett Hultafors MST180.

IMG_2105.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta kompletteras med ett par korta pass:

IMG_2103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rakare än långpasset blir ingenting här hemma och mer exakt i längd än Talmetern (inklusive de alltid felande 10cm) blir det inte. Det viktigaste för mig är således att GLM80 är lika exakt som befintliga verktyg.

Sammanfattningsvis tyckte jag det skulle vara intressant att reda ut om:

1. Kan instrumentet ersätta kortpasset?
2. Komplettera långpasset med en exakt vinkelangivelse?
3. Vara tillräckligt tillförlitligt för att ersätta riktigt långa måttbandsmått.


Per skickade paketet med blixtens hastighet och genast uppkom frågan hur detta tyska precisionsinstrument skulle transporteras till sin nya hemvist på ett sätt som anstår något blått från Tyskland. Bakluckan på en volvo kändes inte rätt. Volvo har liksom aldrig riktigt nått tysk standard på sina bilar. Den andra bilen var om möjligt ännu mer fel. En Jeep. Det bästa jag kunde åstadkomma var transport på ett holländskt kvalitetssläp, förvisso bakom en Jeep. Så fick det bli.

IMG_2042.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Allmänt:

Vi måste förstås inleda med den obligatoriska uppackningsbilden.

IMG_2090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


USB-laddare som även passar telefonen, och tvärtom, kan tyckas bra men hur ofta vet du var du har laddarna till telefonen? Nä just det. Det är alltid någon som snott laddaren för dig och du står utan. Ok om telefonen stannar, inte ok om ett verktyg inte kan användas. Laddarna till skruvdragare etc har jag aldrig märkt att någon vill sno av mig.....:cool: Men visst, Bosch borde få en guldstjärna för att de använder standardkontakter/laddare till sin produkt.

GLM80 är liten och smidig, väger ingenting. Utan fodralet glömmer man bort den i fickan, med fodralet blir det lite knöligt... R60 däremot är en riktig klump som gott kunde ha bantat ett halvt kilo. Klumpigare och tyngre än mitt snik-pass från Stabila.

IMG_2110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att läsa manualen gör man ju inte frivilligt men i detta fall finns det fler knappar än man reder ut själv. Manualen dock välskriven och kortfattad så det är inte ett stort problem.

Slut på del 1. I del 2 avhandlas längd och vinkelmätning....
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
MathiasS: säkert att det stod Bosch och inte Bofors på grejerna, verkar bli inttressant test.
 
Vilken cliffhanger.... Naglarna blir bara kortare o kortare....

Tick tack tick tack.....

När tusan kommer nästa avsnitt? Halva BH sitter ju o trycker på uppdateraknappen var o varannan minut.
Alla vill vi ju vi tex veta om du verkligen kommer att skilja dig från BT5 eller varför inte tala om den ovissa kampen mellan MST180 och din lasermojäng.
 
Mycket intressant inledning MathiasS!
 
Mikael_L
Nimajneb skrev:
Vilken cliffhanger.... Naglarna blir bara kortare o kortare....

Tick tack tick tack.....

När tusan kommer nästa avsnitt? Halva BH sitter ju o trycker på uppdateraknappen var o varannan minut.
Alla vill vi ju vi tex veta om du verkligen kommer att skilja dig från BT5 eller varför inte tala om den ovissa kampen mellan MST180 och din lasermojäng.
Jag är mest intresserad av att se måttbandet från 1912 piska skiten ur GLM80. :D
 
....tror ni får hålla er till kvällen innan slutet på sagan kan skrivas...... ni som inte jobbar dag får väl underhålla er med verktygsquizet....,.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Jag har missat att jag fått en powerpointfil som beskriver verktyget lite mer ingående. Helst ville en representant från Bosch komma ut och dema verktyget för mig innan vi satte igång med testet men eftersom vi inte fick till det så skickade de med denna presentation.
 
phl skrev:
Min nyfikenhet över det klickande ljudet fick mig att ta fram de små Torxmejslarna och försöka skruva itu laseravståndmätaren. Mätaren är konstruerad som så att optik, elektronik och batteri är monterat i en inre vagga som endast är skruvad i höljet med en skruv och i övrigt gummiupphängd. Blev dock inte klok på om vaggan fixeras när man monterar ihop höljet. Tyvärr lyckades jag inte lossa denna enda skruv och därmed inte kunna klura ut var klickande kom ifrån. Notera dock spolen som elektromekaniskt förflyttar något i anslutning till laserdioden. Notera att mätaren skruvades itu efter att alla tester slutförts..
Kan inte släppa batterifrågan helt :)

Uppfattar jag det rätt att det bara är de direkt åtkomliga skruvarna på baksidan (ej under knappsatsen) som behöver skruvas bort för att komma åt batteriet? Var det enkelt att ta isär eller behövde våld tillföras? Hur är batteriet monterat? Är det lött? Verkar det bli tätt när man skruvat ihop den? Verkar precisionen lika efter att enheten varit dissekerad?
 
På några av testerna ser man i manualen instruktioner för indirekt mätning (ex höjder), hur bra är denna funktion i praktiken? Och hur är precisionen i dessa moment.
Här ser jag en nytta med denna typ av instument (jämfört att mäta A till B).

En undran är också om det relativt enkelt inte skulle gå att mäta hasigheter, men man kanske inte kan få ut tiden mellan två längdmätningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.