Det enda liknande som jag känner till är Flexit EcoNordic WH4 som kommunens energirådgiare tipsade mig om. Det är ett FTX aggregat samt en värmepump för varmvattensproduktion. Värmepumpen tar tilluften från den luften som är varmast, d.v.s. avluften från FTXen på vintern och uteluften på sommaren.
Schematisk illustration av FTX-system och värmepump med olika luftflöden och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det du föreslår tar det ju ett steg längre för att dessutom utnyttja värmepumpens frånluft som inluft till FTXen på sommaren, smart! Eventuellt blir det lite meckigt att få till en vettig rördragning och spjäll som kan tillgodose allt det.

I mitt fall så är jag begränsad till att ha FTX aggregatet på vinden, så ovanstående aggregat är inte aktuellt för min del... Men inte mindre intressant för den delen :)
 
  • Gilla
allexx
  • Laddar…
J JSten skrev:
Det enda liknande som jag känner till är Flexit EcoNordic WH4 som kommunens energirådgiare tipsade mig om. Det är ett FTX aggregat samt en värmepump för varmvattensproduktion. Värmepumpen tar tilluften från den luften som är varmast, d.v.s. avluften från FTXen på vintern och uteluften på sommaren.
[bild]
Det du föreslår tar det ju ett steg längre för att dessutom utnyttja värmepumpens frånluft som inluft till FTXen på sommaren, smart! Eventuellt blir det lite meckigt att få till en vettig rördragning och spjäll som kan tillgodose allt det.

I mitt fall så är jag begränsad till att ha FTX aggregatet på vinden, så ovanstående aggregat är inte aktuellt för min del... Men inte mindre intressant för den delen :)
Där pumpberedaren hamnar är under dem intressanta rören på vinden så den biten blir kort i mitt fall tack o lov. Har inte bestämt mig om jag ska manuellt ändra med spjäll eller ha motor och styrning. Men blir säkert med styrning. Men tycker det är en intressant idé. Men först blir det att få klart dem andra projekten och låta plånboken återhämta sig.
 
Det är ju en smart idé men är det inte lite som att gå över ån efter vatten? Krånglar till systemet i onödan.
Hur mycket förväntar vi oss att värmepumpens verkningsgrad ökar?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju en smart idé men är det inte lite som att gå över ån efter vatten? Krånglar till systemet i onödan.
Hur mycket förväntar vi oss att värmepumpens verkningsgrad ökar?
Den kommer ju inte öka då det normalt sett använder frånluften. Men idén är ju att använda kylan den producerar när den gör varmvatten och använda den kylan till att kyla tilluften sommartid.
Handlar inte om nån större kylning! Men är ändå en effekt man kan ta tillvara på ett enkelt sätt
 
Hittade detta spjäll på wish som säkert skulle fungera till att styra ventilationen ihop med sonoff med en tempgivare som styr spjällen efter temperaturen utomhus
Elektriskt aktuator för ventilationsstyrning med kopplingsschema och beskrivning på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsspjäll i metall med blå ratt och röda markeringar, avsedd för temperaturstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.