Produkter som diskuteras: "kanalfläktar"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Har själv gjort några varianter på aggregat under 80-talet men varför ta upp så stor plats för tilluftsfläkten? och varför kanalfläkt? den hade väl hellre suttit utanför aggregatet? Ett vettigt sätt att växla kom i början på 90-talet där en motströmsväxlare såldes som en enhet och fläktar kunde placeras varhelst. Risken var att. om det inte var nån som visste vad det handlade om, kunde felmarginalen bli för stor.
Tryck i lite roliga sensorer på frånluften och styr på dessa.
Då får du bra luftkvalitet hela tiden, och får förhoppningsvis låg ljudnivå. Naturligtvis beroende på lufthastighet etc.
Jätteroligt projekt! Kommer att följa det garanterat.
Ska du integrera det i något smarthem system?
Då får du bra luftkvalitet hela tiden, och får förhoppningsvis låg ljudnivå. Naturligtvis beroende på lufthastighet etc.
Jätteroligt projekt! Kommer att följa det garanterat.
Ska du integrera det i något smarthem system?
Ja men kan förstöra hela huset genom att trycka fukt in i väggarna eller att suga in tex radon i huset.E exerg skrev:Har själv gjort några varianter på aggregat under 80-talet men varför ta upp så stor plats för tilluftsfläkten? och varför kanalfläkt? den hade väl hellre suttit utanför aggregatet? Ett vettigt sätt att växla kom i början på 90-talet där en motströmsväxlare såldes som en enhet och fläktar kunde placeras varhelst. Risken var att. om det inte var nån som visste vad det handlade om, kunde felmarginalen bli för stor.
Att jag sätter fläktarna i lådan är bara för att ha all el på samma ställe.
Och när det blir komplettering av styrningar så blir det lätt att koppla in
Uppskattas att höra jag har googlat på relä som man kan styra via app i mobilen och det skulle vara kul om man hittade på en lösning så man kan se tryck och temp i app medfgo skrev:
Då ec fläktarna var så dyra så blev det "vanliga" men jag kan styra dom med tyristor eller frekvensare som styrs via 1-10v.fgo skrev:
Nej har inte kollat den styrningen men ett bra tips