Micke64 skrev:
Kul! Visa gärna hur du gör. Intressant att priset bara är 1/3 av offerten. Det talar ju emot det här ryktet att takstolar är så himla billiga.
Det är nog så att om man ska ha en snickare som bankar ihop dom på plats så är det enklare/billigare att beställa färdiga.
 
M
hantverkare1 skrev:
Det är nog så att om man ska ha en snickare som bankar ihop dom på plats så är det enklare/billigare att beställa färdiga.
Jo, det kan hända - men jämfört att bygga själv...
 
Micke64 skrev:
Jo, det kan hända - men jämfört att bygga själv...
Allt beror på hur man värderar sin tid.

Är spik/skruv och beslag inräknat i priset ovan?
Vad kostar det att någon räknar på takstolarna och gör en ritning?
 
Mikael_L
För mig har det passerat 3 uppsättningar takstolar.
Först byggde jag takstolar till friggebod, 5 st. Sp.vidd 2,5 meter och total längd drygt 3 meter, sadeltak 14°.
Jag räknade ut dom med programmet "takstolsboken", vilken väl nästan får anses som överkurs.
Men fördelen med en ritning med alla mått är ju stor.

Små takstolar, klena dimensioner, relativt få spikplåtar och ankarspik, materialet blev billigt.
Men jag höll ändå på en hel lång dag för att snickra ihop dom, säg en tio timmar ca. Plussa på tid för att sitta vid datorn och designa dom samt tid att hämta material.

Jag är ändå ganska övertygad att det var vinst (hygglig timpenning på eget arbete) jämfört med att beställa färdiga i såpass små dimensioner.



Nästa uppsättning takstolar gällde garaget.
Här var det spännvidd nästan 4 meter och total längd nästan 5.
Och 8 st takstolar som var betydligt större beräknade jag skulle ta nästan 3 dagars jobb, med erfarenhet från friggebodens.
Så här bestämde jag mig att ta in offert. Och av offertsvaret kunde jag räkna ut att det förmodligen skulle bli aningens färre kronor att köpa materialet själv, men att min egen timpenning bleve så pissdålig att det inte var värt att göra själv.
Men det hela föll på att leveranstiderna var på tok för dåliga för mitt behov (dumt att tro det ska gå fort mitt i högsäsong :surprised:). Så jag räknade fram takstolar med takstolsboken, 27° sadeltak, köpte sen material och spikade ihop själv.
Och hör och häpna, nu gjorde jag dessa på endast 1,5 dag (erfarenhet äger :)), så i efterhand kunde jag räkna ut att jag faktiskt haft en timpenning på lite dryga 100:-/timmen för det jobbet, inräknat varje regel, plåt och spik/skruv.
Inte helt vansinnigt alltså.



Sen var det dags för huset, här övervägde jag inte ens att göra det själv.
10 st takstolar, ramverk med förhöjt väggliv, 10 meters spännvidd, 4 st ordinära stolar, 6 st i grymt förstärkt specialutförande p.g.a en indragen yttervägg som berövade takstolen sin naturliga stödjepunkt.
ca 35' gick kalaset på. Jag har aldrig räknat på det, men jag är ganska övertygad om att jag knappt fått virket + plåtar+spik för de pengarna.
Det är t.ex. 300-400 meter 195mm och 220mm C24 reglar i dessa 10 stolar, bara där är halva totalkostnaden i mina inköpspriser.
 
Redigerat:
Var det inkl leverans i offerten? En kranbil med chaufför ska ju också ha mat på bordet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.