6 752 läst · 67 svar
7k läst
67 svar
Bygga Speldator för vettig peng.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 362 inlägg
Snabbkollade prisjakt och tradera, och det är ju totalt soprent på nya grafikkort, vilket betyder att allt går dyrt på tradera...
Jag hade nog funderat på att bevaka alla "köp och sälj"-sidor och köpt en komplett begagnad dator lokalt, om det var kris, annars bara väntat...
Jag hade nog funderat på att bevaka alla "köp och sälj"-sidor och köpt en komplett begagnad dator lokalt, om det var kris, annars bara väntat...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 553 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 553 inlägg
Har ett r9 290x liggandes som sakta tappat det mesta av det värde den haft. Lite speciellt då det är ganska långt så det passar inte riktigt överallt.Mikael_L skrev:
Vet inte om det överhuvudtaget är intressant med frakt för dig då du kanske vill ha nu.
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1650S-Super-vs-AMD-R9-290X/4058vs2166 (mitt kort har 3 fläktar så det är liiiite annars/bättre men tillräckligt nära)
Det har ju fortfarande rätt OK prestanda, är nog lite bättre än ett jättemodernt GTX1650, bättre än ett 1060 t.ex.Rickard.ag skrev:Har ett r9 290x liggandes som sakta tappat det mesta av det värde den haft. Lite speciellt då det är ganska långt så det passar inte riktigt överallt.
Vet inte om det överhuvudtaget är intressant med frakt för dig då du kanske vill ha nu.
[länk] (mitt kort har 3 fläktar så det är liiiite annars/bättre men tillräckligt nära)
Men det är på energiförbrukningen man märker skillnad, till R9 290 rekommenderas ett 750W nätagg, medan ett 1650 klarar sig med 350-400W
Och ändå har jag nu läst mig till att just detta R9 290 var smått revolutionerande vad gäller energisnålhet.
Är det ett Sapphire Tri-X R9-290X, som du har ?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 553 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 553 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 553 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 553 inlägg
Ingen aning, har du rätt antal kopplingar så kanske det kan går, Jag kommer ihåg att jag använde en förgrening för att fylla alla intagen. Man kan ju också tänka sig att det finns viss säkerhetsmarginal då datorer kan ju ha 1 eller 20 hårddiskar.Mikael_L skrev:
(har väldigt liten kunskap hur dessa saker funkar, vet bara hur man kopplar in dom )
Kortet är dock redan extremt tyst, troligtvis tystare än cpufläkten i datorn.
Redigerat:
Hade samma problem, att det inte finns några grafikkort att få tag på. Pratade med Inet, du skall avvakta till mitten av Februari.Mikael_L skrev:Hej hej.
Ja det blev ett GT1030 till sist, med passiv kylning och tyst, relativt strömsnålt.
Sen får glinen gamingkompisar och så börjar de snacka hårdvara, och till sist kommer kraven ...
Så nu är det en ny låda här, med någon I7 gen 5 eller 6 eller vad det nu var.
Och så tänkte jag kasta i ett GTX 1650, sen upptäckte jag att 1650 super verkar ha ett tillräckligt steg upp i prestanda för att vara värt några hundringar till.
Och sen har "PC för alla" skrivit om kortet och var väldigt positiva till MSI's version för sin tysta kylning
[länk]
(Fler fördelar är att datorns nätagg på typ 450W endast har en 6-pins strömkontakt och därför är ett sådant här kort ett bra val, innebär inte något krångel med strömförsörjningen)
Men nu till problemet, det verkar vara soprent på grafikkort i hela landet typ.
Vaf...
Vad ska jag ta mig till nu?
Ska jag hitta något beggat som är lite bättre än GT 1030, och invänta att det kommer kort i butikerna igen. Med sådan här brist lär de åtminstone inte gå ner i pris...
Är det någon som sitter på en lämplig kandidat jag kan köpa, som kan överbrygga behovet några månader under lovet?
Liknande trådar
-
Bygga plank, finns något program för att ”rita upp” innan byggstart
Trädgård allmänt -
Bygga altanräcke - guide och steg för steg
Artikelkommentarer -
Hur skulle ni bygga denna trall med kommande förrådsdel?
Altan & Uteplats -
Bygga hönshus i befintligt förvaringsutrymme
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga trädäck med staket ovanför stödmur
Altan & Uteplats