Mikael_L
Jo det kan säkert funka. Dessutom spelas det redan alldeles för mycket på den gamla datorn, så nog verkar den egentligen räcka till.
Men nu har det dock kommit till läget att hon vill ha just en speldator, en gaming-dator.
Det började med gaming tangentbord och gaming mus, och nu tjatas det om gamingstol, där är vi ganska oeftergivliga, ty vi jag har tjackat några Kinnarps riktigt fina kontorsstolar i utmärkt skick, en löjlig gamingstol kan knappast erbjuda bättre sittergonomi.

Men så är det där med datorn då. Jag har gått med på att vi ska bygga en gamingdator, men jag försöker hålla det på en ganska enkel och billig nivå då jag inser att någon superdyr med topprestanda bara är bortkastat.
Så med denna 800SFF som jag fått tag i gratis så räcker det med ett schysst grafikkort så har det ju faktiskt blivit en bra gamingdator för hennes nivå.
Om 2-3 år kommer det garanterat inte räcka, alternativt har hon slutat spela. Men nu tänkte jag kicka igång något bygge som känns bra för henne.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det kan säkert funka. Dessutom spelas det redan alldeles för mycket på den gamla datorn, så nog verkar den egentligen räcka till.
Men nu har det dock kommit till läget att hon vill ha just en speldator, en gaming-dator.
Det började med gaming tangentbord och gaming mus, och nu tjatas det om gamingstol, där är vi ganska oeftergivliga, ty vi jag har tjackat några Kinnarps riktigt fina kontorsstolar i utmärkt skick, en löjlig gamingstol kan knappast erbjuda bättre sittergonomi.

Men så är det där med datorn då. Jag har gått med på att vi ska bygga en gamingdator, men jag försöker hålla det på en ganska enkel och billig nivå då jag inser att någon superdyr med topprestanda bara är bortkastat.
Så med denna 800SFF som jag fått tag i gratis så räcker det med ett schysst grafikkort så har det ju faktiskt blivit en bra gamingdator för hennes nivå.
Om 2-3 år kommer det garanterat inte räcka, alternativt har hon slutat spela. Men nu tänkte jag kicka igång något bygge som känns bra för henne.
Förstår hur du tänker och bra datorer drar iväg över 10000kr. Men inom något år kommer det från vilken dator som helst gå att streama spel. Då besitter klienten t.ex google beräkningskapaciteten istället. Det kostar ju förmodligen en abonnemangskostnad, men det blir ju rimligtvis inte lika dyrt som att hela tiden uppgradera en dator med komponenter. Har ni fiber så är streaming snart ett alternativ.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo det kan säkert funka. Dessutom spelas det redan alldeles för mycket på den gamla datorn, så nog verkar den egentligen räcka till.
Men nu har det dock kommit till läget att hon vill ha just en speldator, en gaming-dator.
Det började med gaming tangentbord och gaming mus, och nu tjatas det om gamingstol, där är vi ganska oeftergivliga, ty vi jag har tjackat några Kinnarps riktigt fina kontorsstolar i utmärkt skick, en löjlig gamingstol kan knappast erbjuda bättre sittergonomi.

Men så är det där med datorn då. Jag har gått med på att vi ska bygga en gamingdator, men jag försöker hålla det på en ganska enkel och billig nivå då jag inser att någon superdyr med topprestanda bara är bortkastat.
Så med denna 800SFF som jag fått tag i gratis så räcker det med ett schysst grafikkort så har det ju faktiskt blivit en bra gamingdator för hennes nivå.
Om 2-3 år kommer det garanterat inte räcka, alternativt har hon slutat spela. Men nu tänkte jag kicka igång något bygge som känns bra för henne.
Helt rätt tänkt, bättre att lägga pengarna på ett grafikkort....
 
Mikael_L
Jag velar verkligen i grafikkortsfrågan.
Jag har nog ramlat ner på att det borde bli ett Geforce GT1030 eller GTX1050. Verkar lämpligt i prestanda och vara möjligt vad gäller strömförbrukning och vilket nätagg som sitter i burken.
Eller möjligen något AMD-kort som är liknande.

Jag har lyckats finna ut att det även finns kort som heter typ GTX660, 7xxx osv som presterar väl så bra i jämförelse med dessa jag nämnde här ovan, men de har väl en äldre arkitektur och är mer strömslukande ..?


Men om jag börjar med tanken GT 1030 vs GTX 1050, så har jag hittat en site som jämför pappersiffrorna, och då ser det ut såhär:
Jämförelsetabell av grafikkorten GeForce GT 1030 och GTX 1050 med specifikationer och prestandatest från en hemsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det ser ju bra mycket bättre ut för GTX 1050, verkar ge ungefär det dubbla i prestanda, typ ...

Men jämför jag det mot nuvarande grafik (som jag igår kollade upp och såg att det var bara Intel HD 3000) så kommer ju ett GT1030 ändå ge ett enormt lyft :), vansinnigt mycket mer :cool: :
Jämförelsetabell mellan grafikkorten GeForce GT 1030 och Intel HD Graphics 3000 som visar specifikationer och prestandamätningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Och för skojs skull jämförde jag även med av dagens högprestandakort GTX 1080 TI (jag hoppas det kan benämnas så, jag har ju ingen koll på hur det ser ut i prestandatoppen)
Och då presterar ju ett GT1030 ytterst blygsamt i jämförelse.
Jämförelsetabell mellan grafikkorten GeForce GT 1030 och GTX 1080 Ti visar specifikationer och prestanda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1050 skulle jag säga är det enklaste man bör köpa för att spela på...

1030 finns enbart för att företag som bygger kompletta datorer ska kunna säga att deras dator har ett dedikerat grafikkort...

Ska du behålla formfaktorn (SFF) så har du inget annat alternativ än de två korten (tre om man räknar med 1050ti).
Visst finns det äldre kort, men inget i lågprofil som ger modern spelprestanda.

Det som skiljer 1050 och 1030 är bredden på minnesbussen (64bit/128bit) och antalet transistorer...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
Dan, en lite OT fråga. Handlade du på Skribo Font när den butiken fanns?
 
Mikael_L
Men jag hade en tanke med mina bilder här.
Om jag skulle lägga in alla korten i samma prestandastaplar så skulle Intel HD3000 (dagens grafik) ligga som ett tunt streck längst till vänster och ett högprestandakort bli en enormt lång stapel i jämförelse.

Och sen skulle de två staplarna för GT1030 och GTX1050 bli nästan lika långa och hamna i mitten någonstans.
Jag får tanken att båda är ganska jämförbara medelmåttiga kort i denna breda jämförelseskala.
Den tanken fungerar ju bara för att HD3000 drar prestandaspannet nedåt. Men det ju verklighet just nu, där i dessa låga prestanda startar vi just nu idag.
Jag skulle inte kunna kasta in ett gammalt geforce 2 från 90-talet som nederst i spannet och det blir ju bara löjligt, men ett HD3000 används ju just idag med relativt acceptabelt resultat.


Ty en sak har jag lärt mig, att gå över medelmåttiga prestanda på någon som helst del i dator är helt felsatsade kronor såvitt man inte behöver dessa prestanda just nu eller inom det närmaste året.
För om 1år+ så är värstingsgrejerna bara normalprestanda och motsvarande prestanda kostar nästan ingenting längre.
Och översatt till min situation, klarar ett GT1030 behovet i minst ett år, gärna två, så kan vi säkert köpa ett nytt 900-kronors kort då, med ännu modernare arkitektur och prestanda nära 1080Ti.
Fast allra troligast är det en helt ny dator som kommer gälla då.



Vid sidan av vägen; att göra sådana här jämförelser ger lite perspektiv.
Tänk när jag spelade med Riva TNT, och sen geforce 2 och vilket flyt det var i quakeII ... :)
Och vad otroligt mycket mer prestanda det är bara i HDgraphics 3000, och sen se prestandastaplarna där jämfört med t.ex. 1080Ti.
Perspektiv.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har lyckats finna ut att det även finns kort som heter typ GTX660, 7xxx osv som presterar väl så bra i jämförelse med dessa jag nämnde här ovan
Ja dessa är äldre och effektkrävande.
 
Erik_Hansson skrev:
Dan, en lite OT fråga. Handlade du på Skribo Font när den butiken fanns?
Inte vad jag kan minnas, men jag har ju namnet nånstans i bakhuvudet... Innan näthandeln kom igång så handlade jag mest i en fysisk butik i Örebro som jag inte kan komma ihåg vad den heter... :crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag hade en tanke med mina bilder här.
Om jag skulle lägga in alla korten i samma prestandastaplar så skulle Intel HD3000 (dagens grafik) ligga som ett tunt streck längst till vänster och ett högprestandakort bli en enormt lång stapel i jämförelse.

Och sen skulle de två staplarna för GT1030 och GTX1050 bli nästan lika långa och hamna i mitten någonstans.
Jag får tanken att båda är ganska jämförbara medelmåttiga kort i denna breda jämförelseskala.
Den tanken fungerar ju bara för att HD3000 drar prestandaspannet nedåt. Men det ju verklighet just nu, där i dessa låga prestanda startar vi just nu idag.
Jag skulle inte kunna kasta in ett gammalt geforce 2 från 90-talet som nederst i spannet och det blir ju bara löjligt, men ett HD3000 används ju just idag med relativt acceptabelt resultat.


Ty en sak har jag lärt mig, att gå över medelmåttiga prestanda på någon som helst del i dator är helt felsatsade kronor såvitt man inte behöver dessa prestanda just nu eller inom det närmaste året.
För om 1år+ så är värstingsgrejerna bara normalprestanda och motsvarande prestanda kostar nästan ingenting längre.
Och översatt till min situation, klarar ett GT1030 behovet i minst ett år, gärna två, så kan vi säkert köpa ett nytt 900-kronors kort då, med ännu modernare arkitektur och prestanda nära 1080Ti.
Fast allra troligast är det en helt ny dator som kommer gälla då.



Vid sidan av vägen; att göra sådana här jämförelser ger lite perspektiv.
Tänk när jag spelade med Riva TNT, och sen geforce 2 och vilket flyt det var i quakeII ... :)
Och vad otroligt mycket mer prestanda det är bara i HDgraphics 3000, och sen se prestandastaplarna där jämfört med t.ex. 1080Ti.
Perspektiv.
Jag tror inte det kommer något nytt grafikkort i budgetklassen som ger mer prestanda för samma pengar inom ett år, trenden just nu är väl snarare samma prestanda för samma pengar... Dvs nya kort ger mer prestanda, men man ökar också priset... Sen är ju dollarn hemskt mot oss, eftersom både Nvidia och AMD prissätter i den valutan...

Jag tror att du blir nöjd med 1030 med, det finns ju också en andrahandsmarknad för grafikkort, så du kommer garanterat få igen pengar på tradera, om du uppgraderar om nått år..
 
Mikael_L
Jag avrundar idag med att konstatera att det ändå finns signifikanta skillnader mellan GT1030 och GTX1050, även i det bredare prestandaspektrumet mellan HD3000 och GTX1080Ti.
Efter lite klipp och klistra har jag fixat denna bild, och känner hur jag står som åsnan mellan två hötappar. Men beslut sker inte idag åtminstone. :)
Glad midsommar, och skål på er som vill skåla. :cool:

Diagram jämför råprestanda mellan grafikkorten GTX 1080 Ti, GTX 1050, GT 1030 och HD 3000.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Glad midsommar! :)
 
Mikael_L
Hej hej.
Ja det blev ett GT1030 till sist, med passiv kylning och tyst, relativt strömsnålt.

Sen får glinen gamingkompisar och så börjar de snacka hårdvara, och till sist kommer kraven ...

Så nu är det en ny låda här, med någon I7 gen 5 eller 6 eller vad det nu var.
Och så tänkte jag kasta i ett GTX 1650, sen upptäckte jag att 1650 super verkar ha ett tillräckligt steg upp i prestanda för att vara värt några hundringar till.
Och sen har "PC för alla" skrivit om kortet och var väldigt positiva till MSI's version för sin tysta kylning
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.730641/msi-gtx-1650
(Fler fördelar är att datorns nätagg på typ 450W endast har en 6-pins strömkontakt och därför är ett sådant här kort ett bra val, innebär inte något krångel med strömförsörjningen)

Men nu till problemet, det verkar vara soprent på grafikkort i hela landet typ.
Vaf...
Vad ska jag ta mig till nu?
Ska jag hitta något beggat som är lite bättre än GT 1030, och invänta att det kommer kort i butikerna igen. Med sådan här brist lär de åtminstone inte gå ner i pris...

Är det någon som sitter på en lämplig kandidat jag kan köpa, som kan överbrygga behovet några månader under lovet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.