Räknade lite fel gällande färgen, använde ca en tredjedel, inte hälften, men det spelar ju noll roll egentligen :D

Köpte segel och fästen på Clas Ohlson i helgen, landade på 470 kr, så får vi se hur det håller (http://www.clasohlson.com/se/Solsegel/31-3021).
Ska sy in seglet till helgen så det passar pergolan (lite stort idag), så sista bilden från mig i tråden på helt färdig pergola kommer förhoppningsvis till helgen eller nästa vecka.

Alltså total kostnad ca 2 400 kr (exkl gunga)
 
Redigerat:
  • Gilla
afSchinken
  • Laddar…
Absolut, vad vill du ha bilder på?
Segeltaket är inte färdigt än, vi har inte bestämt hur vi vill ha det än så har inte sytt till det än!
 
Redigerat:
Infästning i uterummet
Metallkonsol fäst i träbjälke och OSB-skiva i ett pågående uterumsbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite detaljbilder
Detalj av infästning mellan träbalkar i ett uterum mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uterum med öppna glasdörrar och en tillhörande trädäckterrass omgiven av grönska under delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uterum med trägolv och infästning, omgivet av trästaket, hus och trädgårdsmöbler, under delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Detaljbild av mörkblått bjälklag och infästningar i ett uterum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild som visar infästning av takbjälkar i ett uterum, med rödbrunt tegel och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta träbjälkar i uterum med metallkrok och rep fäst i en bjälke som detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Blir spännande att se hur du löser det med segelduken! Riktigt snyggt och mysigt kommer det nog att bli, imponerande vad mycket det gör för mysfaktorn med en pergola. :)

Går själv i tankarna om pergola, har dock inte bestämt mig om det blir en mer stilren variant som din. Där ribborna går innanför ytterramen, eller om det blir en mer traditionell där man lägger ribborna i lager på varandra ist.

Hur högt har du från golv till nederkant på ramen?
 
Ca 2,5 m.
Vi har segelduk som går att spänna upp så det funkar, dock är den lite för stor, så tillsvidare ligger den ovan på!
Får bli att fixa den till nästa år!
 
Jag ljög, typ 2,30 till undersidan!
 
Lexington Lexington skrev:
Infästning i uterummet
[bild]

Lite detaljbilder
[bild]

[bild]
[bild]
Hej

Snygg pergula! Hur löste du i infästningen i toppen av stolpen för de två yttre reglarna?

Mvh
Magnus
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Ser inte riktigt på bilderna men hur har du gjort infästningen i hörnstolpen? Har du sågat ut o lagt i reglarna eller balkskor?

Fint bygge!
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Hej.
Ska se om det får att förklara :)
På toppen av stolpen (115x115) sågade jag ett kryss (45x45 brett), sedan sågade jag halvt i halvt i reglarna och la ner i krysset.
Syns lite halvdåligt på någon av bilderna.
Vill du ha en kass skiss kan jag försöka fixa det efter helgen!

Edit: om ni zoomar på bilden i inlägg 17 ser ni hyfsat.
 
  • Gilla
Stenstorparna och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Hej.
Ska se om det får att förklara :)
På toppen av stolpen (115x115) sågade jag ett kryss (45x45 brett), sedan sågade jag halvt i halvt i reglarna och la ner i krysset.
Syns lite halvdåligt på någon av bilderna.
Vill du ha en kass skiss kan jag försöka fixa det efter helgen!

Edit: om ni zoomar på bilden i inlägg 17 ser ni hyfsat.
Kanon, tack. Riktigt bra resultat. Anar att det blev stabilt också.
 
Jo det är stabilt, men är nog framförallt infästning i uterummet och i tegelväggen med balksko som står för stabilitet.
Infästning i stolpen kan nog göras lite hur som!
 
Lexington Lexington skrev:
Hej.
Ska se om det får att förklara :)
På toppen av stolpen (115x115) sågade jag ett kryss (45x45 brett), sedan sågade jag halvt i halvt i reglarna och la ner i krysset.
Syns lite halvdåligt på någon av bilderna.
Vill du ha en kass skiss kan jag försöka fixa det efter helgen!

Edit: om ni zoomar på bilden i inlägg 17 ser ni hyfsat.
Jo jag är med på det! Snygg lösning men kanske inte den mest stabila . Fast lär ju hålla mer än väl för detta
 
H
Hej, följer upp den här tråden då jag själv håller på att planera för pergola. Dimensionerna jag tänkt är detsamma som du Lexington valt och tänkte höra hur det känns, så här snart ett år sedan du byggde den? Hur gick det med segelduk, kom det på plats någon gång?
 
H Hobby Bob skrev:
Hej, följer upp den här tråden då jag själv håller på att planera för pergola. Dimensionerna jag tänkt är detsamma som du Lexington valt och tänkte höra hur det känns, så här snart ett år sedan du byggde den? Hur gick det med segelduk, kom det på plats någon gång?
Snarare 4 år sedan den blev klar ;)
Vi är nöjda fortfarande, vissa av "överliggarna" har vridit sig lite o borde bytas ut, men inget som stör.
Blev ingen segelduk, fick tag i en billig markis som vi satte över istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.