Sätt en 115x115 och klä den med brädor på alla 4 sidor...

Då va vi igång!
Stolpe blev en limträ 115x115 och överliggare 45x145.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tar gärna emot tips på hur man löser ett "tygtak" som lätt går att dra fram o tillbaka!

Klart!
Eller ja, det ska upp 5 ribbor i mellan, från vänster till höger, o sen ett "tak" då.
Ska bättringsmåla lite imorgon också!

image.jpg
Skapa konto

En fråga, ska sätta fem stycken 45x120 från vänster till höger som "tak" (ca cc 40), längden på dessa kommer bli ca 360 cm. Kommer det klara sig utan att slå sig, eller man bör sätta en regel på mitten också?
Ska bara grundas o målas.

Har ingen erfarenhet av det men jag hade provat utan regel på mitten och skruvat dit en i efterhand om det börjar slå sig.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Tanken är att regeln (en 45x45) ska sänkas in i undersidan på balkarna. Men det går iofs att lösa i efterhand också.
Gör enligt ditt förslag och provar utan först!

Tjena Lexington, undrar hur jakten på ditt tygtak går? Jag ska bygga en pergola och vill också ha ett tygtak som man kan hissa fram och tillbaka. Såg att JABO har nån lösning, men då får man köpa hela deras pergola... just nu lutar jag åt att man får lägga en markis ovanför eller nåt...

• Gilla
Jens Kärrman
  • Laddar…
Har inte börjat leta så mycket än, men min tanke är att köpa någon forma av segelduk (typ http://www.harald-nyborg.se/segelduk-5x5m-cream-vit.html), klippa och sy upp så den passar min pergola.
Uppfästningen har jag antingen tänkt spänna två vajrar (en på varje sida ovan dörr/fönster) så man kan dra det fram och tillbaka, eller fästa en karbinhake i varje hörn och spänna upp det!

Jag har också funderat på segelduk, men jag vill åt "rullgardin" funktionen av att kunna dra den fram och tillbaka på ett enkelt sätt. Man skulle ju kunna trä segelduken på vajrarna med hjälp av metallöglor eller liknande och sen få till själva hissanordningen med ett grövre snöre eller rep...

• Gilla
Andzar
  • Laddar…
Det borde väl gå att lösa med någon skena, liknande dom man använder till lamellgardiner?

Typ
Namnlös.png
Skapa konto

Nu är det iaf klart :)
Lite mjukfog, lite färg o kanske någon skruv till, o sen segel då!

image.jpg
Skapa konto

• Gilla
Johan Van Kuyl och 6 till
  • Laddar…
Snyggt! (y)

Jo vi är nöjda :)

Stod o valde 45x120 (http://www.npn.se/regel-45x120mm-planhyvlad-gran-c24-l-3-6.html) med omsorg hos byggvaruhuset så jag fick dom rakaste och finast, kom hem o började såga o passa in i lördags för att sedan kunna börja måla, i söndags hade tre av fem vridit sig lite så det blev lite krokigt, men det är väl kanske sånt man bara ser själv?

O vilken skillnad det blev med "taket" känns helt plötsligt som ett rum på altanen.

Redigerat:
Tänkte redovisa lite kostnader också.
Själva ramen i inlägg 18 gick loss på ca 1 000 kr, då kostade limträstolpen 500 och 5 fasadplugg ca 150 kr.
"Taket" runt 400 kr.
Färgen gick loss på 1 300 kr totalt, och då har jag väl använd hälften av det jag köpte, (resterande ska användas till annat) så 650 kr.
Skruv och vinkeljärn ca 100 kr.

Totalt ca 2 150 kr

Sen räknar vi med att segelduken går på mellan 500-1 000 kr.

Alltså allt som allt ca 3 000 kr (exkl gunga)

(Kompisgungan till dottern kostade 450 kr inkl infästning)

Redigerat:
  • Gilla
PergolaChristian och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.