D09
Hej :)

Tänkte ta del av era tips o idéer kring pannrumsbygget.

Ska placera en Hargassner vedpanna 40 kw med 4m3 tank.

Väggarna är betong, stålreglar 70mm och avslutningsvis Osb,gips och kakel.

Tänkte vita stora kakelplattor.

Taket bör väl vara gips eller något brandmotståndigt?

Finns det färdigmålade gipsskivor för tak?

På andra delar i huset köpte jag spånskiva som var klädd med vit duk, snabbt smidigt och snyggt.

Tänkte våtrumsskydda golvet och lite upp på väggarna. Sedan klinkers på golvet.

Vad tycker ni man ska planera in i ett pannrum?

Vad saknar ni?

Har ni bilder på pannrum som ni är nöjda med?

Jag vill att det ska vara ett snyggt, praktiskt pannrum :)

Redigerat:
D09
Vill nog att det ska påminna mer om ett bad/spa rum än traditionellt pannrum

bygga in / dölja rör
Bara se fronten på pannan

Ska du bygga in pannan så skulle jag iallafall se till att BARA använda garanterat brandsäkra grejer.. Inte chansa med något för det kan bli helvetes jobbigt att bränna ner skiten pga att man slarvat med brandskydd. Och sedan se till att mitt bygge fyller samtliga krav från brandsäkerhets synpunkt och försäkringssynpunkt, samt dokumentera allt med bra bilder ifall olyckan är framme

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Pannan är isolerad och kan närmast byggas mot vägg ( icke brännbart gissar jag iof på iofs he he )

Tanken är att ha utrymme runt panna för service etc men att dölja detta med något som inte sätter eld på huset ;)
Typ täckplåt/ galler.

När man bygget in tank etc så vill jag kakla innan, sen blir det ju ett skikt utanpå, typ kakel. Ska msn lämna öppning / dränering i botten på yttre skikt typ galler i botten?

Bilder o dokumentation är bra :) :)

Du bör ha ordentliga luckor kring alla ventiler och avtappningar och mätare, samt att du i dessa luckor skär till isoleringen att följa med luckan ut. För det finns Inge värre än att behöva riva i isoleringen om man ska göra någon form av ingrepp. Sen ska ju dessa vara utformade så att du får plats att arbeta med två ordentliga verktyg.
:)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Trycktanken kommer vara synlig och åtkomlig i annat utrymme, är det många andra ventiler /givare som ska kommas åt?

Man kanske ska göra en öppen form för isolering och sedan göra ytskiktet i skivor som man hakar fast / hänger på dvs löstagbara sektioner/kåpor ifall man behöver göra ingrepp som du säger. Tyngden av kakel på skivorna lär göra att det inte rör sig i onödan

D09
Tommor skrev:
Du bör ha ordentliga luckor kring alla ventiler och avtappningar och mätare, samt att du i dessa luckor skär till isoleringen att följa med luckan ut. För det finns Inge värre än att behöva riva i isoleringen om man ska göra någon form av ingrepp. Sen ska ju dessa vara utformade så att du får plats att arbeta med två ordentliga verktyg.
:)
Det blir skjutdörrar som döljer tank etc

Så här ser det ut just för tillfället i tankarna :)

ImageUploadedByByggahus.se1371927444.887364.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D09
Vad gäller kring fönster i "pannrum"?

Har idag ett 3 glas fönster med träkarm i rummet, stöter man på patrull där? Eller klarar man sig eftersom pannan är under 60kw?

D09
Finns det minimiavstånd till dörr?

D09
Har idag ett frånluftrör draget till rummet, räcker det att plugga detta?

D09
D09 skrev:
Vad gäller kring fönster i "pannrum"?

Har idag ett 3 glas fönster med träkarm i rummet, stöter man på patrull där? Eller klarar man sig eftersom pannan är under 60kw?
Uppfattar det som fönstret ska klara EI15, dvs 15 minuter men vad klarar fönstret image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D09
D09 skrev:
Uppfattar det som fönstret ska klara EI15, dvs 15 minuter men vad klarar fönstret [bild]
Enligt sotaren EI 30, men eftersom det verkar inte vara omöjligt att det var ok som det var med tanke på kw på pannan

D09
D09 skrev:
Uppfattar det som fönstret ska klara EI15, dvs 15 minuter men vad klarar fönstret [bild]
Enligt SP var det ett standardfönster, enda möjligheten var att be en glasmästare byta glas o lister och ta på sig ansvaret för ny klassning.

D09
D09 skrev:
Finns det minimiavstånd till dörr?
Enligt sotaren endast regelverk till brännbart samt avstånd för arbetsyta.

Se till så du har tillluft till pannan.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.