MultiMan
T term skrev:
Om man bortser från det rent estetiska - som jag har svårt att uttala mig om eftersom jag inte sett huset - så borde det inte vara några större bekymmer? Skärningen i takfoten fyller ju bara funktionen att leda nedåtgående kraft från överramen till dragkraft i underramen. Jag hade dock valt en snedsträva istället för raka plywoodskivor.
@justusandersson brukar aldrig ha fel när det gäller råd om konstruktioner men du menar alltså att så är fallet nu?
 
Jag tror det beror en hel del på vilket material man tänker klä väggen med...

Har man sett "drömhuset" med den grå kåken täckt med granitkeramik så förstår jag att man kan gilla utseendet det ger.... Och med det materialet funkar det säkert bra..

Jag själv har ett hus med extremt liten "takfot" (platt tak) och man märker att sol och vatten tar hårt på panelen, dörrarna och snickerier runt fönster... Eftersom minsta lilla vindpust gör att vattnet hamnar på fönstren blir de också mycket smutsigare på utsidan...
 
  • Gilla
Agsson
  • Laddar…
Det blir en försvagning av en av takstolens viktigaste fästpunkter om du gör så där. Det blir inte bra och jag kan inte se varför man skulle vilja förstöra en takstol sådär?
 
Klart TS ska få bygga ett fult hus om han vill. ;)
Blir det bättre om man fäller in biten mellan under- och överarm lite grann. Typ så här?

3D-modell av träkonstruktion med markerad förslag till förbättring på sammankoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Agsson
  • Laddar…
Det är dragkrafter i underliggaren och tryckkrafter i överliggaren.

Dessa ska kopplas ihop och det går väl att göra med en kil och större spikplåt vinklad 45° lutad utåt för att hålla kvar överliggaren som vill trycka ut väggen.

Sen att det hela leder till andra problem med vatten osv är en annan sak.

Se bild hur jag löste ett liknande problem.
Träbalkar förstärkta med spikplåtar och vinkelbeslag i en takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/ATW
 
Redigerat:
  • Gilla
Agsson
  • Laddar…
optimum
Ofattbart att TS vill bygga om.
En takfot som originalet funkar bäst för hängrännor och skyddar övre delen av fasaden från regn.
Även vid kraftigt regn är originalet bättre om hängrännorna svämmar över av kraftigt regn.
 
surris
Håller med alla andra om att det måste bli skitfult rent ut sagt. Men som sagt alla tycker väl olika.
Måste ändå avråda om att göra det, huset kommer ju förmodligen att stå kvar när ni inte bor där längre och att då ha "förstört" ett hus känns inget bra...
 
Tanken med att jag skapade den här tråden var för att få lite klarhet i om det rent byggtekniskt går korta av takstolen så mycket jag vill på något sätt? Om inte mitt förslag funkar undrar jag helt enkelt om det finns andra alternativ.

Att huset kommer se fult ut i en dels ögon är en annan sak, hade inte jag tyckt min idé var snygg hade jag aldrig frågat om hjälp här på forumet. Det är bärförmågan jag vill veta mer om inte designen.

Har ni tips på någon firma som kan hjälpa mig med att räkna på hur jag skulle kunna göra?

Sen vill jag bara klargöra att det kommer finnas ett litet utsprång och avvattning kommer ske som vanligt med ränna och rör.
Jag lägger upp en bild på den tänkta designen men vill klargöra att detaljer är inte satta så om takfoten får komma ut några cm eller så är inte spikat, det ska helt enkelt funka innan det sätts i bruk.

Men hur som helst här kommer en bild på vårat "Fula" tänkta hus.
3D-skiss av hus med avkortad takstol, visar designföreslag av användaren på forumet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av hus med modifierad takstol, utan detaljerade mått och avvattningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eve.E och 2 till
  • Laddar…
Skulle dess två alternativ funka bättre? båda tänker jag med spik/skruvplåt alternativt skruvlimmad k-plywood.
Jag har hela kattvinden att röra mig på så där kan jag göra vilka ändringar som helst om det nu hjälper.

Ritning av en takkonstruktion med triangelformad kattvind, visande möjlig placering av spik/skruvplåt eller k-plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ber om ursäkt för min frånvaro i tråden, men jag blev faktiskt utsparkad. Antagligen av den automatiska besserwisserfunktionen. Per Eskilsson har varit vänlig nog att medge ett återinsläpp. Jag skrev att jag bedömde att TS förslag inte var stabilt och då menade jag mot sidokrafter, t.ex. vind. Det är möjligt att man skulle kunna lösa det med en snedsträva från stödbenets fäste ut till högbenets ände, i stil med en så kallad "svensk takstol". Annars får man dra in högbenen något så att de landar rätt, men då får man bygga om taket. En tredje variant är att förlänga reglarna i väggen momentstabilt. Då får man kapa hammarbandet intill varje berörd regel och fästa in det med vinkelbeslag istället.
 
J justusandersson skrev:
Ber om ursäkt för min frånvaro i tråden, men jag blev faktiskt utsparkad. Antagligen av den automatiska besserwisserfunktionen. Per Eskilsson har varit vänlig nog att medge ett återinsläpp. Jag skrev att jag bedömde att TS förslag inte var stabilt och då menade jag mot sidokrafter, t.ex. vind. Det är möjligt att man skulle kunna lösa det med en snedsträva från stödbenets fäste ut till högbenets ände, i stil med en så kallad "svensk takstol". Annars får man dra in högbenen något så att de landar rätt, men då får man bygga om taket. En tredje variant är att förlänga reglarna i väggen momentstabilt. Då får man kapa hammarbandet intill varje berörd regel och fästa in det med vinkelbeslag istället.
Jag har inte sparkat ut någon för jag vet inte hur man gör :crysmile:.
Och tycker du kommer med bra kommentarer sen att dom svar inte blivit som jag hoppats på är inte ditt fel.

Men din senaste kommentar gillar jag, den ger mig hopp om att det faktiskt går ordna detta på något sätt iallafall.

En snedsträva från stödbenets fäste till högbenets ände, hur? Borde inte det bli som till höger i mitt senaste inlägg? :thinking:
 
I en svensk takstol lutar snedsträvan så att den går mellan högbenets ände och stödbenets infästning i golvbjälken, vilket blir stabilare än den variant som finns i din skiss ovan, även om den senare nog kan fungera också.
 
  • Gilla
Agsson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I en svensk takstol lutar snedsträvan så att den går mellan högbenets ände och stödbenets infästning i golvbjälken, vilket blir stabilare än den variant som finns i din skiss ovan, även om den senare nog kan fungera också.
Välkommen tillbaka från din lilla utflykt i kylan :)

Kan du inte visa med en enkel skiss?
Bara några pennstreck räcker nog.
 
  • Gilla
Agsson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I en svensk takstol lutar snedsträvan så att den går mellan högbenets ände och stödbenets infästning i golvbjälken, vilket blir stabilare än den variant som finns i din skiss ovan, även om den senare nog kan fungera också.
Jag tänker att det bli svårt att få till någon vinkel alls på den snedsträvan då mellanrummet mellan högben och golvbjälklag är så liten bara någon cm ifrån varandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.