313 läst · 9 svar
313 läst
9 svar
Bygga om garaget
Jag planerar att bygga om mitt garage, som är 32 kvm, till en lägenhet i framtiden. Min fråga är om jag bör bila bort den befintliga betongplattan, som är 25-30 cm tjock, eller om jag kan lägga isolering ovanpå den. Jag tänker inte installera golvvärme på grund av elpriserna.
Jag skulle vara tacksam för råd om hur mycket isolering som behövs och vad jag bör tänka på i processen. Jag har redan pratat med kommunen, och om jag inte gör en fasadändring behöver jag inte bygglov. Jag vill dock att den ombyggda ytan ska räknas som boyta i framtiden.
Jag skulle vara tacksam för råd om hur mycket isolering som behövs och vad jag bör tänka på i processen. Jag har redan pratat med kommunen, och om jag inte gör en fasadändring behöver jag inte bygglov. Jag vill dock att den ombyggda ytan ska räknas som boyta i framtiden.
Det beror på din ambition och budget skulle jag säga.Nanou skrev:
Jag planerar att bygga om mitt garage, som är 32 kvm, till en lägenhet i framtiden. Min fråga är om jag bör bila bort den befintliga betongplattan, som är 25-30 cm tjock, eller om jag kan lägga isolering ovanpå den. Jag tänker inte installera golvvärme på grund av elpriserna.
Det absolut mest "korrekta" är väl att riva allt och börja om från början med en isolerad platta - men det är ju ett rätt omfattande ingrepp. Att bara bila bort insidan är kanske envariant, men det blir ju också en specialare iom att väggarna då står på resterna - och sen måste man räkna på hur försvagat det blir då, och hur man fröstärker, undviker köldbryggor, fuktvandring osv.
Den mer enklare vägen är att isolera ovanpå. Lite beroende på konstruktion kanske med typ nivellgolv eller liknande (om det är risk för fukt underifrån). Kan man göra det i sin tur beror det på bla takhöjden.
Om kommunen säger att du inte behöver lov så är det ju bra.
Men är det ett fristående garage så kommer det ju inte bli "bostad". Å andra sidan spelar det väl ingen roll i sig om det är omgjort till en bostad: Det är ju ett utrymme man kan bo i, och när du ev. säljer huset så kan du saluföra det så?
Vad är takhöjden invändigt ?Nanou skrev:
Nej då är det ihopbyggt.Nanou skrev:
Då borde du inte ha några problem med att bara isolera och göra det till boyta som kommunen skriver. Har du så hög takhöjd (eller menar du till nock?) så borde det inte vara några problem att isolera golvet ordentligt på rätt sätt ovanpå plattan.
Jag tar bilder istället för jag är klar med tacket och byggde sovloft men tyvärr så kommer jag att riva sovloftet pga höjden och tror inte att jag vill bila så djupt men däremot isolera ordentligt på betongplattan.klaskarlsson skrev:
Vi har precis byggt ut i garaget. Vi hade inte lika generös takhöjd som du så vi fick bila upp golvet. Men vi lade cellplast innan vi gjöt om golvet och lade även in en el-slinga som kommer puttra på låg effekt då golvet blir jäkligt kallt även om vi isolerat. Vi har en hall på 4 kvm som är oisolerad med el-slinga så där har vi lärt oss av misstaget.Nanou skrev:
Plattan vi bilade bort var 15cm ca. Golvet är betydligt behagligare att gå på än i hallen.
Tack för din Input, det är precis det jag vill läsa så jag tar rätt beslut, vill inte ångra ett bygge när man ändå lägger en del pengarK Kanmanjuh skrev:Vi har precis byggt ut i garaget. Vi hade inte lika generös takhöjd som du så vi fick bila upp golvet. Men vi lade cellplast innan vi gjöt om golvet och lade även in en el-slinga som kommer puttra på låg effekt då golvet blir jäkligt kallt även om vi isolerat. Vi har en hall på 4 kvm som är oisolerad med el-slinga så där har vi lärt oss av misstaget.
Plattan vi bilade bort var 15cm ca. Golvet är betydligt behagligare att gå på än i hallen.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 555 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 555 inlägg
Golvvärme behöver inte vara elslingor...Om du väljer att gjuta så överväg att lägga slang för vattenburen golvvärme, även om du inte kopplat in det nu så är det bra att ha det förberett. Bör inte vara en jätte kostnad i sammanhanget.Nanou skrev:
Jag förstår din tanke men har inte det systemet hemma, har luft-luftvärmepumpB breakman skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
bygga om "platt" garagetak till 4-5 graders snedlutning för ökat/bättre fall ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga husstommen till fritidshuset i garaget
Lösvirke & Timmerhus -
Total takyta om garaget sitter ihop med huset? Ska bygga solceller
Tak & Vind -
Bygga om garaget i souterrängplan till bostad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga om en stor del av garaget till bostad, hjälp!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
Populärt i forumet
-
Installera värme i kaninbur/hundkoja?
Välja ytterpanel
Bygga "garage" i större förråd
Guide för beräkig av u-värde?
Hjälp att förstå brandskydd av komplementbyggnad