9 907 läst · 34 svar
10k läst
34 svar
Bygga in trappa - göra ett snyggt räcke
Infästning stolpar:
45mm gods medger att du borrar med pluggborr först och sedan lägger igen hålen med träplugg. Använder du en 20mm plugg kan du dra 6mm träskruv och ha en bricka för M8 i hålen för att fördela ut trycket och förhindra att skruven går rakt igenom.
Trappnos:
Din plan är bra
Spjälor:
Du måste testa dig fram. Proportionerna förändras med förutsättningarna. Såga lite ribbor av masonite t ex och sätt upp på plats med lite maskeringstape. Gå sedan runt och titta från olika vinklar.
Handledare som följer vang:
Böjarna är svaga. Du kan limma ett block av lämpligt trä (poppel är trevligt för sådant. Furu går också bra, men spjälkar lite lättare än lövträ) och figursåga i bandsåg. Saknar du sådan kan du göra mallar och fräsa med handöverfräs. Svårigheten ligger i tjockleken. En låskistfräs 16mm med kullager ovanför skäret kommer max ner ca 70mm. För att uppnå maxdjup får du ta bort mallen när du inte kommer längre med mallen på. Är handledaren bredare än så kan du vända och fräsa rent det sista från andra sidan.
Mvh Findus
45mm gods medger att du borrar med pluggborr först och sedan lägger igen hålen med träplugg. Använder du en 20mm plugg kan du dra 6mm träskruv och ha en bricka för M8 i hålen för att fördela ut trycket och förhindra att skruven går rakt igenom.
Trappnos:
Din plan är bra
Spjälor:
Du måste testa dig fram. Proportionerna förändras med förutsättningarna. Såga lite ribbor av masonite t ex och sätt upp på plats med lite maskeringstape. Gå sedan runt och titta från olika vinklar.
Handledare som följer vang:
Böjarna är svaga. Du kan limma ett block av lämpligt trä (poppel är trevligt för sådant. Furu går också bra, men spjälkar lite lättare än lövträ) och figursåga i bandsåg. Saknar du sådan kan du göra mallar och fräsa med handöverfräs. Svårigheten ligger i tjockleken. En låskistfräs 16mm med kullager ovanför skäret kommer max ner ca 70mm. För att uppnå maxdjup får du ta bort mallen när du inte kommer längre med mallen på. Är handledaren bredare än så kan du vända och fräsa rent det sista från andra sidan.
Mvh Findus
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vangstyckena är svängda eftersom planstegen är olika breda kring trappans hörn. En linje baserad på trappnosarna är däremot helt rak Vill du optimera handledarnas funktion som just handledare ska de vara raka.
Några inspirationsbilder (i hemskt ljus och mobilkamera), från vår trappa som jag gissar stämmer rätt bra i stil och tid.
Spjälorna sitter med CC 175, dimension 22*50. Handledaren diameter 55, sitter 900 över trappnos. Trappnosen sticker ut 35mm och är 40-45 hög ungefär. Rundningen har radie 15-20 mm.
Ger lite hintar om passande dimensioner, kanske!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Spjälorna sitter med CC 175, dimension 22*50. Handledaren diameter 55, sitter 900 över trappnos. Trappnosen sticker ut 35mm och är 40-45 hög ungefär. Rundningen har radie 15-20 mm.
Ger lite hintar om passande dimensioner, kanske!
@justusandersson
Nu hänger jag inte med. Såvitt jag förstår så följer ev trappnos trappsteget. I en svängd trappa så gör man stegen lika långa i gånglinjen. Den antas vara ca 3/5delar av trappans bredd räknat från spindeln. I böjen läggs gånglinjen som en radie. Ritar man sedan in hur stegen ser ut så varierar längden vid spindeln och vid det yttre vangstycket.
Handledaren brukar vara över vangstycket. För att ha rätt höjd så följer handledaren trappstegets framkant där det träffar vangstycket.
Förklara gärna hur du menar. Det blev totalt blankt när jag försökte visualisera hur helt raka handledare blir bekvämt.
Mvh Findus
Nu hänger jag inte med. Såvitt jag förstår så följer ev trappnos trappsteget. I en svängd trappa så gör man stegen lika långa i gånglinjen. Den antas vara ca 3/5delar av trappans bredd räknat från spindeln. I böjen läggs gånglinjen som en radie. Ritar man sedan in hur stegen ser ut så varierar längden vid spindeln och vid det yttre vangstycket.
Logga in
Skapa konto
Handledaren brukar vara över vangstycket. För att ha rätt höjd så följer handledaren trappstegets framkant där det träffar vangstycket.
Förklara gärna hur du menar. Det blev totalt blankt när jag försökte visualisera hur helt raka handledare blir bekvämt.
Mvh Findus
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
I grund och botten är det ett geometriskt problem som så mycket annat när det gäller hus. Om steghöjd och stegdjup är konstanta, vilket de bör vara i gånglinjen, resulterar det i en helt linjär kurva.
Vangstycken som är anpassade till en varierad bredd på planstegen blir svagt böjda. Detta kan bli oerhört vackert men är uttryck för ett annat förhållande. Trappor är klurigt. Det fins folk som har doktorerat på detta ämne.
Vangstycken som är anpassade till en varierad bredd på planstegen blir svagt böjda. Detta kan bli oerhört vackert men är uttryck för ett annat förhållande. Trappor är klurigt. Det fins folk som har doktorerat på detta ämne.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Av barnsäkerhetsskäl får inte mellanrummet vara mer än 10 cm. Detta för att barn inte ska kunna fastna eller ta sig igenom.A arkTecko skrev:
http://www.boverket.se/contentasset...yggregler-avsnitt-8-bfs-2011-6-tom-2014-3.pdf avsnitt 8.2321
@justusandersson
Det du säger blir nonsens i en svängd trappa. Antar man att du går i gånglinjen och vrider dig för varje steg så att den del av handledaren du håller i är rakt i linje med steget du står på. Då är rätt höjd inte en rak linje. Raka linjer ser inte bara tokigt ut. Det blir förskräckligt obekvämt. Potentiellt farligt om du släpper handledaren i mörkret och famlar runt på fel höjd för att hitta den efter hörnet.
Det enda ställe där fallet är helt rakt är i gånglinjen. För mig är det inget svårt matematiskt problem. Slår man ut vangstycken så ser det ut ungefär så här. Raka handledare (rött) kommer inte att ha en vettig referens någonstans.
Men så är jag inte matematiker heller.
Mvh Findus
Det du säger blir nonsens i en svängd trappa. Antar man att du går i gånglinjen och vrider dig för varje steg så att den del av handledaren du håller i är rakt i linje med steget du står på. Då är rätt höjd inte en rak linje. Raka linjer ser inte bara tokigt ut. Det blir förskräckligt obekvämt. Potentiellt farligt om du släpper handledaren i mörkret och famlar runt på fel höjd för att hitta den efter hörnet.
Det enda ställe där fallet är helt rakt är i gånglinjen. För mig är det inget svårt matematiskt problem. Slår man ut vangstycken så ser det ut ungefär så här. Raka handledare (rött) kommer inte att ha en vettig referens någonstans.
Logga in
Skapa konto
Men så är jag inte matematiker heller.
Mvh Findus
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Håller med om att handledaren ska följa vangsstyckets form för att trappan ska bli bekväm att gå i. När man går på raksträckan är det enkelt, då förflyttar man sig en viss sträcka vertikalt och en viss sträcka horisontellt, handen gör likadant. Rena translationsrörelser. I den svängda delen gör man samma translationer (om man går i mittlinjen som tänkt) men samtidigt en rotation. Handens position i förhållande till rotationscentrum ger en tangentiell förflyttning på grund av rotationen som adderas till den horisontella translationen. Den vertikala translationen är samma för alla steg. Detta gör att lutningen på handledaren bör minska där trappan svänger för att följa handens naturliga rörelse, alltså samma form som vangstycket har. Så matematiken, eller snarare kinematiken, ger också stöd för den svängda handledaren om man vill.
Jag har en tvååring som ser det som ett livsäventyr att gå i trappan så fort han får chansen. Lite tillfälligt under renovering har vi bara några raka brädor som handledare och han har det ganska besvärligt att använda dem. I hörnen når han nätt och jämnt upp alls.
Jag har en tvååring som ser det som ett livsäventyr att gå i trappan så fort han får chansen. Lite tillfälligt under renovering har vi bara några raka brädor som handledare och han har det ganska besvärligt att använda dem. I hörnen når han nätt och jämnt upp alls.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det är ju bara där fallrisk förkommer som regeln finns, så nedifrån är det knappast något krav/behov. Det är ju inte förbjudet med 10 cm mellanrum i resten av huset. Dessutom är barn på 4 månader ganska lätta att hålla borta från farliga ställen, de kan ju inte krypa ännu...
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det handlar väl även om att ett barn (eller en vuxen) ska kunna stoppa in huvudet och fastna.A arkTecko skrev:
Att bara fastna är knappast livsfarligt, det är ju i kombination med att falla/hänga man behöver oroa sig. F.ö har 999/1000 barn huvud större än 12.5 cm vid sex månaders ålder. Men nu tycker jag det blir lite väl OT...
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ja det är därför det rekommenderas att hålla öppningen något mindre än 12,5 cm...A arkTecko skrev:
Byggreglerna handlar inte bara om faror med risk för liv utan även om att undvika mindre allvarliga saker.
Tråden handlar om hur TS ska utforma sitt räcke så jag tycker inte det är OT utan högst väsentligt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man kan tycka vad man vill om de regler från Boverket som BirgitS länkade till, men det är de som gäller, det bör man vara medveten om.
Ledstängerna skall följa trappnosarna på raksträckorna. I svängen skall det helst finnas en 90 graders böj som förenar raksträckorna. Åtminstone förr fanns det en svensk standard som reglerade detta. Ledstänger är alltid en kompromiss mellan olika funktionskrav som beror på skillnader i längd och ålder. Ibland kan man behöva parallella system.
Ledstängerna skall följa trappnosarna på raksträckorna. I svängen skall det helst finnas en 90 graders böj som förenar raksträckorna. Åtminstone förr fanns det en svensk standard som reglerade detta. Ledstänger är alltid en kompromiss mellan olika funktionskrav som beror på skillnader i längd och ålder. Ibland kan man behöva parallella system.