Jag håller på och river hela tvättstugan i källaren och fick en idé att man kanske skulle passa på att isolera om bjälklaget mot våningen ovanför och trycka dit golvvärme när man ändå håller på. Huset är nästan 100 år gammalt och golven har vart rejält kalla under vintern även om det är varmt i huset och källaren i övrigt. Sågspånet som låg där hade sjunkit ihop och lämnat en rejäl luftspalt mot golvets undersida. Nu är det omlokaliserat till innanför min tröja och överallt i hela källaren.
Bjälklaget är rejält tjockt och jag tänker att man skulle kunna fräsa spår i 100mm EPS, lägga ner två slängar 16mm golvvärmeslang i varje mellanrum, klämma upp den med gles och fästa gips under för att få ett snyggt tak med synliga bjälkar och samtidigt ett varmt golv på ovansidan.
Det finns element så det räcker på våningen ovanför så det är endast komfortvärme. Tänker att man kan få till cc30 på rören och kan dra dem genom en fördelare.
Jag ska ändå mata in golvvärme i tvättstugan så jag behöver ha en shunt för det, och att gå upp en storlek för att dessutom serva rummet ovanför känns inte som bortkastade pengar.
Är jag helt ute och cyklar eller kan det vara något?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklaget är rejält tjockt och jag tänker att man skulle kunna fräsa spår i 100mm EPS, lägga ner två slängar 16mm golvvärmeslang i varje mellanrum, klämma upp den med gles och fästa gips under för att få ett snyggt tak med synliga bjälkar och samtidigt ett varmt golv på ovansidan.

Det finns element så det räcker på våningen ovanför så det är endast komfortvärme. Tänker att man kan få till cc30 på rören och kan dra dem genom en fördelare.
Jag ska ändå mata in golvvärme i tvättstugan så jag behöver ha en shunt för det, och att gå upp en storlek för att dessutom serva rummet ovanför känns inte som bortkastade pengar.
Är jag helt ute och cyklar eller kan det vara något?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byggarna satte på golvvärmen dagen efter de var klara med kaklingen
Badrum -
Bygga vägg på vattenburen golvvärme
Golv -
Riva öppen spis och bygga innervägg på klinker med golvvärme
Byggmaterial & Byggteknik -
Parkett med golvvärme hur lågt kan man bygga
Byggmaterial & Byggteknik -
Lågbyggande golvvärme - nackdelar?