Ok grymt! Med hönsnät, häftar du fast det då på insida regel eller hur fäster du det?
 
Klammerpicka
 
Nice! Kort och konsist svar! :) Fasen vad nice! Då har jag all info för att kunna färdigställa den bakre väggen med tyg och sånt. Det blir nog klart idag! Sen är det bara spalterna kvar! Tack för all hjälp!
 
Hej igen! En liten fråga till. Tyget spänner ju över hela väggen men spalterna gör det inte.
Dekorativ vägg med vertikala spalter och en central del täckt av tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs i mittdelen så är det spalter ner mot golvet och upp mot taket, men i mitten är det bara tyg. Går det att fästa spalterna i tyget? Dvs att jag borrar genom tyget?
 
Du klamrar först tyget mot reglarna, sedan skjuter du fast spaltpanen med dyckert.
 
Ok! Grymt! Så dyckerten går igenom tyget då? Då behöver jag en dyckertpistol antar jag?

Har fått upp hönsnät på hälften av väggen, fy vad dåligt det blir. Inte alls jämt och det går inte att spänna. Drar jag i ett hörn eller sida så flyttar sig bara ojämnheterna. Funderar på om murarsnöre är bättre, men hur funkar det, häftar man fast det också, eller skruvar man fast beslag av någon sort och fäster i? Snöre känns spontant som att det går att sträcka lättare och få det jämnt.
 
Hehe nu drar jag igång en monolog igen. Jag är sjukt tacksam över att du hjälper mig!

Men skulle skruvöglor funka? Tänker om man skruvar i en massa sådana insida reglar och sicksackar murarsnöret mellan dom. Dock vet jag ej om det funkar att skruva i en skruv så nära kanten på regeln. Den lär ju spricka? Eller så förborrar man hålet.

Man kanske kan skruva i den snett inåt i regeln och sedan banka till öglan så att den är i linje? Eller vad tror du?
 
Kan du "sy fast" hönsnätet med murarsnöret genom isoleringen och fästa på baksidan?
Edit: jag tror inte på att sick-sacka med murarsnöret, det behövs så otroligt lite kraft för att det ska bukta ut på mitten. (om det nu var så du tänkte göra)
 
Är du nogrann när du skär isoleringen ska du egentligen behöva något ytterligare stöd. Du har ju spaltpanelen som stöd sen. Du kan klippa remsor av hönsnätet om du tycker det är bökigt med hels nätet. Hålband, najtråd el snöre funkar bra också. Snöret spänner du mellan skruvar på baksida regel.
 
Har fått upp tyget nu, det enda som återstår att göra innan väggen är klar är att få dit MDF-spalterna. Kollade med K-Rauta, de kunde såga till dem till mig för en 500:ing lite drygt. Så det kör jag på. Kollade även med en målare vad det skulle kosta att få dem målade vitt och han gav mig en offert som låg högt över min budget så jag tänker att jag gör det själv.

Hittade denna video:

Han använder en "wood primer undercoat" och sedan en "gloss or satinbased topcoat". Frågan är vad detta är på svenska? Vilka produkter skall jag leta efter?

/Jens
 
Hur slutade det Jens?
 
Jag är inte klar, men tyget är uppe och det enda som är kvar är att måla och få dit spalterna, jag kommer att göra detta efter jul dock, har för mycket att göra fram tills dess. Men det låter riktigt bra här inne nu redan. Och med spalterna kommer det att bli ännu bättre!

Så här ser det ut nu:
22687792_10156246190383465_3628441486673887061_n.jpg
Skarvarna kommer att täckas av spalterna.
/Jens
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Halloj! Är på G att få de första spalterna färdigmålade. Nu vill jag sätta upp dom. Lite frågor!
Vilken dyckert skall jag använda? Räcker 2 mm? Kan jag bara spika rakt i MDF:en eller måste jag förborra först? Bör jag förstärka tyget med extra häftklammer där spikhålen blir, eller spelar det någon roll?
/Jens
 
1,2 mm räcker fint. Du förborrar inte för dyckert. Panelerna kommer nypa åt tyget tillräckligt mycket så du behöver inga extraklammer där.
 
  • Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Grymt! Tack för svar! Hur många behövs per spalt tror du? Vissa spalter är 240x1260mm (bild nedan). Behöver jag två i varje ände då eller räcker det med en?
Målad spalt 240x1260mm på ett arbetsbord, omgiven av målartillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.