Jo, kvalitet är värt lite extra pengar!
 
Nu är det klart för att sätta in stenullen. Har du någon info om pris och hur man köper tyget Björn?
 
Oj, har missat svara dig - sorry. Räkna med 250 kr + moms / lpm
 
Ok tack så mycket!
 
Frågan är väl om jag måste grundmåla och hålla på eller räcker det att spraya på några lager av den här färgen?

Eller det kanske går att lösa på ett annat sätt?
 
  • Gilla
Rickard Ohlin
  • Laddar…
Jag köpte riktig färg istället. Tyget är framme i veckan och nu skall jag måla några av reglarna så att eventuella glipor mellan tyg och reglar inte syns. Sen när tyget kommer så blir det dags för stenullen.
 
Hej igen! Imorgon kommer tyget. Tänkte bara fråga om du har lite tips hur man får dit det snyggt och utan skrynklor?
 
Hej Björn!

Tyget gick hur lätt som helst att få dit! Dock har jag stött på ett jobbigt problem!

Gobo:sarna är nu fyllda med stenull. De är 39,5 cm djupa och stenullen totalt 39 cm. Ändå buktar det ut som en ballong på bägge sidor. Att det buktar ut på baksidan gör inget, den kommer ju inte synas, men framsidan är ju värre. Vad bör jag göra? Skall jag "hyvla" bort lite på framsidan så att det ligger i linje med absorbenten? Hur hindrar jag stenullen från att trycka ut tyget på framsidan? Har en ide med vinkelbeslag som jag sätter på insidan av reglarna som håller fast kanterna på stenullen, sen trär jag ett snöre sicksack mellan dom, så som man snörar en sko. Sedan har man då tyget på utsidan av detta. Skulle det funka? Eller hur brukar du göra?

Sen en till liten fråga, den bakre väggen är täckt med stenull från golv till tak. 39,5 cm tjockt plus 21.5 cm luft. Den högra väggen vetter mot utsidan. Bör jag ha en liten glipa där mellan stenull och vägg för att förhindra fuktuppbyggnad? Vi pratar alltså om en 2,5 m hög och 39,5 cm bred del av ytterväggen som kommer vara täckt av stenull.

/Jens
 
Hej igen!

Är i full gång och bygger och tog lite egna beslut. Bla så organiserade jag om stenullen så nu är det 2,5 cm för kort, vilket i praktikern blev typ 0,5 cm. Frågan om avstånd mellan yttervägg och stenull är fortfarande kvar.

Tänker att jag tar 3tum1 plank och sågar och fäster vågrätt mot väggen. Dvs 39,5 cm långa bitar som fästs mot den lodräta regeln med vinkelbeslag. Detta gör att det skapas små kanaler bakom stenullen och väggen. Kanalerna är dock stängda i ena änden av regeln. Gör det något? Behöver luften cirkulera för att det skall fungera? Eller räcker det att det är luft mellan stenull och regel?

Bildexempel:
Schematisk skiss över en väggkonstruktion med reglar, isolering av stenull och luftkanaler i en byggprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Känns som jag pratar med mig själv här nu, men jag löste det! Om det nu var ett problem vet jag ej men löst blev det. :) Jag högg ur breda spår i 3tum1 plankorna, så nu kan luften cirkulera mellan rockwoolen och väggen utan problem. Då har jag inga mer frågor för tillfället! :)
 
Kommer funka finfint. Egentligen behöver inte isoleringen gå hela vägen in då det är 1/4 våglängd som absorberas.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Kommer funka finfint. Egentligen behöver inte isoleringen gå hela vägen in då det är 1/4 våglängd som absorberas.
Grymt! Tack för svar! Får jag bara fråga, hur kan jag göra för att hålla stenullen på plats så att den inte trycker ut tyget? Har lyckats minska tjockleken på ullen men trots det så buktar det på vissa ställen. Funkar det att sätta vinkelbeslag på insidan av regelramen och spänna snören i dessa sicksack? Eller hur brukar du göra?
 
Hönsnät eller murarsnöre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.