J JKrister skrev:
Gör man lite bredare tvärgående handtag på bra ställe på svanhalsen kan man lägga lite längre lister eller så på det.

Vill inte förstöra tråden som känns nära bearbetad o klar.
Men, jag känner att en sån här kärra ska passa in på så många olika områden att jag hade byggt lite mer modulärt. Tänker mig att man utgår från en aluminium stege ca 2m, till den två hjul som kan placeras på iallafall två ställen(bak eller mitten) sen hade det varit praktiskt med möjlighet att sätta stegen ganska direkt på sadelstolpen för stt få en kort kärra, men även alternativ med svanhals för längre vagn.
Stolpar som träs in i stegen och då kan placeras på olika ställen och väljas att vara nedfällda. Ett anpassat lastnät som bildar väggar med hjälp av stolparna vid behov.
Jag är på landet och kan inte börja bygg förrän nästa vecka, så det finns gott om tid för 180 gradersvändningar :) Stege var ju en smart idé, men jag behöver bredare. Eftersom jag redan har två kärror som jag använder flitigt så har jag rätt bra känsla för vilka specifikationer jag behöver. Det är mycket vanligare att jag önskar mig en bredare kärra än en längre. Sen ska det gå att köra tex lister eller golvplankor, men det gör inte så mycket om det blir tungt och meckigt. Däremot ska man enkelt få plats med sex matkassar.
 
A andersda skrev:
Du kan ju alltid uppgradera cykeln med eldrift om det blir för tungt....
Jag har elcykel och det är egentligen inte att det är jobbigt att cykla utan att det blir säkrare att köra snabbt med ett lättare släp. Om den är fullt lastad någon gång är jag helt ok med att snigla fram i 10 km/h men jag vill kunna cykla iaf i 20 km/h när den är tom.
 
Du behöver inte vara orolig över tyngden isf. Lådcyklar med 250w motor är pigga nog och dom väger en hel del.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De två modellerna jag hittade på Biltema var specade till 23 och 25 kilo...
Ja fast specen bygger ju på att barnen sitter i en dåligt sydd tygpåse, tar man bort den svagaste länken går det och lasta mer.
 
A arasmus skrev:
Jag har elcykel och det är egentligen inte att det är jobbigt att cykla utan att det blir säkrare att köra snabbt med ett lättare släp. Om den är fullt lastad någon gång är jag helt ok med att snigla fram i 10 km/h men jag vill kunna cykla iaf i 20 km/h när den är tom.
Lite som i början när elbilar inte kunde dra släp. Bygger på att motorn/cykeln är byggd för att dra igång tung last. En granne till mig hade en sån här https://bultenbike.se/produkt/bicylift/ mäktig men lite dyr.

en favorit för mig
https://www.tritoncycles.co.uk/acce...MI5JXm5NGz6gIVwgJ7Ch3k1wCgEAQYASABEgIZ5vD_BwE
 
Det kanske kan gå att göra längden på cykelkopplingen justerbar? Så när du ska köra korta saker är den lagom kort och smidig, sen när det är dags att köra 5 meters plank sätter man dit en eller två förlängare.
 
  • Gilla
JKrister och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Klassiskt så sätter man draget på sadelstolpen, men det blir ju lite högt.....
Har sett barnkärror som sitter fast vid baknavet.

Protte
ja, men du har inte sett en kanot som sitter fast i förarens bakdel.. :) jag kanske är feg, men jag hade hellre tagit en fem meter lång kanot på vagnen
 
A arasmus skrev:
Jag är på landet och kan inte börja bygg förrän nästa vecka, så det finns gott om tid för 180 gradersvändningar :) Stege var ju en smart idé, men jag behöver bredare. Eftersom jag redan har två kärror som jag använder flitigt så har jag rätt bra känsla för vilka specifikationer jag behöver. Det är mycket vanligare att jag önskar mig en bredare kärra än en längre. Sen ska det gå att köra tex lister eller golvplankor, men det gör inte så mycket om det blir tungt och meckigt. Däremot ska man enkelt få plats med sex matkassar.
Jag släpper inte tanken helt och tror på modulärt (ombyggbart). Stolparna som träs in i stegen skulle med lätthet kunna sättas på två olika bredd. Behöver ju inte sitta mitt emot varran så teleskopfunktion borde kunna få kärra att justeras mellan 45 och 45+35+35 cm vid behov och bredare än så så måste man bredda cykelvägen;)
Snyggast hade fjädrade pluppar skött teleskop men genomgående bult går ju lika bra.
 
J JKrister skrev:
Jag släpper inte tanken helt och tror på modulärt (ombyggbart). Stolparna som träs in i stegen skulle med lätthet kunna sättas på två olika bredd. Behöver ju inte sitta mitt emot varran så teleskopfunktion borde kunna få kärra att justeras mellan 45 och 45+35+35 cm vid behov och bredare än så så måste man bredda cykelvägen;)
Snyggast hade fjädrade pluppar skött teleskop men genomgående bult går ju lika bra.
Få se mig besegrad. Blir rangligt att sätta hjulen på egen byggd teleskop och hjulen behlver vara bredast...
 
Jag hade tänk att sätta ihop det hela såhär. Rören som utgör botten är alltså fästa i vertikala rör i kanterna. Nu kom jag att tänka på att det kanske blir dålig hållfasthet i fogarna som hamnar närmast brädan. Där fogar man ju bara ihop två kanter, snare än en kant mot en plan yta. Bör jag låta kantpinnarna sticka ner ett par cm? Hur långt behövs isf?
 
  • Hörndetalj där ett metallrör är fäst vid en träbräda med hjälp av röda vinkelfästen på ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Insåg att jag förklarade lite dåligt vad det är man ser. Skivan är bara ett underlag nu, den skall sitta annorlunda sen. Rören som ligger mot skivan är bottenramen.
 
Nä, det behöver du inte oroa dig för...
Men kapa upp några småbitar att öva på först...
 
F
Har du köpt alla stålrör redan? Jag har lite 25x25x1,5 över annars efter mitt eget vagnbygge som jag nyligen gjorde klart. Tror det är extremt mycket billigare att köpa sitt stål på Montano än på Biltema.

Hur tänker du fästa plywood golv och sidor, skall du svetsa tunna plåtöron eller hur hade du tänkt dig? Min vagn har ett helt annat användningsområde än din vagn men jag körde med 1mm aluminiumgolv, det väger inte många gram.
 
F
K kest skrev:
[länk]
Kanske inte optimal efter en cykel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.