Arlanda snickerifabrik har gjort takstolar åt mig. Dom levererad och lyfte upp dom på stommen direkt. Sedan kunde vi dra dom till rätt plats 120cc.

L Langostanten skrev:
Hejhopp,

Så nu börjar sommarn krypa på och då är det dags för att planera garagebygge!
Plattan göt vi i samband med husbygget så den är färdig, men har hela vintern gått runt och grubblat på om man ska bygga garaget själv. Känns ju som man kan spara in en ordentlig slant där.

Garaget är cirkus 7x7m så jag tänkte 120cc med 45x170 reglar och sen bygga upp taket med W-formen inte borde vara så svårt. Eftersom jag är sämst känner jag att alla tillfällen där man kan överdimensionera utan att det då ger onödig last är säkrast.

Väggar och sånt känns otroligt lätt att få till, men takstolarna är lite av ett huvudbry. Det känns rent spontant som en 170 regel i underramen, 145 i överramen, 120 i de "inre" dimensionerna och så feta spikplåtar man kan använda utan att någon naturskyddsförening börjar skicka hatmail borde vara relativt lätt att få till.

Det känns dock som en hel del personer fått offerter på ett liknande bygge under 20kkr, vilket med de här dimensionerna kommer vara 5-10 tusen dyrare än självbygge.

Vad tycker experterna här på internet? Borde man beställa takstolar eller bygga själv? Några erfarenheter?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Kjell Brunström skrev:
Du.får bygga takstolar men inte säätta upp dem.
Du måst göra en hållfastighets beräkning för takstolarna som inlämnas till Kommunen om det ska göras enligt gällande regle.
.Kjell

Jag byggde egna till enkelcarporten. Superlätt och superroligt och betydligt billigare än att köpa färdiga.

• Trätakstol vid hus, soligt, grusgrund, byggmaterial, verktyg, konstruktion, husfasad, fönster, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det klart du får, men de måste vara dimensionerade enligt Eurokod och EKS.
Du måste skicka in en hållfasthet beräkning till Kommunen och virket ska vara Märkt med C24 eller högre klassning.

K Kjell Brunström skrev:
Du måste skicka in en hållfasthet beräkning till Kommunen och virket ska vara Märkt med C24 eller högre klassning.
Det behövde inte jag göra.

Absolut.
Men det blir också en vridande kraft att ta hand om när högbenet trycks ner mellan sista W-stödet och takfoten.
Det ena skälet att kila utesluter inte det andra.

Redigerat:
A Alexn72 skrev:
För den som vill se hur många minuter det tar att montera ihop en takstol
[media]
Vad gör den stora maskinen med tvåhandsfattning? Klämmer den ner plåten i träet och spikar samtidigt?

TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Vad gör den stora maskinen med tvåhandsfattning? Klämmer den ner plåten i träet och spikar samtidigt?
Det sitter "inbyggda spikar" i plåtarna.
Metallisk taggplatta, troligtvis för att avskräcka från att klättra eller att sitta på ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Det sitter "inbyggda spikar" i plåtarna.
[bild]
Aha!
Tack för info :D

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
Jag byggde egna till enkelcarporten. Superlätt och superroligt och betydligt billigare än att köpa färdiga.
Har du skarvat hanbjälken rakt under den stående??
Annars, varför spikplåt åt det hållet?

TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
som en annan sa så pressar den in spikplåtarna.
Fördelen med dessa spikplåtar är att de är betydligt bättre än att använda tex hållplats och skruv, du kan använda betydligt mindre spikplåtar än om samma takstol skulle dimensioneras med hålplåt och i vissa fall måste man även öka på dimensionen på virket för att det ska klara beräkningarna med hålplåt.

Tomture61 Tomture61 skrev:
Måste bli ett extremt lågt garage :thinking: 20 cm högt :D
Murblock till väggar = Underhållsfritt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.