35 374 läst · 86 svar
35k läst
86 svar
Bygga egna takstolar eller köpa prefabricerade
Arlanda snickerifabrik har gjort takstolar åt mig. Dom levererad och lyfte upp dom på stommen direkt. Sedan kunde vi dra dom till rätt plats 120cc.
L Langostanten skrev:Hejhopp,
Så nu börjar sommarn krypa på och då är det dags för att planera garagebygge!
Plattan göt vi i samband med husbygget så den är färdig, men har hela vintern gått runt och grubblat på om man ska bygga garaget själv. Känns ju som man kan spara in en ordentlig slant där.
Garaget är cirkus 7x7m så jag tänkte 120cc med 45x170 reglar och sen bygga upp taket med W-formen inte borde vara så svårt. Eftersom jag är sämst känner jag att alla tillfällen där man kan överdimensionera utan att det då ger onödig last är säkrast.
Väggar och sånt känns otroligt lätt att få till, men takstolarna är lite av ett huvudbry. Det känns rent spontant som en 170 regel i underramen, 145 i överramen, 120 i de "inre" dimensionerna och så feta spikplåtar man kan använda utan att någon naturskyddsförening börjar skicka hatmail borde vara relativt lätt att få till.
Det känns dock som en hel del personer fått offerter på ett liknande bygge under 20kkr, vilket med de här dimensionerna kommer vara 5-10 tusen dyrare än självbygge.
Vad tycker experterna här på internet? Borde man beställa takstolar eller bygga själv? Några erfarenheter?
som en annan sa så pressar den in spikplåtarna.UlrikaSpg skrev:
Fördelen med dessa spikplåtar är att de är betydligt bättre än att använda tex hållplats och skruv, du kan använda betydligt mindre spikplåtar än om samma takstol skulle dimensioneras med hålplåt och i vissa fall måste man även öka på dimensionen på virket för att det ska klara beräkningarna med hålplåt.
Produkter som diskuteras i tråden