Jag vet inte hur noggrant jag behöver förklara typ såhär:
1) monterade överliggare (snedskruvade underifrån)
2) monterade en liggande regel/ribba (28x45) under överliggaren (snedskruvade upp i överliggaren)
3) monterade en liggande regel/ribba (28x45) i nederkant (snedskruvade in i stolparna)
4) skruvade de stående ribborna i de liggande reglarna/ribborna så att skruvskallarna blir dolda bakom nedanstående regel/ribba
5) monterade ytterligare en liggande regel/ribba uppe och nere (synliga skruvskallar)

Obs! Bilden stämmer inte, det var en idé jag hade innan. Så byt ut 45x70-reglarna till 28x45.

Ritning av altanräcke med måttangivelser och detaljerade delar som illustrerar montering och komponentstorlekar, 28x45 reglar istället för 45x70.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag vet inte hur noggrant jag behöver förklara typ såhär:
1) monterade överliggare (snedskruvade underifrån)
2) monterade en liggande regel/ribba (28x45) under överliggaren (snedskruvade upp i överliggaren)
3) monterade en liggande regel/ribba (28x45) i nederkant (snedskruvade in i stolparna)
4) skruvade de stående ribborna i de liggande reglarna/ribborna så att skruvskallarna blir dolda bakom nedanstående regel/ribba
5) monterade ytterligare en liggande regel/ribba uppe och nere (synliga skruvskallar)

Obs! Bilden stämmer inte, det var en idé jag hade innan. Så byt ut 45x70-reglarna till 28x45.

[bild]
Tack för utförligt svar. Uppskattar det.

Så blev mitt altanräcke klart efter inspiration från tråden.

använde 28x70 som spjälor och även till de liggande. Stolparna är 95x95 impregnerat respektive 90x90 (impregnerat limträ) där det skall bli plasttak. Överliggare är kupad kärnfuru 28x140 (samma som till golvet).

satte mina spjälor med ca 1,5 cm mellan för att slippa insyn. Räcket är 109cm högt till ovankant överliggare.

min egen slutsats: målningen tog väldigt lång tid. Oljade, Grundmålade, och slutmålade 2 gånger innan montering. skönt med källare. Använde alcro bestå fönsterfärg.

Själva monteringen var kul och gick rätt fort. Använde inga beslag utan bara skruv.

• Nybyggt träaltanräcke med vertikala spjälor, stolpar och kupad överliggare, intill ett hus och trappa.
    Skapa konto
  • Altan med nytt vitmålat räcke, trägolv, och steg i soligt väder.
    Skapa konto
  • Nymålat vita altanräcke med vertikala spjälor och kärnfurugolv på en solig dag.
    Skapa konto
  • Altan med nytt vitt räcke och trägolv bredvid en grön husvägg, under solig himmel.
    Skapa konto
  • Nymålat altanräcke i trä med vita spjälor och naturfärgade stolpar och överliggare, mot hus och frostdrabbat gräs.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.