Tänk på att om du dim enl tabell och ligger på gränsen kan golvet kännas gungigt. Bättre då att överdim något.

Tack Göran! Många bra svar.

Ja 5.40 verkar ju lämpligt. Jag antar att du åsyftar de fast längder som finns i handeln (utöver att det är ett ganska praktiskt djup rent användningsmässigt). Några cm kortare, är det en syftning mot att man bör renkapa vilket sägs att man ska göra lite här och där i forumet?

Självklart, kryssmäta ska man ju göra. Då blir det ju enkelt att komma ifrån romben.

Höjdjustering mha regelbitar på ömse sida. Det innebär alltså att tyngden tas upp av de tvärgående skruvarna. Läste nån annanstans att distansplattor (hålplattor eller kanske plastkilar) under regeln är att föredra. Eller vid större justering att man bygger en kort stolpe med 2 st. 45x95 (en under och en vid sidan).

Angående dimensionering och svikt. Jag håller med seniorkonsult, jag vill inte uppleva gung. Bättre att överdimensionera.
Jag tycker mig se en motstridighet här dock. Tabellen som det oftast hänvisas till säkerställer ju dimensionering sett till snölast om 2,5 kN/m2. Göran sa dock följande i en parallell tråd:

"Vid 2m mellan upplagen så ligger man på gräsen redan för 45x195. Men det är om man skall dimensionera för snölast. Ger man avkall på det så är det svikten som blir dimensionerande."

Detta citat tolkar jag som att om man säkerställer snölastdimensioneringen så undviker man även gunget. Tabellen fokuserar dock inte på avståndet mellan golvreglarna och det kanske är framförallt pga detta mått man upplever ett gung eller iaf ett sviktande?

Vad tror ni om frågan huruvida man kan belasta altanen med punktlaster från stolpar till ett uterum? Är det ok att sätta de stolparna vartsomhelst på altanen eller måste jag ta upp den kraften i en linje som skär golvregel-bärlina-platta? Ska inte bygga uterummet förrän om några år så det hade varit bekvämt att inte behöva detaljplanera altanen på den nivån.

Tack för stöd!

Eftersom jag ogillar trådar som inte avslutas kommer här några bilder på slutresultatet.

Renoverat vitt hus med terrass, rött tak och en trädgård i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träveranda vid vit husfasad med räcke och trappsteg, omgiven av grönska.
Skapa konto

Nybyggd träaltan med räcken framför ett vitt hus omgivet av grönska.
Skapa konto

• Gilla
Villläramer och 17 till
  • Laddar…
Toppensnyggt! En fråga kan du beskriva staketet, vad har du använt för dimensioner. Vi ska själva bygga staket strax och ditt var precis ett sådant vi vill bygga.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Eftersom jag ogillar trådar som inte avslutas kommer här några bilder på slutresultatet.

[bild]
[bild]
[bild]
Vilken fin altan, bra jobbat, fint hus med.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
V VidHavskanten skrev:
Toppensnyggt! En fråga kan du beskriva staketet, vad har du använt för dimensioner. Vi ska själva bygga staket strax och ditt var precis ett sådant vi vill bygga.
Absolut! Staketet har stolpar som är 95x95mm och en rundad överliggare (handledare) som är 34x145mm. Överliggarna ligger på 90cm, stolphattarna (Jabo 145x145mm) ligger på 100cm. Ribborna är 45x28mm och är monterade med 45mm avstånd. I överkant och underkant är liggande ribbor (45x28) på både insida och utsida.

Funkar den beskrivningen?

Absolut! Staketet har stolpar som är 95x95mm och en rundad överliggare (handledare) som är 34x145mm. Överliggarna ligger på 90cm, stolphattarna (Jabo 145x145mm) ligger på 100cm. Ribborna är 45x28mm och är monterade med 45mm avstånd. I överkant och underkant är liggande ribbor (45x28) på både insida och utsida.

väldigt snyggt. Känns det stabilt med de dimensionerna? Hur långt har du mellan stolparna? Hur mycket luft har du mellan däckets överkant till staketet börjar?

Kolla sidan Träinformation, Svenskt Trä.

Nån som vet om 45x28 finns obehandlat lättillgängligt? Typ Beijer, k-rauta, byggmax eller optimera? Hittar bara impregnerat, men jag tänkte måla innan jag sätter upp.

V Villa1949 skrev:
Nån som vet om 45x28 finns obehandlat lättillgängligt? Typ Beijer, k-rauta, byggmax eller optimera? Hittar bara impregnerat, men jag tänkte måla innan jag sätter upp.
28x70, s.k. glespanel, finns överallt där det säljs byggvaror.
7,85 kr/m på Byggmax.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
28x70, s.k. glespanel, finns överallt där det säljs byggvaror.
7,85 kr/m på Byggmax.
Ja det är ett bra alternativ om inte 28x45 finns.

V Villa1949 skrev:
väldigt snyggt. Känns det stabilt med de dimensionerna? Hur långt har du mellan stolparna? Hur mycket luft har du mellan däckets överkant till staketet börjar?
Ja jag tycker det känns stabilt. Stolparna är de som går hela vägen ner till plintarna så dessa är superstabila. Det är ca cc180cm mellan stolparna. Från däck till underkant staket är det ca 8cm.

Ja jag tycker det känns stabilt. Stolparna är de som går hela vägen ner till plintarna så dessa är superstabila. Det är ca cc180cm mellan stolparna. Från däck till underkant staket är det ca 8cm.
Snedsågade du spjälorna?

V Villa1949 skrev:
Snedsågade du spjälorna?
Nej det gjorde jag inte. Det är ju tryckt virke så det ska nog funka ändå.

Hur skruvade du ihop det och fäste i stolparna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.