silas skrev:
Hur mycket grovbetong gick det åt och hur blandade du dem( skottkärra eller blandare) Tänkte själv gjuta 10 plintar med 150mm bred och 1,8m djup och försöker räkna ut åtgång.
Hej Silas!

Jag har 18 plintar :eek: med varierande höjd och jag blandade totalt 29 säckar i en hyrd betongblandare. Vi var två stycken som hjälptes åt. En blandade och körde fram, den andra hällde i och skakade/jämnade till. Enligt mig finns det ingen anledning att blanda för hand i en kärra såvida inte medlemskortet på gymmet gått ut och du vill köra lite fysisk träning i trädgården ;). Tycker nog att altanbygget ger bra träning ändå . . .

Jag har för mig att en säck på 25 kg ger 13 liter betong. För att kunna räkna ut volymen på rören måste man använda lite geometri. Grundformeln ser ut så här: V = (pi x (d x d) / 4) x h där V=volym, pi=3,14, d=diameter, h=höjd
Ditt exempel skulle då se ut så här:
d=1,5 dm
h=18 dm
antal plintar=10 ===>

(3,14 x (1,5 x 1,5) / 4) x 18 x 10 = 318 dm3 (liter) ===>
318 liter betong motsvarar 24½ säckar betong. Ta gärna en säck extra. Det skulle ju vara tråkigt att stå där med några liter för lite :surprised:

Ja, då är det bara att anlita en polare, hyra en blandare och köra igång . . .
 
MathiasS skrev:
Å andra sidan är det ju aldrig i helsiken någon som ser ett par skruvskallar om du skruvat uppifrån...:)
Håller med dig där men som alltid, när jag trixat ihop nå´t hemma, så pekar jag själv ut bristerna för i synnerhet svärfar innan han själv ev. noterar/påpekar dem. Tror att det är lite av en "hemma-fixar-sjukdom" - själv ser man de mest obetydliga bristerna men om man skulle ta ett litet kliv bakåt (mer än 5 dm :rolleyes:) så försvinner de små, små bristerna i helheten. Försöker aktivt att ha en mer avslappnad inställning till alla små byggfel jag själv känner till :surprised:.
 
Jag måste bara få grattulera ett fint bygge. Det skapar insperation hos en annan.
- men jag hopas att du kan stå på dig, och övertyga Frun att inte måla....
 
peegee4 skrev:
Hej Silas!

Jag har 18 plintar :eek: med varierande höjd och jag blandade totalt 29 säckar i en hyrd betongblandare. Vi var två stycken som hjälptes åt. En blandade och körde fram, den andra hällde i och skakade/jämnade till. Enligt mig finns det ingen anledning att blanda för hand i en kärra såvida inte medlemskortet på gymmet gått ut och du vill köra lite fysisk träning i trädgården ;). Tycker nog att altanbygget ger bra träning ändå . . .

Jag har för mig att en säck på 25 kg ger 13 liter betong. För att kunna räkna ut volymen på rören måste man använda lite geometri. Grundformeln ser ut så här: V = (pi x (d x d) / 4) x h där V=volym, pi=3,14, d=diameter, h=höjd
Ditt exempel skulle då se ut så här:
d=1,5 dm
h=18 dm
antal plintar=10 ===>

(3,14 x (1,5 x 1,5) / 4) x 18 x 10 = 318 dm3 (liter) ===>
318 liter betong motsvarar 24½ säckar betong. Ta gärna en säck extra. Det skulle ju vara tråkigt att stå där med några liter för lite :surprised:

Ja, då är det bara att anlita en polare, hyra en blandare och köra igång . . .


Tackar för det eminenta svaret.
 
Hej har inte varit här på ett tag, och idag har vi återigen dragit igång med altanen! Här i Umeå är det 17 grader (+) i skuggan och vi kan få en försmak av kommande grillkvällar på altanen. Kommer nog att använda oss av ditt staket kors...
 
Flera forumläsare har hört av sig och frågat efter spännviddstabellen jag refererat till. Här är länken igen: http://hem.passagen.se/peegee4/spannviddstabell.xls

Vad jag förstår så har tabellen sitt ursprung i Thorstenssons bjälklagstabell. Rätta mig om jag har fel :surprised:
 
[länk]

Är det bara jag som inte kommer in på länken?
 
vojma skrev:
Är det bara jag som inte kommer in på länken?
Sorry vojma men det ser ut som att passagen har problem med sina hemsidor just nu. I normala fall är det bara att klicka på länken och sedan välja "Spara".

Vi får avvakta . . . :(
 
Vill i all enkelhet visa ett par bilder på det partytält vi satt upp på altanen. Vi är jättenöjda!

Inför ett kalas för ca. 40 pers. förra året, letade vi med ljus och lykta efter ett tält - antingen för att hyra eller att köpa. Tältmåtten stämde dåligt med altanmåtten - 4,5 x 8,5 meter. Dessutom var tälthyran inte helt billig. Till slut fann vi dock ett tält med måtten 4 x 8 meter. Höjd till taknock ca. 4 meter. Vi betalade ca. 3.000 kronor för tältet inkl. bottenram.

Tältet sätts enkelt upp av två personer och det går dessutom att skruva fast i trädäcket om man önskar. I paketet ingår fötter för uppsättning på mjukt underlag. I år firade vi midsommar i hällande ösregn tillsammans med 14 gäster. Det hela blev mycket lyckat och mysfaktorn var hög under tältduken!

Eftersom vi inte önskar bygga in altanen, ser vi tältet som ett ypperligt alternativ om man periodvis vill ha tak över hela bygget. Kan rekommenderas ;). Fler tältbilder hittar du här (längst ned i raden med bilder). Passagen-siten krånglar tyvärr ibland :(
 
  • big_bild_094.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • big_bild_097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var hittade du tältet?
 
Mandator skrev:
Var hittade du tältet?
Hejsan!

Fann tältet hos Harald Nyborg i Borås. Vet inte om dom har kvar det i sitt sortiment. Modellen benämns "Paviljong 4x8 m Lyx" - Art.nr: 8330. Bottenramen (för placering/montage på hårt underlag) benämns "Bottenram t. 4x8 m Paviljong" - Art.nr: 4480.

Lycka till! :cool:
 
Snyggt bygge

Har själv planer på att byta ut den uteplats som finns mot nyare som inte är "mot mark" heller utan
en liten bit upp, i höjd med golvet inne.

Har några frågor.
1. Brukar man inte gjuta plintarna i våg innan man "lägger" dit ram/bärlinor?
Annars var ju det här ett bra sätt att först mäta upp så att allt hamnar i våg,
lyfta bort ramen och sedan gjuta.
Mycket troligt att jag kommer använda samma sätt att bygga, om det nu blir av.

2. Brukar man inte använda den gjutna plinten som "bas/stolpe" till räcket?
Denna stolpe brukar väl även gå vidare upp till ett tak. Nu har ju du inget sådan konstruktion.
Kanske har du fler bilder att lägga upp.

3. Vilket avstånd är det mellan bärlinorna?
Vilket avstånd är det mellan reglarna i ramen?

4. Gjorde du något fall på altanen?
Gjorde du något fall på markarbetet?

5. Har du några bilder på själva bygget av trappan?


Tack för din tråd och råd.
Mycket bra och fina bilder.
 
Hejsan loffes och tack för fin feedback!

Hade just skrivit ett långt svar och blev sedan "utkastad". Oj, vad ledsamt. Får göra om . . .

loffes skrev:
1. Brukar man inte gjuta plintarna i våg innan man "lägger" dit ram/bärlinor?
Jovisst, det vanliga är att man mäter/väger av först, gjuter och sedan lägger ut reglarna. Jag
ville dock undvika att mäta "i rymden" för att slippa ev. mätfel. Lade hellre energin på att lägga ut
och sedan plocka bort ram/reglar ;)

loffes skrev:
2. Brukar man inte använda den gjutna plinten som "bas/stolpe" till räcket?
Det vanliga är att man gjuter plintarna i ytterkant för att få ett stöd för stolpen. Själv ville jag inte se betongplinten genm den liggande spaljen och drog därför in alla plintar 600 mm från ytterkant. Överhäng på bärlinor och golvreglar alltså. Drog fast stolparna i den yttre golvregelramen med vagnsbult. Stabilt som berget. Bygger just nu en farstukvist med plintarna i ytterkant. Här vilar stolparna i stolpskorna och bär upp mitt tegelklädda tak. Återkommer med en bildsvit när bygget är helt klart :D

loffes skrev:
3. Vilket avstånd är det mellan bärlinorna? Vilket avstånd är det mellan reglarna i ramen?
Vill minnas att jag har ca. 1,8 meter mellan bärlinorna. Golvreglarna ligger med cc 600 mm. Om du vill dimensionera avstånd/reglar etc. så finner du en tabell här.

loffes skrev:
4. Gjorde du något fall på altanen? Gjorde du något fall på markarbetet?
Ja, jag har ett fall utåt/nedåt på ca. 3 cm på 8 meter altan. Det finns säkert riktlinjer för detta. Marken lutar kraftigt så där var fallet redan klart.

loffes skrev:
5. Har du några bilder på själva bygget av trappan?
Nej tyvärr. Trappan är gjord av 145x45-regel, som skruvats ihop som en ram. De båda stegen är gjorda som en låda med regelram och trallvirke - 28x120 - ovanpå. Vinklarna och gerningen blev lite spännande ;). Det övre steget vilar alltså på en nedre låda (här har jag två reglar på höjden), som i sin tur ligger på underlaget bestående av packat grus. Hälften av det nedre steget ligger under mark. För att kunna lägga en ytterram runt om, skruvade jag en extra regel parallellt med sidoreglarna. Om jag får tid så lägger jag ut en SketchUp-skiss senare. Återkommer . . .

Hoppas att du fått svar på dina frågor. Om inte, så återkom gärna. Lycka till!

Peter :)
 
Inte kul när det händer...tack för att du tog dig tid att svara, två gånger.

Tack för svaren
 
Hur mycket mellanrum ska man ha på trallvirket, 28x120mm? Är 5mm för mycket?

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.