19 476 läst · 68 svar
19k läst
68 svar
Bygga A-framehus och tillhörande garage
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Är i portugal nu men verkar som bygget rullar på där hemma! Ser riktigt bra ut, stommen kommer ifrån derome oxh en mindre lokal snickarfirma som reser åt mig #FKS #Derome
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Har varit en del grävande med avlopp i leran efter Portugalresan, har byggt skalväggar och gjutit dessa så marken är färdig för att lägga ut all cellplast. Ska försöka få dit valvet i morgon också. Mer bilder kommer i morgon. Motivationen tryter i lera och regn det är ett som är säkert!
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Nu är allt VA och El I mark färdigt. Plåtarna för valvet är på plats, ställning till garaget är uppe och i morgon åker taket på garaget och jag börjar färdigställa gjutformen till husplattan. Hoppas bli klar på söndag men i värsta fall får jag köra lite kvällar nästa vecka.
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Nu är garaget tätt! Kommer bli kanonbra! Så nu är ärndet fullt fokus på husplattan. Gjutning den 11 november. Så får forcera lite tills dess. Tappvatten, avlopp och golvvärmen och armering kvar.
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Inte haft tid att uppdatera tråden, varit en tajt tidsplan. Stått hela helgen oxh grejat med hjälp av nära och kära. I morgon gjuts husplattan. Hoppas innerligt att formen håller 33 m3 betong. Vi ber till betonggudarna ikväll.
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Gjutningen gick skapligt ändå. Formen gav med sig något i framkant men inte något som inte går att lösa. Tänker att jag tar loss cementskivan och kapar till elementen och fixerar skivan igen. Torkade rätt så trögt så betongkillarna stod där till sent på kvällen. Gick över lite med lasern idag och höjderna verkar vara inom toleranserna. Skönt att det är gjutet nu i alla fall.
Redigerat:
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
För den som vill så kan ni följa villaternion på Instagram. Kan hända att det kommer bli mer frekventa uppdateringar där.
Stommen har anlänt och takstolarna är helt enorma, börjar bli orolig över vad jag gett mig in på. Men handlar väl till sist om hur mycket falukorv och makaroner jag orkar äta. Hade såklart bara kunnat peka på ett nyckelfärdigt kataloghus och inte behövt bry mig. Men jag vet att jag inte blivit lyckligare av det. Känner jag mig själv rätt så är det resan som är målet och att det kommer bli tråkigt när jag är klar.
Stommen har anlänt och takstolarna är helt enorma, börjar bli orolig över vad jag gett mig in på. Men handlar väl till sist om hur mycket falukorv och makaroner jag orkar äta. Hade såklart bara kunnat peka på ett nyckelfärdigt kataloghus och inte behövt bry mig. Men jag vet att jag inte blivit lyckligare av det. Känner jag mig själv rätt så är det resan som är målet och att det kommer bli tråkigt när jag är klar.
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Får ge en liten uppdatering, husbygget rullar på. Jag svetsar stålet på kvällstid och takstolarna är på gång! Blev skapligt stort 😅😅🤣
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Var fullkomligt vettskrämd när vi lyfte på limträet och den långa stålpelaren uppepå det andra som jag svetsade igårkväll. Adrenalinkick är en underdrift! Men nu är allt stål på plats och ditsvetsat, så nu ska resten av takstolarna på. Spännande tider!
Bra jobbat! Jättekul att se utvecklingen!
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Nu kan man utröna formen på huset bättre. Proportionerna känns bra takhöjden i vardagsrummet kommer bli sjuk.
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Nu spikas det panel på garaget och bjälklaget till huset är på gång.
Medlem
· västra götaland
· 106 inlägg
Börjar komma på lite panel på garaget och ställning till huset är också på gång. Vore gött att få på taket nästa vecka.