Varför fan startar man en tråd om en dispyt/konflikt inte ens ägt rum?

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför är det så många som inte orkar eller klarar av att läsa vad trådskaparen skriver innan man svarar?
Det finns ingen utedel! Prylen som orsakar ljudet sitter inne i grannens tvättstuga och är förmodligen en frånluftvärmepump, men kan lika gärna vara en tvättmaskin...
Abbii Abbii skrev:
En stor Karen är du. Hur orkar du??
Tål du inte grannar eller buller nära så ska du inte bo i kedjhus/radhus utan bo i skogen. Eftersom du laddar ner appar som mäter ljud verkar du vara en riktig arsle till granne.
Hade du kommit till mig hade jag bara skrattat sagt att du kan bosätta dig i ett ghetto område.

Att du laddar ner appar och lyssnar i väggen och mäter ljud skriker Karen jobbig lång väg.

Det kan inte vara en vanlig luftavfuktare som används till att torka tvätt med. Kompressorn i vissa modeller kan ge en del vibrationer

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Hej,

Lämna denna pdf till din granne annars får du lämnar in ett formellt klagomål till Miljö & Hälsoskydd i din kommun! Detta skulle din granne ha tänkt på innan installation av luftvärmepumpen!

Om din granne störs av ljudet från din luftvärmepump och lämnar in ett formellt klagomål till Miljö & Hälsoskydd måste du som ägare till luftvärmepumpen visa att bullret från pumpen understiger gällande riktvärden. Det gör du genom att skicka in resultatet från en kvalificerad ljudmätning. Om riktvärdena överstigs måste du åtgärda detta, vilket ofta kan vara både svårt och kostsamt.

Riktvärden för buller bullret från din luftvärmepump får i normalfallet inte överstiga 40 dBA vid din grannes tomtgräns, enligt miljöbalken och Naturvårdsverkets riktlinjer för externt industribuller, som tillämpas i samband med luftvärmepumpar.

Med ekvivalent ljud menas ljudnivån under en viss tidsperiod, ett slags medelvärde.

Riktvärden för buller vi tomtgräns utomhus enligt Naturvårdsverket
Ekvivalent ljud, vardagar klockan 06-18: 50 dBA
Ekvivalent ljud, kvällar 18-22 samt helger 06-18 45dBA
Ekvivalent ljud, nätter klockan 22-06: 40 dBA Ekvivalent ljud, övrig tid: 45dBA

https://www.kungsbacka.se/globalass...-och-uppvarmning/installera-luftvarmepump.pdf

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L lmjmobil skrev:
Lämna denna pdf till din granne
Nu måste du förklara för mig vad grannen ska ha det dokumentet till. Det står ju ingenting där om hur man minskar buller från en värmepump som står inne i tvättstugan.

Är det coronakarantän och pissväder som påverkar alla här, eller hur kan en såpass oskyldig trådstart dra fram så många människors fula sidor?

TS beskriver ett problem, att han tycker det är positivt att grannen fixar, säger att ska prata med grannen och vill veta mer om juridiken innan han gör det. Låter som ett rätt klokt sätt att tänka tycker jag, fast "tänka först och agera sedan" är kanske inte aktuellt längre. Sedan skjuts samtalet med grannen upp på grund av covid, som åtminstone i min värld tyder på omtänksamhet om grannen snarare än någon som vill sina grannar illa. Från det får man tydligen fram att TS är en fruktansvärd granne, en fegis, en tekniskt idiot som inte kan ge rätt modellbeteckning på grannens pump och en Karen (ett begrepp som ett par år försent blivit en trend bland familjelivssvenskar att använda) som borde bo i ett getto.

Kan det inte bli vår snart, så att alla surbeska människor kan gå ut och sparka på något träd för att få ut sina aggressioner istället för att sitta vid skärmen och må dåligt.

• Gilla
  • Haha
kjfjy och 30 till
  • Laddar…
Abbii Abbii skrev:
En stor Karen är du. Hur orkar du??
Tål du inte grannar eller buller nära så ska du inte bo i kedjhus/radhus utan bo i skogen. Eftersom du laddar ner appar som mäter ljud verkar du vara en riktig arsle till granne.
Hade du kommit till mig hade jag bara skrattat sagt att du kan bosätta dig i ett ghetto område.

Att du laddar ner appar och lyssnar i väggen och mäter ljud skriker Karen jobbig lång väg.
Kanske inte så lyckat att skaffa sig hela sin sociala uppfostran på Reddit...

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Detta är knappast en samtalston som passar i forum. Vi har påvisat att ljudnivåerna ligger mer än 10 dB över gränsvärdena, så det förefaller vara relevant att ta fram en ljudmätare för att se vilka nivåer det rör sig om. Allt kan ju röra sig om ett fel som grannen inte ens själv känner av eller som denna själv blir tacksam över att det uppmärksammas, det vet vi ju inte ännu.

Vad är en Karen?

För övrigt ska det vara neutrum på epitetet du tycker att han ska tilldelas.
Fast många skitnödiga finns det på forumet, någon slipar ute ajaj någon spikar ajaj någon grillar ajaj grannens hus passar inte in ful bil nu har han sågat ved igen.
Neutrum på epitetet :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Agrippa och 2 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Kanske inte så lyckat att skaffa sig hela sin sociala uppfostran på Reddit...
Blir lätt så under en pandemi.

K kortis skrev:
Fast många skitnödiga finns det på forumet, någon slipar ute ajaj någon spikar ajaj någon grillar ajaj grannens hus passar inte in ful bil nu har han sågat ved igen.
Neutrum på epitetet :crysmile:
Vi är svenskar! Konflikträdda och följer en mall, vad kan gå rätt liksom...

• Gilla
Abbii och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur svårt kan det vara att gå fråga och säga till

• Gilla
Agrippa och 1 till
  • Laddar…
Ts kunde ha löst problemet på två minuter antingen gå till grannen 4 meter bort eller plocka upp telefonen och ringt.

Som granne hade jag uppskattat ärlighet och framfört önskemålen, vi lånar grejer av varandra, vi snackar med varandra.
Så funkar grannvänskapen.

Ts har förmodligen inte löst problemet än och grannen är helt omedveten om problemet.

• Gilla
Agrippa och 3 till
  • Laddar…
Abbii Abbii skrev:
Ts kunde ha löst problemet på två minuter antingen gå till grannen 4 meter bort eller plocka upp telefonen och ringt.

Som granne hade jag uppskattat ärlighet och framfört önskemålen, vi lånar grejer av varandra, vi snackar med varandra.
Så funkar grannvänskapen.

Ts har förmodligen inte löst problemet än och grannen är helt omedveten om problemet.
Varför ens ringa när man vänligt kan prata med en granne, öga mot öga?
I sak så kan det mycket väl vara så att kondensorfläkten fått en lagerskada och därför bullrar.
(egen erfarenhet där vi själva inte brydde oss om det förändrade bullret men grannar hörde direkt det förändrade ljudet, enkelt att byta fläktlagren)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Trodde vi haft diskussionen tidigare om vad "vi svenskar" gör, men du backade visst ur där. Kanske borde skriva om "jag som svensk" istället för att blanda in oss andra i dina spaningar i fortsättningen.

Hep Hep skrev:
Trodde vi haft diskussionen tidigare om vad "vi svenskar" gör, men du backade visst ur där. Kanske borde skriva om "jag som svensk" istället för att blanda in oss andra i dina spaningar i fortsättningen.
Den frågan kan diskuteras länge, fel tråd för det. Sluta ta åt dig så mår du bättre.

• Gilla
Abbii
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Är det coronakarantän och pissväder som påverkar alla här, eller hur kan en såpass oskyldig trådstart dra fram så många människors fula sidor?

TS beskriver ett problem, att han tycker det är positivt att grannen fixar, säger att ska prata med grannen och vill veta mer om juridiken innan han gör det. Låter som ett rätt klokt sätt att tänka tycker jag, fast "tänka först och agera sedan" är kanske inte aktuellt längre. Sedan skjuts samtalet med grannen upp på grund av covid, som åtminstone i min värld tyder på omtänksamhet om grannen snarare än någon som vill sina grannar illa. Från det får man tydligen fram att TS är en fruktansvärd granne, en fegis, en tekniskt idiot som inte kan ge rätt modellbeteckning på grannens pump och en Karen (ett begrepp som ett par år försent blivit en trend bland familjelivssvenskar att använda) som borde bo i ett getto.

Kan det inte bli vår snart, så att alla surbeska människor kan gå ut och sparka på något träd för att få ut sina aggressioner istället för att sitta vid skärmen och må dåligt.
Hep Hep skrev:

Pandemin och pissväder verkar ha fört Karen åter igen. Eftersom man väljer att istället för att prata med grannen så pratar man om sin granne.

På nätet dessutom.

• Gilla
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.