D drew_westling skrev:
Hej!

vi bor i ett kedjehus och fick för ett drygt halvår sedan nya grannar. De har hållit på och renoverar en hel den vilket vi tycker er positivt även om det har låtit en del.
Häromdagen så stördes jag av ett lågfrekvent buller i viss delar av huset, det lät som en lastbil stod utanför och brummade. Jag tänkte inte mer på det men ju mer jag hör detta brummande ju mer jobbigt upplever jag det.
Jag installerade en app på telefonen och den säger att det är en frekvens på 50 hz och ljustrycket är 59 db. Detta är uppmätt i vardagsrummet som är precis jämte grannen. I barnens sovrum är det 55 db@45 hz.

jag ska gå och prata med grannen och hoppas att det finns en enkel lösning på problemet men jag är nyfiken på vad juridiken säger.

En stor Karen är du. Hur orkar du??
Tål du inte grannar eller buller nära så ska du inte bo i kedjhus/radhus utan bo i skogen. Eftersom du laddar ner appar som mäter ljud verkar du vara en riktig arsle till granne.
Hade du kommit till mig hade jag bara skrattat sagt att du kan bosätta dig i ett ghetto område.

Att du laddar ner appar och lyssnar i väggen och mäter ljud skriker Karen jobbig lång väg.
 
Redigerat:
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Abbii Abbii skrev:
En stor Karen är du. Hur orkar du??
Tål du inte grannar eller buller nära så ska du inte bo i kedjhus/radhus utan bo i skogen. Eftersom du laddar ner appar som mäter ljud verkar du vara en riktig arsle till granne.
Hade du kommit till mig hade jag bara skrattat sagt att du kan bosätta dig i ett ghetto område.

Att du laddar ner appar och lyssnar i väggen och mäter ljud skriker Karen jobbig lång väg.
Detta är knappast en samtalston som passar i forum. Vi har påvisat att ljudnivåerna ligger mer än 10 dB över gränsvärdena, så det förefaller vara relevant att ta fram en ljudmätare för att se vilka nivåer det rör sig om. Allt kan ju röra sig om ett fel som grannen inte ens själv känner av eller som denna själv blir tacksam över att det uppmärksammas, det vet vi ju inte ännu.

Vad är en Karen?

För övrigt ska det vara neutrum på epitetet du tycker att han ska tilldelas.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Detta är knappast en samtalston som passar i forum. Vi har påvisat att ljudnivåerna ligger mer än 10 dB över gränsvärdena, så det förefaller vara relevant att ta fram en ljudmätare för att se vilka nivåer det rör sig om. Allt kan ju röra sig om ett fel som grannen inte ens själv känner av eller som denna själv blir tacksam över att det uppmärksammas, det vet vi ju inte ännu.

Vad är en Karen?

För övrigt ska det vara neutrum på epitetet du tycker att han ska tilldelas.
F fb35523 skrev:
Detta är knappast en samtalston som passar i forum. Vi har påvisat att ljudnivåerna ligger mer än 10 dB över gränsvärdena, så det förefaller vara relevant att ta fram en ljudmätare för att se vilka nivåer det rör sig om. Allt kan ju röra sig om ett fel som grannen inte ens själv känner av eller som denna själv blir tacksam över att det uppmärksammas, det vet vi ju inte ännu.

Vad är en Karen?

För övrigt ska det vara neutrum på epitetet du tycker att han ska tilldelas.
F fb35523 skrev:
Detta är knappast en samtalston som passar i forum. Vi har påvisat att ljudnivåerna ligger mer än 10 dB över gränsvärdena, så det förefaller vara relevant att ta fram en ljudmätare för att se vilka nivåer det rör sig om. Allt kan ju röra sig om ett fel som grannen inte ens själv känner av eller som denna själv blir tacksam över att det uppmärksammas, det vet vi ju inte ännu.

Vad är en Karen?

För övrigt ska det vara neutrum på epitetet du tycker att han ska tilldelas.
F fb35523 skrev:
Detta är knappast en samtalston som passar i forum. Vi har påvisat att ljudnivåerna ligger mer än 10 dB över gränsvärdena, så det förefaller vara relevant att ta fram en ljudmätare för att se vilka nivåer det rör sig om. Allt kan ju röra sig om ett fel som grannen inte ens själv känner av eller som denna själv blir tacksam över att det uppmärksammas, det vet vi ju inte ännu.

Vad är en Karen?

För övrigt ska det vara neutrum på epitetet du tycker att han ska tilldelas.
Grannen kanske har fått vattenskador eller renoverar och kör en byggfläkt eller helt enkelt kör en tvättmaskin. Är det inte bättre än att prata med grannen först innan man nämner vad man stör sig på , kopplar in ljud mätare, stör sig på ljud. Prata med grannen.

Eller så skriver man en Karen tråd som ts gör nu. Pratar inte grannar?
 
  • Arg
StefanP och 1 till
  • Laddar…
Ta på ett munskydd och prata med grannen ist för att komma med dåliga ursäkter…
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
StefanP och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ta på ett munskydd och prata med grannen ist för att komma med dåliga ursäkter…
Jag tycker nog att det är listigare att vänta tills vederbörande är frisk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Det kan ju vara vad som helst, inklusive den typ man ser i amerikanska filmer där en låda monteras i fönsterkarmen och innehåller både kompressor och fläkt. Det har även diskuterats att det kan vara en frånluftsvärmepump mm. "Normala" LVP har ju så klart två delar men TS kanske kan upplysa oss om vad som gäller om denne fortfarande är intresserad av tips.

Angående LVP i Portugal så kanske montörerna där har LVP som heltidssyssla p.g.a. att det finns så många pumpar vilket ger en massa erfarenhet, både av LVP, buller och gnälliga invandrare med höga krav (Svenskar alltså)* så de vet exakt vilka ljuddämpningsåtgärder som ska till för att pumparna (och kunderna) ska vara tysta. Det finns säkert proffs här också som vet allt om ljuddämpning men jag undrar om det inte ofta är någon generell hantverkare som får i uppdrag att montera en LVP. Denne kanske inte har någon erfarenhet av ljuddämpning och kanske inte ens vet om att det kan vara ett problem och bara kliar sig i huvudet över de konstiga gummipluttarna som ligger i påsen.

* Sagt med glimten i ögat, inget ont om invandrare, vare sig i Portugal eller här
Jag undrar vad LVP i Portugal har med frågeställarens fråga att göra? Jag tror att alla som frågar något här bor här i Sverige.
 
Hemmakatten
Jag tror nog att mitt svar är relevant oavsett om man bor i Sverige eller Portugal.

LVP är likadana, samma märken. Själv tycker jag det är intressant att ljudnivån är så vansinnigt mycket lågre här. Har upplevt många AC i Sverige då jag bara bott här i tre år.

Med tanke på den svenska prisbilden kanske det är billigare att importera från Portugal och låta svenskt ACföretag installera.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Abbii Abbii skrev:
En stor Karen är du. Hur orkar du??
Tål du inte grannar eller buller nära så ska du inte bo i kedjhus/radhus utan bo i skogen. Eftersom du laddar ner appar som mäter ljud verkar du vara en riktig arsle till granne.
Hade du kommit till mig hade jag bara skrattat sagt att du kan bosätta dig i ett ghetto område.

Att du laddar ner appar och lyssnar i väggen och mäter ljud skriker Karen jobbig lång väg.
Men ändå hade jag hellre velat ha TS som granne än dig… :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
P
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Inser att priset här är väldigt mycket lägre än i Sverige. Men marknaden här är mycket större eftersom i princip alla har det.
Alla måste väl ha det när det är 40 °C veckor i sträck …?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
LVP är likadana, samma märken. Själv tycker jag det är intressant att ljudnivån är så vansinnigt mycket lågre här. Har upplevt många AC i Sverige då jag bara bott här i tre år.

Med tanke på den svenska prisbilden kanske det är billigare att importera från Portugal och låta svenskt ACföretag installera.
Både LG och Daikin finns att köpa i Sverige, så antingen har de extra tysta Portugalmodeller, eller så är svenska L/L-värmepumpar dåligt installerade.
Det lär visst förekomma amatörinstallerade L/L-värmepumpar i Sverige. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
M
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
LVP är likadana, samma märken. Själv tycker jag det är intressant att ljudnivån är så vansinnigt mycket lågre här. Har upplevt många AC i Sverige då jag bara bott här i tre år.
Jag upplever tvärtom. Min utedel sitter på vardagsrumsväggen, 2m från soffan där vi sitter o kollar tv. Jag hör väldigt sällan något buller. Däremot när jag varit utomlands i länder kring medelhavet så har det både gnisslat och surrat från AC-pumparna i dom olika lägenhetshotellen jag har bott på.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Och jag undrar fortfarande vem Karen är?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
hsd
Nu är vi i Sverige, vad jag vet
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Amerikansk slang.
[länk]
Tack! Tycker väl också att det borde finnas nåt bättre att anklaga ts för att vara.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.